Open bottom tank

noen som har en formening om hvordan dette lar seg gjøre?
det kune vært vakum? men det går jo en luftpumpe inni der.
ser spennende ut, men skjønner ikke helt logikken i det.
noen som har peiling?

<embed src="http://www.youtube.com/v/5InNVJ_Ythc&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
Nei jeg forstod ikke det og kjente jeg ble irritert av det
Kan noen VÆRE SÅ SNILL Å FORKLARE DETTE
tror dette er det jeg liker å kalle sugerør efekten:P Er ikke sikker men tror det er slik, om du stikker et sugerør i et glass vann, holder igjen der hvor man suger, så at det blir tett kan du ta sugerøret ut av vannet, uten at det renner ut! ? Tenker det er slik, hmmm... men det var drit stilig, skal ikke si at dette er helt sikkert.. men ja..
ja det var det jeg også trodde i starten, men hadde karet måtte være helt tett i toppen for å få til det vakumet som holder vannet på plass inni der. men du kan se at det er luft på toppen, og han har en luftpumpe inni der også, så det konstant blir tilført luft, da vil luften presse vannet nedover etterhvert (hvis karet er tett på toppen, og hvis det ikke er tett på toppen så hadde jo ikke vannet holdt seg på plass heller.
tenkte over det når jeg studerte filmen mer grundig... hmmm, må være noen her inne som veit hvordan dette kan gå... kan være et filmtriks, he he xD
ja, jeg kan ikke fatte hvordan dette er mulig. her er linken til profilen til han som eier karet. der er det også noen andre filmer, av blandt annet hvordan han tapper oppi vann.
men selv om jeg ser disse filmene blir jeg ikke smartere.

Forklaringen ligger på kommentarene under videoen:

"oh btw that aquarium is closed from the top... thats y it holds water up there =p "

En kunne altså laget samme effekten ved å snu et lite akvarium opp ned i et større,støtte det opp slik filmen viser, og fylle det ved å føre vannslange opp i det, når det store var fullt nok. Som en annen sier der inne,

"haha.. that's easy.. get yourself a glass and a pale of water, submerge the glass into the water downside up.. water should be rushing in the glass and turn the glass upside down, lift it up just about half an inch.. that's the idea of the open bottom tank"

Det var ganske stilig, da!
ja, denne vakum effekten skjønner jeg. men det jeg ikke skjønner er hvorfor går det en luftpumpe der? luften fra luftpumpa vil jo presse vannet nedover.
Her er noen flere tips til hvordan dette er gjort. I tillegg er det som nevnt endel forslag under selve videoen på youtube
Må være noe med at like stor mengde luft blir sugd ut som luppet inn ?
Teorien er jo veldig enkel.

Tøft var det i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap