Kjøling av vannet...

Finnes det noe utstyr som kan kjøle vannet om sommeren ? Bytter vann så tempen kommer ned til ca 24 grader, men noen timer senere er det oppe i 28-30 grader igjen..
Freddy Gillund-Paulsen
Finnes det noe utstyr som kan kjøle vannet om sommeren ? Bytter vann så tempen kommer ned til ca 24 grader, men noen timer senere er det oppe i 28-30 grader igjen..

eg sliter også med det problemet.
Eg håper at det er noen som vet om ein måte å kjøle ned vannet !
det finnes utstyr, så en tråd her inne om det, men det koster flesk...
tja finnes måter og kjøle vannet på men det er dyrt... kjølere

finnes kanksje andre ting og men den billigste måten er nok fra springen.. kanskje men en slik som dette

har slik selv og funker utmerket, spesiellt om man har flere kar..
I mange tilfeller er det billigere å kjøpe en air conditioner til huset, og kjøle ned rommet akvariet står i istedenfor. På den måten får både mennesker og fisk nytte av det
I tillegg er det sannsynligvis billigere enn mange av de kjøleaggregatene jeg har sett til akvariebruk...! (de er ofte svindyre, og man må attpåtil ha flere om man har flere akvarier, da de kun kjøler en viss mengde vann)

For min del, som har 20 akvarier samlet i et rom, er det billigste løsningen å kjøle ned rommet. Jeg har seriøse planer om å kjøpe en [URL=http://www.butikken.no/PartDetail.aspx?q=p:1441042;c:100234;r:kelkoo]portabel air conditioner med luftavfuktningsfunksjon[/URL]
Asle
Her er det kjølere fra [URLBLOCK1] Mvh Asle

ja det der må være noe for milionærene. Ingen ting for ein fattig 14 åring
Lag gjennomtrekk i rommet akvariet står, slå av lyset i akvariet på dagtid.
Selv slår jeg ikke på akvarielysene før mellom kl 21 og 22 for tiden, og har det kun på noen få timer til jeg skal legge meg.
Det hjelper med minst et par grader å ikke ha på akvarielyset, spesielt om man har dekkglass! Det må du ta av, dersom du har det. Har du ikke det, åpner du fôringsluken så vannoverflaten luftes mest mulig. Økt fordamping gir økt avkjøling.
Asle
Her er det kjølere fra [URLBLOCK1] Mvh Asle

4000 spenn for den billigste er litt i det dyreste laget for en stakkars Borregaardsarbeider... Får vel invistere i ei takvifte i stedet...
er ikke billig og være stor kar nei hehe.. så som sagt billigste måte er nok og bytte vann ja... selv om det er noe tungvindt og tar litt tid ja..

har tenkt på aircondition selv. men skal også ha i hode at slikt trekker myyye strøm og da..

så rådene er nok av med varmekolber om disse fortsatt er på. opp med luker i karene lite lys. ha heller lus i taket i rommet på og ikke akvarielysene skift på iskaldt vann. men ikke pøs på slik at fiskene får kulde sjokk... tilsett forsiktig. kan bruke hage slangen til og fylle på med...
har tenkt litt på dette selv.

Tenkte å kjøpe noe ala dette:

1 x Pumpe

1 x radiator

3 x vifter

2 x nipler

Slange

Med pumpa utvendig, 100cm slange fra akvarium til pumpa, 50cm slange fra pumpa til radiatoren og 100cm slange fra radiatoren til akvariumet. Så vil det koste 1495kr.

Viftene kan man koble til dataen, eller til en omformer som denne: Omformer 32-6320

Med den omformeren, kan man koble til 10 vifter som dem jeg linket til ovenfor. Dvs, man kan til slutt ha 3 radiatorer med 9 vifter.

Eller hvis dette ikke kjøler nok ned, kan man kjøpe denne: pumpa. Med denne pumpa og 3 radiatore, så bør man kunne avkjøle de fleste akvarium.

Med 1250 pumpa, 3 radiatorer, 9 vifter, 6 nipler, 100cm slange fra akvarium til pumpa, 50cm slange fra pumpa til radiator 1, 20cm slange fra radiator 1 til radiator 2, 20cm slange fra radiator 2 til radiator 3 og 100cm slange fra radiator 3 til akvariumet. Så vil det koste: 3804kr

Og jeg tør å vedde mine edelstener på at oppsettet til 3804kr kjøler mer enn Aqua Medic mini kjøleren.

Man kan også kjøpe et pvc rør som man borrer mange små hull på 1 rekke. Man tar da røret og kobler det på slangen fra radiatorene. Dette røret plasserer man da vannrett, par mm over vannet og slik at det følger bakveggen, dette vil da avkjøle topplaget på vannet, samtidig som det vil gi mer oksygen til vannet da det skaper litt bobler.

Man bør kanskje sette et mekanisk filter foran innsugnings slangen til pumpa. For å sørge for at fisk eller noe dritt kommer inn i pumpa.

P.S. Man bør egentlig kjøpe 1250 istedenfor 1048 pumpa siden det kun skiller 235kr, mens 1250 pumper dobbelt så mye som 1048 pumpa. Men 1250 vil skape kraftigere strøm i akvariumet, så det får dere velge selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Berrum
Reklame for plussmedlemskap