Er det noen som kan hjelpe meg å oversette noen ord fra svensk?

Har akkurat kjøpt meg en akvariebok som er skrevet på svensk. Har vanligvis ikke så store problemer med å lese det språket, men strever med et par ord:

Det gjelder forslag til fôr for enkelte herbivore fisker, regner med at det er en form for grønnsaker.

Krasse er det ene ordet jeg stusser på og Nate er det andre.

Krasse er rett og slett karse.
Nate er planten stellaria media, som på norsk heter vassarve.

Svensk ordbok
Tusen takk, Leifur!

Smart med den linken til den svenske ordboken også i fall jeg finner flere ord jeg stusser over.

Nå ble jeg glad
...Det finn's no'n folk i fete biler med en kur for alt...

(Beklager, men det har formelig verket i fingrene mine)
Kanskje du trenger Nate du også, (mangler)?
I følge linken fra Leifur er nemlig vassarve en virksom urt mot revmatisme
Det får passere - det er verre med akvarister som sukker, stønner & synger
"Og her nede har alt feil lukt og feil farge
Her nede har alt feil lukt og feil farge
Her nede har alt feil lukt og feil farge"
...Jeg trenger noe som forhindrer Dumdum Boys å feste seg på hjernen hver gang jeg ser Leifur poste noe...Ikke det at jeg har stort imot Dumdum, men jeg har en (lei) tendens til å synge høyt......."Her nede har alt...Feil lukt og feil farge..."

(Lunch i det grønne)

Edit:Ja jeg er treg på tastaturet......
Stellaria media kallas nate på vissa håll i sverige, men dess officiella svenska namn är våtarv. Nate på riktig svenska är vattenväxterna av släktet Potamogeton. Krasse är växtsläktet Tropaeolum.

http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=14862974
http://www.linnaeus.nrm.se/flora/mono/potamogetona/potam/welcome.html

Olle
Tusen takk for spesifiseringen og lenker, Lars-Olov.

Det vil si at jeg kan oversette Krasse til Karse, deriblant også Blomkarse som du linket til, og det norske navnet på Nate vil da være Tjønnaks.

Det er nesten så man blir fristet til å prøve ut noen av disse vekstene på plantespiserne i akvariet. Tjønnaks er det lite av her i byen, men min mor har ihvertfall blomkarse i hagen. Brønnkarse kan sikkert også brukes. Ble nesten ivrig her jeg nå, men må vel holde meg til agurk og erter til våren kommer
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap