Akvariegrus!

Her kommer 1000-kroners spørsmålet:

Hvor mye akvariegrus skal man ha i akvariet?
Jeg mener at jeg en gang kunne en sånn formel som sa hvor mye pr kvadratcentimeter eller noe sånnt, men det er long gone nå!

Noen som kan hjelpe meg?
Det som er viktig er at det er nok til at plantene får godt feste, ellers tror jeg det er mest opp til hver enkelt hva man liker... Bør kanskje ta hensyn hvis man har fisker som liker å grave seg ned etc..
Mengde og tykkelse på bunnlaget er det ingen fasit på, det er helt avhengig av smak, behag og behov.
Noen foretrekker tykke lag, noen tynne. Det viktigste er at plantene får dypt nok lag til å rotfeste seg (det finnes ikke noe mer irriterende enn planter som flyter opp hele tiden og må plantes på nytt i et kjør).
Tror ikke jeg har mer enn 3 - 3.5 cm sand i mange av mine kar (sand altså, ikke grus). Det er nok til at sverdplantene (som har store rotsystemer) får feste. Der jeg ikke har planter på bunnen, har jeg tynnere lag.

Ellers har jeg sett at "grus-brukere" skriver 5 cm foran i akvariet, og skrånende opp til ca 7 cm bak.

Om du har gravende fisk eller maller, bør du satse på bruk av sand istedenfor grus. Alle fisker trives med sand, men det er ikke alle som trives med grus. Noen akvarister bruker sandsnegler til å "lufte" sanden, og de sneglene spiser også opp matrester og råtne plantedeler. Jeg har sandsnegler i et par akvarier, men greier meg helst uten (de formerer seg verre enn kaniner, man starter med 10 og har kjapt 1000....)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap