Hvordan bli kvitt vannlopper?

Jeg har fått vannlopper både hos kampfisken og hos rekene. Kampfiskkaret står for tiden tomt,og jeg er lite lysten på å flytte inn en annen fisk bare for å bli kvitt dem,og hos rekene vil jeg heller ikke ha inn fisker...er det noen annen måte å bli kvitt disse? eller hva om dem bare går der,vil de bare vokse og bli store eller veldig mange eller hva skjer da?
Dersom de blir mange, har du ypperlig tilgang på levendefor.

Skulle du få yngel, kan du ploppe dem rett oppi matfatet.

Ønsker du å få vekk vannloppene(istedet for å hoppe av glede), er det bare å sette inn en sirkulasjonspumpe. De er ikke glade i for mye bevegelse i vannet.
Vannlopper - mener du da dafnier? Som du ser, dafnier blir ikke store dyra.

Dersom det ikke er dafnier du har fått i akvariene dine, kan du da beskrive dem litt bedre? Størrelse? Farge? Fasong?

Hvis jeg så går ut fra det er dafnier du har fått i karene:

Hvis du har et tomt kar, med vann og vannlopper i, så lever dafniene altså av alger. For å bli kvitt dafniene bør du derfor ta bort matkilden deres, ved å forhindre algevekst. Det kan du enten gjøre ved å tømme karet helt for vann, eller, uten at du er nødt til å tømme karet, skrap glasset så rent for alger du kan, slamsug og bytt mest mulig av vannet (slik får du ut en god del dafnier også) og mørklegg karet totalt - feks. svart plastsekk over hele karet. Slik kan det jo stå til du skal bruke det til større ting enn dafnier igjen. Mørklegging tar knekken på algene, og da skulle dafniene ha lite å tygge på. Filteret bør gå og surre i vannet, selv om karet er dekket til. Jeg ville også ha byttet ganske mye vann i det mørklagte karet minst 1 gang i uken, for å forhindre forråtning og derpåfølgende stygg lukt. Filteret bør nok skylles (i akvarievann med akvarietemperatur) etter denne kuren, slik at du får bort døde dafnier og alger derfra. Eventuelle planter i karet bør du flytte over i noe annet, om du kan, for mørkleggingen vil de nok ikke trives med.

I rekekaret bør du kanskje være beskjeden med fôringen og se om ikke rekene tar rotta på dafniene selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap