Er det dyrt å varme opp vannet i et akvarium?

Jeg fortalte nettopp eentusiastisk til mine akvariehatende foreldre at jeg skulle ha meg en 150 liter, å da startet faren min diskusjonen om at det var DYRT å varme opp vannet pluss annet som trengte strøm til et sånt akvarie. Og til 54literen min, og jeg kunne jo ikke si noe på det for jeg har jo ikke peiling på om det er dyrt eller ei. Så da spør jeg dere om dere vet noe om det =)
hehe...jeg hadde en lignende diskusjon med mine foreldre for mange år siden om at pcen min ikke brukte mye strøm. Vant den ved at det stod i vg noen dager etterpå at en pc ikke bruker så mye strøm:P. fattern holdt kjeft siden om dette hehe:P

Jeg har 7 kar i leiligheten min nå og merker ingen ting på strømregningen fra da jeg hadde bare 1 i fjor høst.
Så at dette skal utgjøre noe stort utslag på strømregninga er bare tull, en varm dusj, stekeovnen, oppvarming med strøm, vaskeM/oppvaskM/tørketrommel er det som generer regninga, i tillegg til lys.

Eneste som tar strøm hele døgnet i et akvarie er pumpa, lyset står jo bare på i 8-10 timer, og varmekolben varmer jo bare ved behov og skrur seg av når temperaturen er nådd.
Pumpe, varme og lys på en 50-75 liter vil jeg tro blir omkring 50,- i måneden, hvis alt svier hele døgnet. Noe det ikke gjør, hverken lys eller varme står på hele døgnet.

Til 150 liter

Varme: 150watt
Lys: 2x30w = 60w
Pumpe: 10w

Totalt:

220w = 0,22Kwh * 24h * 365 dager = 1927,2kwh

1927,2kwh * 0,65(strømpris) = 1252,68

1252,68 / 12mnd = 104,39 pr. mnd / 3,48 pr dag.

Dyrt, tja det kommer ann på øyet som ser
Men regnestykker er jo en del misvisende da den eneste komponenten som til en hver tid går er pumpa. Lyset brukes jo bare i 8-10 timer og varmekolben brukes ikke av meg på sommerhalvåret iallefall. Og på vintern skrur den seg jo av med en gang den har nådd ønsket temperatur. Så prisen du har kommet frem til er vesentlig mindre Men det regner jeg med at du viste.
Tusen takk for svar begge to =)

Jeg tok det opp me faren min at d ble rundt 150 kr til sammen for begge to da , og da ble det stilt.
Jeg sa at om det var så uffatlig dyrt for dem så stilte jeg gjerne opp og betalte 150kr i måneden =)
Men den prisen er om alt går til en hver tid, så jeg vil nesten si at du kan halvere den kostnaden:P
Hei.

Du hadde jo fått avklart dette, men alikevell.

Måtte regne litt..

Årsforbruk:

Pumpe (24/7) - 88KWh
Lys 14t/d - 307KWh
Varme (50% av tiden 50% av året.) 330KWh
Tot 725 KWh/år eller 60,5KWh/mnd eller 2KWh/dag
Det som koster er varmen som blir sendt ut ved vannbytte og evt kjøling på sommeren.

Dersom dere ikke har varmepumpe, vil det ikke merkes noen forskjell utenom vannbytter på vinteren.

Dersom du fyller opp 100L med issørpe som holder 0C, og skal ha denne opp i 25C, vil det kreve 2,5KWh (1Wh * liter * grader)
Trygve Lillefosse
Hei. Du hadde jo fått avklart dette, men alikevell.:-) Måtte regne litt.. Årsforbruk: Pumpe (24/7) - 88KWh Lys 14t/d - 307KWh Varme (50% av tiden 50% av året.) 330KWh Tot 725 KWh/år eller 60,5KWh/mnd eller 2KWh/dag Det som koster er varmen som blir sendt ut ved vannbytte og evt kjøling på sommeren. Dersom dere ikke har varmepumpe, vil det ikke merkes noen forskjell utenom vannbytter på vinteren. Dersom du fyller opp 100L med issørpe som holder 0C, og skal ha denne opp i 25C, vil det kreve 2,5KWh (1Wh * liter * grader)

Akkurat det der forsto jeg lite av desverre. Men når du sier varmepumpe, er det varmekolbe du tenker på da eller er jeg helt lost?
Her finner du en lignende tråd med masse utregninger og diskusjoner. Konklusjonen ble vel det samme som her, det er ikke mye penger det er snakk om
La-sparky
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Hei. Du hadde jo fått avklart dette, men alikevell.:-) Måtte regne litt.. Årsforbruk: Pumpe (24/7) - 88KWh Lys 14t/d - 307KWh Varme (50% av tiden 50% av året.) 330KWh Tot 725 KWh/år eller 60,5KWh/mnd eller 2KWh/dag Det som koster er varmen som blir sendt ut ved vannbytte og evt kjøling på sommeren. Dersom dere ikke har varmepumpe, vil det ikke merkes noen forskjell utenom vannbytter på vinteren. Dersom du fyller opp 100L med issørpe som holder 0C, og skal ha denne opp i 25C, vil det kreve 2,5KWh (1Wh * liter * grader)

Akkurat det der forsto jeg lite av desverre. Men når du sier varmepumpe, er det varmekolbe du tenker på da eller er jeg helt lost?

En varmepumpe er et "omvendt kjøleskap" som varmer opp inneluften ved å kjøle ned uteluften. Disse brukes gjerne til å varme opp hus, siden man da får tre ganger så mye varme i forhold til stømmen man bruker i forhold til vanlige ovner.

Poenget var uansett at all strømmen du bruker i akvariet, blir til varme. Denne varmen varmer opp huset. Derfor er det slik at så lenge huset har behov for varme, og termostater, brukes det akkurat like mye strøm med akvarie som uten.

Eller - du bruker bare ekstra støm på sommeren og ved vannbytte.

Men nå skal jeg forsøke å ikke forvirre deg mere. Bare konstatere at du neppe bruker mere enn en 50 lapp i mnd på strøm til akvariet.
Det skal jeg gjøre =) Tuusen takk for svar alle sammen
Inaktiv bruker
Du kan hilse faren din å si at 75% får du tilbake i varme i rommet, bor i leilighet og har et 140L og et 530L leiligheten er på 69 kvadrat, jeg har ikke på varemovner i huset hvis ikke det er mindre en minus 5 grader eller lavere over tid. Du får stort sett det meste tilbake når det er k Jeg kaldt. jeg holder akvariene på 26 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap