Hvor "vanlig" en art er, vil jeg si er veldig variabelt og en sannhet med modifikasjoner. I Norges langstrakte land, hjelper det lite å bo i Finnmark og finne en Corydoras-art oppført som "vanlig", fordi den finnes i annenhver butikk på Østlandet... den er dermed ikke "vanlig" overalt.
Det kommer også an på hvor de ulike butikkene får sine fisk fra, hvor mange leverandører de har osv osv. Og kanskje finnes det masser av en art i visse akvarieklubbmiljøer, i visse distrikter? Den kan være "vanlig" på Jæren, men ikke å oppdrive i Trøndelag eller Vest-Agder...
Akkurat det med "vanlig" og "uvanlig" legger jeg derfor sjelden eller aldri vekt på. Det blir for abstrakt. Jeg føler meg iallefall ikke kompetent til å avgjøre slikt i et så langstrakt land som dette. Dessuten, en art som det kryr av i England, kanskje vi aldri ser i norske butikker.
Skjønner du? Det blir umulig å ta alle hensyn. Derfor gjør jeg sjelden eller aldri noe med akkurat det feltet i Fiskebasen når jeg oppdaterer info på Corydoras arter.