Brun lilla alger
Har ett malawi kar uten planter. Det er god sirkulasjon og det er ca 7 timer lystid pr døgn. det står i ett godt opplyst rom og det kommer noe grønn alger på front ruta som ett resultat av sollys. Steiner og bakgrunn har ett brunn lilla teppe på seg. Det ser ut som om dette teppet er en 5-7mm langt. Hva kommer dette av? Og hvordan kan jeg bli kvitt det? Uten en full renovering av karet.
Postet 21.02.08 kl 21:06
Tror det må være penselalger.
http://www.google.com/search?hl=en&q=hydrogen+peroxide+brush+algae&btnG=Search
http://www.google.com/search?hl=en&q=hydrogen+peroxide+brush+algae&btnG=Search
Postet 21.02.08 kl 21:08
Postet 21.02.08 kl 21:47
Postet 21.02.08 kl 22:05
Endret: 21.02.08 kl 22:07
Dette er nok rødalger, eller penselalger som de oftere kalles.
Siden det dreier seg om ett malawikar, ville jeg vært meget forsiktig med å sette inn snegler. Disse vil trolig terroriseres av fiskene, og da får de ikke gjort jobben sin.
SAE vil beite ned algene, men heller ikke disse passer alt for godt overens med malawiene. Både med tanke på størrelsen på SAE som selges, og vannverdiene.
Jeg ville nok selv forsøkt å finne meg noen mbunas som beiter på alger. Om disse får lite mat, vil de ete algene i stedet
Siden det dreier seg om ett malawikar, ville jeg vært meget forsiktig med å sette inn snegler. Disse vil trolig terroriseres av fiskene, og da får de ikke gjort jobben sin.
SAE vil beite ned algene, men heller ikke disse passer alt for godt overens med malawiene. Både med tanke på størrelsen på SAE som selges, og vannverdiene.
Jeg ville nok selv forsøkt å finne meg noen mbunas som beiter på alger. Om disse får lite mat, vil de ete algene i stedet
Postet 22.02.08 kl 14:22
Postet 22.02.08 kl 16:16
Frank AngellDette er nok rødalger, eller penselalger som de oftere kalles. SAE vil beite ned algene, men heller ikke disse passer alt for godt overens med malawiene. Både med tanke på størrelsen på SAE som selges, og vannverdiene. Jeg ville nok selv forsøkt å finne meg noen mbunas som beiter på alger. Om disse får lite mat, vil de ete algene i stedet :)
Jeg har SAE sammen med Malawien min. Disse er ca 8 cm og det går helt greit. Hvis du vil gå til innkjøp av SAE ville jeg forsøkt å få noen med litt størrelse på.
Postet 22.02.08 kl 16:28