Har fått noe "nytt" i karet, hva er det?
I konas drette karr har det dukket opp noen nye "skapninger"som vi aldri har sett før.
De vokser over alt i karret og sprer seg som "ugress".
de er 3-6 mm lange, hvit/grå i fargen, har flere "armer"og på tuppene av armene har den en "krone"av fine flimerhår. Når man kommer borti disse skapningene så trekker de seg sammen-så derfor regner jeg med at det er et slags dyr. men hvilken type???
Har aldri sett noe lignende i ferskvanns akvarium før, det minner mest om små "børste"marker som er vanlig i saltvanns karr.
karret disse skapningene har dukket opp i er et 54 l drette karr med dverggurami yngler.
Hun forer med mye artemia-om det har noe å si.
håper noen kan komme med gode forslag på hva dette er for noe.
Er vanskelig å sette igang tiltak for å bli kvitt "faen"skapet når man ikke vet hva det er for noe.
De vokser over alt i karret og sprer seg som "ugress".
de er 3-6 mm lange, hvit/grå i fargen, har flere "armer"og på tuppene av armene har den en "krone"av fine flimerhår. Når man kommer borti disse skapningene så trekker de seg sammen-så derfor regner jeg med at det er et slags dyr. men hvilken type???
Har aldri sett noe lignende i ferskvanns akvarium før, det minner mest om små "børste"marker som er vanlig i saltvanns karr.
karret disse skapningene har dukket opp i er et 54 l drette karr med dverggurami yngler.
Hun forer med mye artemia-om det har noe å si.
håper noen kan komme med gode forslag på hva dette er for noe.
Er vanskelig å sette igang tiltak for å bli kvitt "faen"skapet når man ikke vet hva det er for noe.
Postet 25.03.08 kl 18:41
Postet 25.03.08 kl 19:46
nopp, har hatt planaria før, men disse dyrene vi nå har fått minner/ligner ikke på disse i det hele tatt.
disse vi nå har fått i karret er ikke vanlige planaria. disse sitter fast og flytter seg ikke rundt.
Ser ut som børste mark som er i saltvann.
isse er 3-5 mm lange og har flere "armer"med fine flimer hår på tuppen av armene, ser nesten ut som en krone.
Har drevet med både ferskvann og saltvanns karr, og har aldri sett noe lignende i ferskvanns karr før.
Så håper noen har noe tips om hva dette kan være for noe.
Har også 2 stk ancistruser i karret, disse spiser ikke disse skapningnen. Men når de kommer borti skapningen så trekker denne seg sammen.
hva i svarte er det for noe? Håper på noen tips.
disse vi nå har fått i karret er ikke vanlige planaria. disse sitter fast og flytter seg ikke rundt.
Ser ut som børste mark som er i saltvann.
isse er 3-5 mm lange og har flere "armer"med fine flimer hår på tuppen av armene, ser nesten ut som en krone.
Har drevet med både ferskvann og saltvanns karr, og har aldri sett noe lignende i ferskvanns karr før.
Så håper noen har noe tips om hva dette kan være for noe.
Har også 2 stk ancistruser i karret, disse spiser ikke disse skapningnen. Men når de kommer borti skapningen så trekker denne seg sammen.
hva i svarte er det for noe? Håper på noen tips.
Postet 25.03.08 kl 20:00
Postet 25.03.08 kl 20:01
Da anbefaler jeg denne tråden, og særlig [URL=http://fishaliciousfish.blogspot.com/2007/09/what-bug-is-that-in-my-aqua.html ]den eksterne siden Trygve Lillefosse lenker til[/URL] der.
Postet 25.03.08 kl 20:17
Postet 25.03.08 kl 20:25
Jeg har hatt hydra i flere yngelkar før, når jeg har fôret mye med levende, nyklekt artemia. Da kommer de nesten garantert. Spesielt om man fôrer to eller flere ganger pr dag. Når man slutter med levendefôr, og går over til tørrfôr eller frossentfôr, så forsvinner hydraen av seg selv på bare et par dager. Vips, så er det borte.
De gjør sjelden noen skade, men de er jo ikke spesielt fine å se på da...Selv pleier jeg å slamsuge vekk de verste, dvs de som sitter på glasset "midt i glaninga". Eventuelt har jeg kortet ned til bare èn artemiafôring pr dag, og gitt noe annet ved det andre måltidet. Det har også hjulpet, hydraen dør ut. Jeg har lest at hydraen livnærer seg av dyreplankton og slike små, levende organismer. Da passer sikkert nyklekt artemia inn i menyen...
Her er en tråd fra ganske nylig dreide seg om det samme. Bilder av hydra lagt ut av trådstarter. Ser det ut som dine nyankomne "kryp"?
De gjør sjelden noen skade, men de er jo ikke spesielt fine å se på da...Selv pleier jeg å slamsuge vekk de verste, dvs de som sitter på glasset "midt i glaninga". Eventuelt har jeg kortet ned til bare èn artemiafôring pr dag, og gitt noe annet ved det andre måltidet. Det har også hjulpet, hydraen dør ut. Jeg har lest at hydraen livnærer seg av dyreplankton og slike små, levende organismer. Da passer sikkert nyklekt artemia inn i menyen...
Her er en tråd fra ganske nylig dreide seg om det samme. Bilder av hydra lagt ut av trådstarter. Ser det ut som dine nyankomne "kryp"?
Postet 26.03.08 kl 10:42
Endret: 26.03.08 kl 10:48
garantert hydra som har kommet i konas yngel karr ja. Forer mere enn henne jeg med levende artemia i yngelkarret mitt med L144 og der har det ikke kommet noe hydra(heldigvis).
Stygge ekle krek.
Så den ene ancistrusen i yngelkarret hennes, spratt til bake når den prøvde å spise hydraene, tydelig at den brant seg.
Stygge ekle krek.
Så den ene ancistrusen i yngelkarret hennes, spratt til bake når den prøvde å spise hydraene, tydelig at den brant seg.
Postet 26.03.08 kl 13:48