Huff blir så paff.....

Ei venninne av ei venninne av meg har fått seg et akvarium på 20 liter.
I dette akvariet har hun klart å klemme oppi 2 sebrafisk,3 rødøyetetraer,ei pansermalle,2 flyingfox og 2 guppyhanner.....
Utrolig nok virker det som om at fiken er fornøyde..Blir helt paff jeg....Trodde ikke det gikk å ha sååååå mange fisk i ett sååå lite akvarium jeg da......
Hei!

Det hørtes mye ut, ja!

Vet ikke helt hvordan man bedømmer at fisk er fornøyd, egentlig, men jeg vil jo tro at de både lever og spiser.
Problemet er at med så mye fisk i så få liter med vann så skal hun slite med å holde vannkvaliteten jevn over tid. Om filteret tar unna nitritt så vil hun måtte ha veldig hyppige vannbytter for å holde nitrat nede.

Det er jo heller ikke slik at fisk dør umiddelbart "bare" fordi de har for liten plass. Men, de blir stresset noe som forkorter livet deres. Legg til store muligheter for svigninger i vannkvalitet, og stresset øker enda mer

En annen ting er jo at noen av fiskene hun har skaffet seg trives mye bedre i en større stim/gruppe, og det har ikke hun plass til.

Kanskje du kan hinte om et større akvarium også kan hun bruke 20 literen til guppyene eller et par killi. Eller som yngelkar. Reker er jo også en god mulighet, og de er det mer liv over enn man skulle tro

Folk gjør slikt - ikke fordi de mener å være slemme, men fordi de ikke vet bedre. Da synes jeg at det er vårt ansvar å si fra og legge frem noen bedre alternativer. Da vil fiskene ha det bedre, og akvaristen slipper frustrasjon over plutselige dødsfall, jojo-verdier og slosskamper i karet.
Har anbefalt henne å få større akvarium ja...Men neida det har hun ikke råd eller plass til....Jaja...blir bare litt oppgitt over at det går ann...Hun har hatt fiskene i ett år nå å de lever og spiser iallefall....
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap