Saltvann eller ferskvann akvarie?
Hei og Hallo
Kenneth heter jeg, ikke akkurat en nybegynner men kanskje litt vidrekommende.
Uansett.. Hvert uten akvarium nå et snaut år og har nå flyttet til Stavanger og endelig fått kjøpt leilighet så da er det ingen grunn til og vente med akvarie.
Eneste er at jeg har sett mye på saltvannsakvarier og syntes dem er fantastisk flotte, dette er jeg da helt blank på er ferskvann jeg har drevet med før så tenkte jeg skulle spørr dere der ute..
Kom med noen for og i mot argumenter på Saltvann eller ferskvann!!
Hjæælp!!
Kenneth heter jeg, ikke akkurat en nybegynner men kanskje litt vidrekommende.
Uansett.. Hvert uten akvarium nå et snaut år og har nå flyttet til Stavanger og endelig fått kjøpt leilighet så da er det ingen grunn til og vente med akvarie.
Eneste er at jeg har sett mye på saltvannsakvarier og syntes dem er fantastisk flotte, dette er jeg da helt blank på er ferskvann jeg har drevet med før så tenkte jeg skulle spørr dere der ute..
Kom med noen for og i mot argumenter på Saltvann eller ferskvann!!
Hjæælp!!
Postet 08.03.08 kl 19:00
Endret: 10.03.08 kl 07:53
Postet 08.03.08 kl 22:17
Postet 08.03.08 kl 22:21
Postet 09.03.08 kl 03:04
Hmmm
Er ikke pengene det står på.. Blir egentlig hva jeg syntes er penenst.
Hmmm, Når du nevner salt i leiligheten så regner jeg med at du mener fuktigheten akvariet avgir?
Blir dette noe stor plage?
Hmmm, Når du nevner salt i leiligheten så regner jeg med at du mener fuktigheten akvariet avgir?
Blir dette noe stor plage?
Postet 09.03.08 kl 13:26
Postet 09.03.08 kl 13:51
Postet 09.03.08 kl 19:42
Postet 10.03.08 kl 03:22
Jeg har en 120 liter og en 375 liter og bor på 50 kvadrat og jeg har null problemer med fuktighet.
Saltet blir jo igjen i akvariet så det er heller ikke noe problem.
Jeg har hatt ferskvann i 15 år, men gjorde om 120'n i desember og ble hekta. Sparte litt penger og startet opp 375 nå 1. mars og angrer ikke ett sekund.
Jeg synes ferskvann nå er kjipt og se på. Sier ikke at det er noe dårligere, men når du har ett ferskvannskar så "får man det man puttet i." Det jeg mener med det er at i saltvann så har man levende stein, dvs at små dyr lever inni steinene og kommer ut når det blir mørkt. Ta en lommelykt og lys inn etter mørkets frembrudd og du vil se noe fantastisk du ALDRI vil se i ferskvann.
Man har også mye mer fargesterke og rare skapninger, fisk, koraller, anemoner, blekksprut og maneter er bare noe!
Ta en kikk på saltvannsforum , korallrev og saltvannsakvariet
En kompis var og kikket hos meg forrige dagen og han skal gjøre om sin 120 liter nå i påsken
Saltet blir jo igjen i akvariet så det er heller ikke noe problem.
Jeg har hatt ferskvann i 15 år, men gjorde om 120'n i desember og ble hekta. Sparte litt penger og startet opp 375 nå 1. mars og angrer ikke ett sekund.
Jeg synes ferskvann nå er kjipt og se på. Sier ikke at det er noe dårligere, men når du har ett ferskvannskar så "får man det man puttet i." Det jeg mener med det er at i saltvann så har man levende stein, dvs at små dyr lever inni steinene og kommer ut når det blir mørkt. Ta en lommelykt og lys inn etter mørkets frembrudd og du vil se noe fantastisk du ALDRI vil se i ferskvann.
Man har også mye mer fargesterke og rare skapninger, fisk, koraller, anemoner, blekksprut og maneter er bare noe!
Ta en kikk på saltvannsforum , korallrev og saltvannsakvariet
En kompis var og kikket hos meg forrige dagen og han skal gjøre om sin 120 liter nå i påsken
Postet 10.03.08 kl 10:05
Postet 10.03.08 kl 20:18
SiljeHøyer'n: fy flate! Nå er jeg sjalu asså!! ;-) ps. er det VELDIG vanskeligere med saltvann enn ferskvann...?
Jeg synes ikke det er så vanskelig. Er kanskje noen flere tester du må ta innimellom, men det finnes vanskelige fisker/koraller å holde og det finnes noe som er lette. Gå for de lette så er ikke dette noe problem i det hele tatt!
Vi trenger flere salte sjeler
Postet 10.03.08 kl 22:42
Kan ikke si noe om tropisk saltvann da jeg ikke har erfaring der, men kaldt saltvann er ikke vanskeligere enn ferskvann etter min mening. Litt annet utstyr men alle artene krever nesten samme verdier. Salinitet, hvilken dybde de holder til på og temperatur er det mest kritiske her.
Etter det så er det stort sett om det er bløtbunn og hardbunn samt rolig vann eller mye strømninger som teller.
Etter det så er det stort sett om det er bløtbunn og hardbunn samt rolig vann eller mye strømninger som teller.
Postet 10.03.08 kl 23:08
Postet 11.03.08 kl 01:47