Etter ca par måneder under vann begynner løvet å se ganske "trist" ut Akkurat hvor trist man lar løvet bli før man evt bytter eller bare fyller på nytt, er opp til hver enkelt
Jeg tørker løvet etter innsakning, hvis det har ligget på fuktig bakke ute. Da sprer jeg det i flere pappkasser, og snur og vender på det med jevne mellomrom så alt får luft og tørker godt. Hold jordrester unna løvet, og oppbevar det ikke i plast! Det kan medføre mugg og at det råtner. Måtte selv kaste en hel sekk med eikeløv som hadde råtnet og mugnet, fordi jeg oppbevarte det i en svart søppelsekk. Papirposer eller pappkasser er altså best.
Det er forresten forskjell på de to typene eik vi har i Norge. Løvet fra vintereik (som er vanligst) holder ca 1½ - 2 mnd hos meg. Men løvet fra sommereik, som jeg har fått tilsendt fra sørlandet, det holder jo søren meg i månedsvis under vann! Det er åpenbart stor forskjell, og man kan faktisk kjenne det på tørt løv også. Sommereik-løvet er som et litt stivt "skall", mens vintereik... ja, det kjennes skjørt, krøllete, tørt og sprøtt ut sånn som løv pleier
For å se forskjell på sommereik og vintereik, slå opp på Wikipedia.no. Der er det tegnede bilder og forklaring på forskjellen (og hvorfor de to eikeslagene heter det de gjør
Her i distriktet jeg bor finnes bare vintereik (og den er plantet av mennesker), sommereik er mere varmekjær og trives i litt mere gunstig klima (som nedover sørlandet).