Hvitt slim i hele akvariet

siden jeg ikke vet helt hvor jeg skal legge dette innlegget, så legger jeg det under diverse, en moderator kan gjerne flytte det dit det hører hjemme.

jeg har et 180liters akvarium, som jeg har hatt scalarer i. disse fikk hvitprikk, og jeg prøvde først varmebehandling, men det tok knekken på en av mine to paletter da varmekolben ikke var helt til å stole på, og svinget opp og ned som den ville. men det så ut som scalarene ble kvitt prikkene, og ble derofr flyttet etter en stund, de ble flyttet til en 450 liter. og har enda ikke sett mer hvitprikk på de.

men jeg flyttet oscar ynglene mine til denne 180 literen, og etter noen uker fikk disse hvitprikk, så jeg konkluderte med at dette må ha ligget i sanda og festet seg på yngelen, det vi gjorde var å fjerne ALT i akvariet, steiner, sand, planter, alt. for å minske sjansen for at hvitprikken skal trives. vi har kjørt et uv filter i akvariet, et stort et, som vi kjøpte på tropex, det har fungert utmerket, og hvitprikken er borte.

men så kommer problemet, i hele akvariet legger det set et hvitt slimbelegg, på glass, pumper, brusesteiner og over alt. det er ekkelt, det lukter ikke vondt, det lukter omtrent som våt kompostjord. jeg tror ikke det er farlig, men lurer bare på hva dette er.
den eneste konklusjon jeg kan komme frem til er de døde bakteriene som har blitt strålet ihjel av uv lyset. at de dør og legger seg som et belegg i hele karet.

noen som har peiling på hva dette er?
hvit slim, æsj...
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap