Hjelp hva er dette dyret?
Idag når jeg kom hjem fra jobb skulle jeg se på de små ansictrus ynglene mine, det var ca 4 som overlevde (fordi pumen slukte de) men det har jeg fikset.
Jeg tittet lenge og så ingen... Så så jeg et ekkelt dyr som jeg trodde var en død bille som hadde falt ned i akvariet, men nei da! Den begynnte å sprelle når jeg skulle ta den opp!
Jeg klippet av en bit av en plante som den satt på så hentet jeg hoven min og fisket den opp. La den i det tomme akvariet mitt på 20liter der det bare er noen damsnegler og sandsnegler.
Jeg hadde en formening om at han kunne være skurken av forsvinningen av ynglene mine. Han så ganske rovdyr aktig.
Rett som det var satt han helt stille ved siden av en liten sandsnegle og vipps så tok han tak i den lynraskt og begynnte å sluke i seg... Stakkars!
Jeg lurer derfor på hvor kommer dette dyret fra, har ikke sett det før nå og den var ganske stor... Det er noen måndter siden jeg kjøpte de sisste plantene så kan hende han bare har spist seg feit på sneiler og yngel.
Den ser ut som en veps (samme mønstret på bakdelen, men den hadde 3 lange bein)
Noen formeninger? kan det være flere av disse og legger de egg? hvordan ser de ut?
Første kullet er borte *snufs*
Her er noen bilder:
(litt utydlige)
Jeg tittet lenge og så ingen... Så så jeg et ekkelt dyr som jeg trodde var en død bille som hadde falt ned i akvariet, men nei da! Den begynnte å sprelle når jeg skulle ta den opp!
Jeg klippet av en bit av en plante som den satt på så hentet jeg hoven min og fisket den opp. La den i det tomme akvariet mitt på 20liter der det bare er noen damsnegler og sandsnegler.
Jeg hadde en formening om at han kunne være skurken av forsvinningen av ynglene mine. Han så ganske rovdyr aktig.
Rett som det var satt han helt stille ved siden av en liten sandsnegle og vipps så tok han tak i den lynraskt og begynnte å sluke i seg... Stakkars!
Jeg lurer derfor på hvor kommer dette dyret fra, har ikke sett det før nå og den var ganske stor... Det er noen måndter siden jeg kjøpte de sisste plantene så kan hende han bare har spist seg feit på sneiler og yngel.
Den ser ut som en veps (samme mønstret på bakdelen, men den hadde 3 lange bein)
Noen formeninger? kan det være flere av disse og legger de egg? hvordan ser de ut?
Første kullet er borte *snufs*
Her er noen bilder:
(litt utydlige)
Postet 04.08.08 kl 15:39
Postet 04.08.08 kl 16:22
Postet 04.08.08 kl 16:27
Postet 04.08.08 kl 18:35
Den er veldig flink til og gjemme seg, selv i 20 literen!
Om jeg ikke får et bra bilde av han tar jeg den ut i morgen... vil veldig gjæren vite hva det er forno og om det kan være fler av de.
Jeg satt 5min og prøvde å finne han i 20literen og der er det ikke mye planter, fatta ikke hvor han var men han gjemmte seg i roten av en plante
Om jeg ikke får et bra bilde av han tar jeg den ut i morgen... vil veldig gjæren vite hva det er forno og om det kan være fler av de.
Jeg satt 5min og prøvde å finne han i 20literen og der er det ikke mye planter, fatta ikke hvor han var men han gjemmte seg i roten av en plante
Postet 04.08.08 kl 18:41
Postet 04.08.08 kl 19:25
Postet 05.08.08 kl 16:55
Bildet er av et forlatt exo-skjelett eller hva det nå heter. Dvs skallet som øyenstikkeren hadde da den var larve. Det kan sikkert forklare fargeforskjell. (Kan jo bare være annen type og da.)
Den vil ikke legge egg i akvariet ditt, men derimot fly avgårde.
Skulle den ha veldig lyst til å legge egg, må den nok befruktes først.
Den vil ikke legge egg i akvariet ditt, men derimot fly avgårde.
Skulle den ha veldig lyst til å legge egg, må den nok befruktes først.
Postet 06.08.08 kl 01:35
Endret: 06.08.08 kl 01:35
Ja jeg prøvde å finne litt info om den, men fant ganske lite om øyenstikkere...
Den lever sitt liv enda i det ene akvariet mitt med snegler.
Hvor lang tid tar det før den vil forvandle seg da`?
Ville jo ikke drepe den og jeg antar at den dør uten vann sååh, men den overlvever neppe lenge ute i det kalde været nå heller. Den får værtfall prøvd ut vingene håper jeg
Nei det er nok ingen fare for at den legger egg iallefall etter som de bare gjør det etter at den har begynnt å fly
Den lever sitt liv enda i det ene akvariet mitt med snegler.
Hvor lang tid tar det før den vil forvandle seg da`?
Ville jo ikke drepe den og jeg antar at den dør uten vann sååh, men den overlvever neppe lenge ute i det kalde været nå heller. Den får værtfall prøvd ut vingene håper jeg
Nei det er nok ingen fare for at den legger egg iallefall etter som de bare gjør det etter at den har begynnt å fly
Postet 06.08.08 kl 15:57
Postet 06.08.08 kl 16:45
Endret: 06.08.08 kl 16:47
Postet 06.08.08 kl 17:23
Øyenstikkere og larven er rovdyr ja, og tar lett yngel og kan også ta fisksom er noe større enn seg selv, men det har jeg ikke ofte sett.
Det er mange sjeldne/utrydningstruede arter i norge, så ta godt vare på den
Hvis det er en øyenstikker som kan ha fløyet inn og lagt egg i akvariet ditt , kan det godt være flere av dem oppi der, men jeg har aldri sett dem ta snegler før, kan du fortelle noe om ca størrelse på sneglen du sa den spiste?
Det er mange sjeldne/utrydningstruede arter i norge, så ta godt vare på den
Hvis det er en øyenstikker som kan ha fløyet inn og lagt egg i akvariet ditt , kan det godt være flere av dem oppi der, men jeg har aldri sett dem ta snegler før, kan du fortelle noe om ca størrelse på sneglen du sa den spiste?
Postet 09.08.08 kl 00:59
Det var en ung malisisksnegle, den var vel kanskje 1/3 av øyenstikkerens størrelse, var bare flaks at jeg så den snappe den til seg og bryte opp skallet.
Øyenstikkeren ligger mye på ryggen og det ser ut som den er død men begynner å tro at den sover slik. For rett etterpå er den like kvikk og rask.
Den beveger seg misnt mulig å er ikke redd for så mye, jeg kan godt være nær den uten at den bryr seg noe særlig.
Og som sagt er den veldig god til og gjemme seg blandt planter så noen ganger gir jeg opp å se etter den selv om han bare er i en 20L.
Jeg kjøpte en boks med mikro orm idag for og se om han spiser det. Ellers har den jo noen snegler å spise av fra før.
Noen tips til mat eller info som dere vil dele?
Hvor lenge er den larve før den går opp på land?
Øyenstikkeren ligger mye på ryggen og det ser ut som den er død men begynner å tro at den sover slik. For rett etterpå er den like kvikk og rask.
Den beveger seg misnt mulig å er ikke redd for så mye, jeg kan godt være nær den uten at den bryr seg noe særlig.
Og som sagt er den veldig god til og gjemme seg blandt planter så noen ganger gir jeg opp å se etter den selv om han bare er i en 20L.
Jeg kjøpte en boks med mikro orm idag for og se om han spiser det. Ellers har den jo noen snegler å spise av fra før.
Noen tips til mat eller info som dere vil dele?
Hvor lenge er den larve før den går opp på land?
Postet 09.08.08 kl 01:14
etter min erfaring angriper de meste ting som beveger seg, at man kan se dem rette seg mot det den skal ta , og vente noen sekunder for å se litt på den før den strekker ut "underkjeven" og snapper byttet til seg. Det er mange forskjellige arter da så oppførsel og hvordan de jakter kan nok variere litt. Men de jeg har fanget i stavanger jallefall, sitter ofte rolig og venter på byttet, og kan være en tolmodigsjel der den sitter og venter, så det enkleste er ofte å hive noe mat rett rundt den, om du mater med landinsekter (virvelløse dyr). mark , skrukketroll, mygglarver, gråsugge/gammarus, fisker/yngel
Men helst levende og bevegelig.
Alderen er somregel 2-5 år i vann. De jeg har sett er ofte mørkebrune i starten, og blir mer grønnlige etterhvert som den skifter skall. Og at du kan se av der vingene skal vokse ut blir større og mer velutviklet.
Det hadde vert morsomt om du kunne få tatt noen bra bilder av din.
PS jeg fanga en for noen dager siden, men den ble spist opp en stor vannkalvlarve dagen etter jeg hadde sittet og fulgt med på skallskiftet
Men helst levende og bevegelig.
Alderen er somregel 2-5 år i vann. De jeg har sett er ofte mørkebrune i starten, og blir mer grønnlige etterhvert som den skifter skall. Og at du kan se av der vingene skal vokse ut blir større og mer velutviklet.
Det hadde vert morsomt om du kunne få tatt noen bra bilder av din.
PS jeg fanga en for noen dager siden, men den ble spist opp en stor vannkalvlarve dagen etter jeg hadde sittet og fulgt med på skallskiftet
Postet 09.08.08 kl 01:56
Ja den oppfører seg akkurat som du beskriver her.
Jeg har prøvd å fore den med både frossen reker og skinke, men han ser ikke ut som om han bryr seg noe om død mat. Den lille skinke biten landa rett oppå hodet hans og han bare satt å glana like glad.
Jeg har prøvd å tatt noen bilder med mobilen 3.2m pix men det blir så uklart så nærme. Kan prøve og legge den i ett glass og ta noen skarpe bilder.
Har du sett at de pleier å ligge på ryggen å sove? Ser litt merkelig ut men...
Min er lyse brun og ca 1cm lang.
Jeg har prøvd å fore den med både frossen reker og skinke, men han ser ikke ut som om han bryr seg noe om død mat. Den lille skinke biten landa rett oppå hodet hans og han bare satt å glana like glad.
Jeg har prøvd å tatt noen bilder med mobilen 3.2m pix men det blir så uklart så nærme. Kan prøve og legge den i ett glass og ta noen skarpe bilder.
Har du sett at de pleier å ligge på ryggen å sove? Ser litt merkelig ut men...
Min er lyse brun og ca 1cm lang.
Postet 09.08.08 kl 02:06
Mate med en skinkebit *smiler godt*, det har jeg aldri prøvd men om du tar denne skinken og binder fast i en liten snor og drar den litt foran den, er det sjangsen høyere.
Ligge på bunnen på ryggen? Det har jeg aldri sett. Ville heller tro det var mer Chuch Norris, "he doesn't sleep, he waits!". Men den virker så liten, de fleste jeg ser er mellom 3-4 cm. Kanskje den er nyklekket eller en annen art.
Øyenstikker larver ses på som juvelen i en dam mellom insektene, men tviler på de fleste akvarister er like glade i dem. Og siden den er så liten kan det være en øyenstikker som har lagt egg i kvariet , og om du har/planlegger å ha mindre fisk og yngel der bør du se etter om det er fler.
Ligge på bunnen på ryggen? Det har jeg aldri sett. Ville heller tro det var mer Chuch Norris, "he doesn't sleep, he waits!". Men den virker så liten, de fleste jeg ser er mellom 3-4 cm. Kanskje den er nyklekket eller en annen art.
Øyenstikker larver ses på som juvelen i en dam mellom insektene, men tviler på de fleste akvarister er like glade i dem. Og siden den er så liten kan det være en øyenstikker som har lagt egg i kvariet , og om du har/planlegger å ha mindre fisk og yngel der bør du se etter om det er fler.
Postet 09.08.08 kl 02:27
Her er bilder av mine nymfer. Mine var fullstendig harmløse. Tror de spiste mindre mat enn fiskeyngel. Vet ikke hvordan jeg fikk mine, har ikke sett noen på lenge.
Postet 09.08.08 kl 02:33
Morsomt og se at noen andre setter litt pris på vanninsekter også, og ikke bare som akvariepest og fiskemat. Vannnymfen er endel spinklere enn øyenstikkeren da, men er også et rovdyr og kan ta fiskeyngel som du gjettet.
Jeg har lyst å ha vanninsekter sammen med fisker, men for det meste er de insektene som er storenok til å ikke bli spist, rovdyr og har giftige bitt som
kan være skadelig for fisken fordiom den ser en god del større ut.
Jeg har lyst å ha vanninsekter sammen med fisker, men for det meste er de insektene som er storenok til å ikke bli spist, rovdyr og har giftige bitt som
kan være skadelig for fisken fordiom den ser en god del større ut.
Postet 09.08.08 kl 02:41
Postet 12.08.08 kl 15:46
Postet 12.08.08 kl 20:21