Vannymfe i karet mitt!!

Hei.
Har et yngel akvarium som jeg bae har 1 fisk i nå, så forundringen min ble ganske stor når jeg så noe som svømte runt i karet mitt som ikke var fisken.

Etter å ha lest gjennom innlegget :Et krek i vannet.... Hva i all verden...
Er jeg ganske sikker på at det er en vannymfe.

Den ser ikke særlig fin ut, så fruen er skeptisk til å ha den der, så spørsmålet mitt er!

Kan jeg risikere at en dag jeg skal mate fisken, så har den fått vinger og flyger ut?

Jeg mater ikke med levende for, men når jeg kjøpte planter sist, fikk jeg med en snegl og, var fasinerende det, men nå er det veldig mange der.
Kan det være at vannymfen jakter på sneglende?
Jeg tror ikke vannymfelarven tar snegler, men den tar andre småttiser (andre larver o.l.), og jeg kan tenke meg at yngel også vil være snadder. Den er et rovdyr. Jeg vil tro at den har omtrent samme matlyst som øyenstikkerlarver, men det er mulig at den ikke tar så store larver som dem. Øyenstikkerlarver kan nemlig ta rompetroll, så de er ganske glupske.

Nei, de er ikke spesielt pene som larver, men du verden så pene som voksne (synes ihvertfall jeg).

Jeg har ikke personlig opplevd vannymfer i akvariene, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skulle kunne bli til en vannymfe med tiden. Den vil da klatre opp på et strå eller lignende, og der vil den krype ut av skallet sitt. Så vil den pumpe væske ut i vingene, så de folder seg ut. Og så kan den fly avgårde
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap