Frosk i hagen

Hei
Jeg lurte på om det er lovlig å ha frosker i hagedam? selfølgelig kommer vel de å stikke av, men å prøve å drette dem på en naturlig måte.
Jeg har så lyst å få opp bestanden på frosk siden har ser man dem sjeldent.
Skog er like ved her jeg bor.
Plussmedlem
Frosk er fredet i Norge.
Man kan vel si det slik...Hvis frosken kommer hoppende av seg selv, så er det lov å ha den i hagen
Rumpetroll og egg kan du fange, men altså ikke voksen frosk.

Rumpetrollene står her under §4.
Så du mener jeg kan fange rumpetroll og ha i dammen?

Blir litt stilig å se rumpetrollene vokse til å bli frosk
trodde det ikke var lov å fange rompetroll eller egg heller jeg men jeg kan jo ta feil..
Plussmedlem
Thobbus
Så du mener jeg kan fange rumpetroll og ha i dammen? :)

Ja, hvis du kan påberope deg dette til forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål
I følge kapittel VI i dyrevernsloven så er det ikke lov uten å søke først slik jeg tolker det.
Det er faktisk lov å fange dem, men du må slippe dem ut på samme plassen - et smutthull skoleklasser ofte benytter

Så nei, du kan ikke fange dem til dammen din.
Men om frosker yngler i dammen av seg selv?

§ 21. Bruk av dyr i forsøksverksemd

Ingen må gjera biologiske forsøk med dyr utan særskilt løyve

Det er jo ikke et forsknings-forsøk
Plussmedlem
Tante Astrid
I følge [URLBLOCK1] så er det ikke lov uten å søke først slik jeg tolker det.

Trenger ikke søke.
Forskriften som jeg linket til tidligere:

§ 4. Innsamling av vilt uten tillatelse
Enhver kan fritt samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål.

Uten tillatelse betyr vel uten søknad.

Plussmedlem
Thobbus
Men om frosker yngler i dammen av seg selv?

Det må den jo få lov til. Dumt å hindre frosk i forplantning hvis de kommer hoppende til dammen frivillig (hvis du ønsker frosk der).
Loomis
[QUOTE=Tante Astrid]I følge [URLBLOCK1] så er det ikke lov uten å søke først slik jeg tolker det.

Trenger ikke søke.

Enhver kan fritt samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål.

Okei da vet jeg det, takk for hjelpen
Det finnes frosk som kommer i hagen men det er skjeldent.
Jeg vil få opp bestanden i området på naturlig og lovlig vis.
Katt, Hund og andre rovdyr dreper nemlig slike amfibier, så jeg kan godt forstå alle slike dyr er fredet.
Hei,

Her er en fin link, engelskspråklig. Flott tankegang du har. Du kan tilpasse hagen slik at froskene liker seg der.

.

Et par viktige poeng i linken:
- De må ha en langgrunn side for å komme seg inn og ut av dammen
- Myrete beplantet felt rundt dammen
- 2-3 fot dybde (England, kanskje mer i Norge)
- Komposthaug = Insekter og kryp for froskene
- Ikke ta frosker til hagen. De kan dø eller emigrere
- De kan finne på å overvintre i dammen. Må vel ikke fryse til, og det må være oksygen i bunn.
- Ha kort gress så du kan se dem når du slår.

Forøvrig kan man ikke ha fisk i dammen. Jeg drømmer om hage, og har da idé om en naturdam som jeg fører takvannet til. Så får det bare gro til med kratt og buskas
Tusen Takk for hjelp

Nå gjelder det bare å fa tak i det meste
Det jeg og kunne gjort er å "gjemme" små dammer i skogen muligens froskene og andre amfibier vil trekke seg innover i skogen også?

Det ligger faktisk noen myr/sump-områder i skogen som ikke er bebodd av frosker/rumpetroll Dessverre har jeg aldri funnet noen der på flere år.
Får håpe jeg kunne ha flyttet/spredd dem rundt på områdene på et vis

Det er en diger dam noen kilometer borte som er atskilt fra skogen av en hovedvei som er tett trafikert, da froskene prøver å komme over, blir de overkjørt eller tatt av måker og andre rovdyr. det er trist at det skjer,
for amfibiene kommer da aldri inn til skogen og kan fortsette sin ferd og finne nye dammer.

Rana temporaria Linnaeus, 1758

Type locality: "Europa".

De vanlige froskene er jo utbredt over hele Europa.

Vanlig frosk er fredet (sammen med alle norske amfibier og reptiler), men er et relativt vanlig dyr og står ikke oppført på Nasjonal rødliste 2006.

Nasjonal rødliste er en oversikt over plante- og dyrearter som på en eller annen måte er trua av utryddelse, er utsatt for betydelig reduksjon eller er naturlig sjeldne.

Masse frosk
Jeg var ute og kjørte mellom tønsberg og sandefjord natt til søndag. Var jo litt regn, men var utrolig mye frosk ute på den vei strekningen. Og når en bil kommer kjørende er de heller ikke raske til og flytte seg. Så trolig gjorde jeg dem mer truet etter den turen.

Men, hvorfor er de fredet? er det pga de er giftige eller kan bære med seg parasitter? hvis ja, hvorfor finnes det ikke vaksiner for froskene?
De er ikke utrydningstruet heller men men.
Jeg får fortelle hvordan det går med dammen og det senere,

Thorbjørn
Loomis
[QUOTE=Tante Astrid]I følge [URLBLOCK1] så er det ikke lov uten å søke først slik jeg tolker det.

Trenger ikke søke.

I dette tilfellet er det vel ikke snakk om hverken forsknings-, undervisnings- eller opplysningsformål
Så det er nok ikke bare å forsyne seg for alle og enhver. I følge linken til dyrevernsloven som jeg la inn så står det også at det må gis tillatelse til slik innsamling.

Anbefaler uansett at folk ikke forsyner seg etter eget forgodtbefinnende av disse sårbare dyreartene. Å legge til rette slik at de frivillig flytter inn i hagen er jeg derimot veldig positiv til!
Thobbus
Men, hvorfor er de fredet? er det pga de er giftige eller kan bære med seg parasitter? hvis ja, hvorfor finnes det ikke vaksiner for froskene? De er ikke utrydningstruet heller men men. Jeg får fortelle hvordan det går med dammen og det senere, Thorbjørn

Årsaken til at de er fredet er at de er i tilbakegang i naturen. Det er mange grunner til dette, men de som spiller mest inn er antagelig at mange av de naturlige smådammene fylles igjen ettersom nye områder blir bebodd (av oss mennesker). I tillegg så har folk inntrodusert fisk i mange av de større dammene og dermed sørget for at rompetrollene får problem med å vokse opp der også.

Det er heller ikke slik at de kan legge eggene sine hvor som helst. I myrområder er ofte vannet så næringsfattig at rompetrollene ikke får nok å spise og dermed dør. De foretrekker små dammer som ikke tørker ut eller bunnfryser, hvor det ikke går fisk, og hvor det er nok av organisk materiale og algevekst slik at rompetrollene har noe å leve av.

Amfibier vender som oftest tilbake til dammen der de ble klekkt for å legge egg når de blir voksne. Det skal derfor bare en vellykket klekking til for at du har besøkende amfibier i mengder i årene som kommer.
Hei
Jeg har funnet ut at det bor faktisk en frosk hagen noe som er et godt tegn
Så neste år kan vi se om det hender noe
kjære venne folkens. det er snakk om rompe troll her. tror neon at staten norge kommer og banker på døren for og finne ut om du har vært og sammlet inn rompetroll da??? ulovlig?? tja gjør ikke alle noe som er ulovlig iløpet av en dag da? og da gjerne mye verre enn og sammle noen rompetroll?

fyren vil jo ikke drepe dem da han vil jo la dem vokse opp. så da kan han vel kalle det for egen forskning. se utviklingen fra rumpetroll til froser da.

behøver a virkelig ikke være så vannvittig firkantet her heller da vel?
Tilfeldig bekjentskap
© Øystein Kaul Kartvedt
Reklame for plussmedlemskap