Tetra plant initial sticks
Er det noen som vet om det er farlig for fisk å spise slik gjødsel? De inneholder jern og humusstoffer, står det noe upresist i den tyske teksten på boksen.
Vi har gjødslet med Tetra Plant Initial sticks nedgravd rundt røttene (ikke helt inntil, men nesten) på rotplantene i et nylig omgjort kar. Det er blanding av grus og sand i bunnen og sammen med gjødselen.
Over gjødselen ligger lys biltemasand.
I karet går bl.a. nyinnkjøpte corydoras paleatus sammen med 2 "gamle" paleatuser. Et par av de nye coryene kastet seg over et område rundt en av plantene, og ikke bare smårotet slik vi var vant til fra de andre, men borret seg nedover i sanda, og etter en stund ligger det nå svarte små partikler på den lyse sanden.
Alle coryene ser kvikke ut, men det var en adferd vi ikke har observert før, så vi lurte på om noen har relevante erfaringer å dele.
Vi har gjødslet med Tetra Plant Initial sticks nedgravd rundt røttene (ikke helt inntil, men nesten) på rotplantene i et nylig omgjort kar. Det er blanding av grus og sand i bunnen og sammen med gjødselen.
Over gjødselen ligger lys biltemasand.
I karet går bl.a. nyinnkjøpte corydoras paleatus sammen med 2 "gamle" paleatuser. Et par av de nye coryene kastet seg over et område rundt en av plantene, og ikke bare smårotet slik vi var vant til fra de andre, men borret seg nedover i sanda, og etter en stund ligger det nå svarte små partikler på den lyse sanden.
Alle coryene ser kvikke ut, men det var en adferd vi ikke har observert før, så vi lurte på om noen har relevante erfaringer å dele.
Postet 08.03.08 kl 18:12
Postet 08.03.08 kl 21:20
AggiJeg bruker de samme sticksene, men ikke sett at fiskene eter dem.... Sikker på at coryene virkelig eter på dem?
Nei, men de gjør gomlebevegelser, først med hodet ned i sanda, samtidig som de logrer, så på vanlig coryvis oppe i øverste laget av sanda. Etterpå er den reine beige sanda svartprikkete. Og jeg vet ikke noe annet mørkt de kunne ha fått tak i, hvis de ikke hadde noe i baklomma med seg fra butikken... ;D
-eller har du en ide til forklaring?
Vi skulle så gjerne ha tatt et tydelig foto og lagt ut, men prøvde, og blei sittende og sikle over reklame for cannon 400d, eller om så 450 versjonen som komme rnå i mars, eller....
Postet 08.03.08 kl 22:24
Mulig de tygger for så å spytte dem ut igjen via gjellene? Jeg har aldri hatt coryer, men vet at de lever av ting de finner i sanden. knskje det ikke er nok godsaker på bunnen? Dere bruker fór som synker, ikke sant? Vanlig flakfór har en tendens til å bli spist opp før de når bunnen her i huset. Jeg bruker rekepellets som synker til mine bunnspisere (paletter)...
Postet 08.03.08 kl 22:54
ja, vi veksler mellom to sorter synkefor, og innimellom litt rekeertemix (må huske å ta opp av frysen, det er jo søndag i morgen, fiskene må få litt helgekos). Coryene er ikke noe glad i agurk, så det hopper vi over til disse.
Det er godt mulig at sanda er for rein, deler av den er ny. Der gamle bunnlaget var for grovt til å være yndlingsunderlaget til coryene, så dermed måtte vi ta en liten nyinnredning.
Det er godt mulig at sanda er for rein, deler av den er ny. Der gamle bunnlaget var for grovt til å være yndlingsunderlaget til coryene, så dermed måtte vi ta en liten nyinnredning.
Postet 08.03.08 kl 23:26
Tetra plant initial sticks
Hei! Blander meg inn på denne tråden da jeg har et spørsmål angående initial sticks som er omdiskutert her. Jeg har 'arvet' en boks og har nå funnet ut at jeg vil forsøke å gi plantene mine næring for de vokser dårlig og er skrantne. Men jeg er ikke særlig stiv i tysk, nederlansk, italiensk eller fransk så jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal bruke dem. Kan de bare slippes opp i karet eller må de graves ned for å gjøre nytten. En liten klype ved hver plante? Håpe jeg ikke tråkker noen på tærne ved å komme med dette spørsmålet på denne tråden??
Postet 25.04.08 kl 23:42