Om skjell
Leste nå nettopp den tråden om skjell, og kom plutselig på at jeg har jo skjell jeg tok med meg fra thailand for ca 9 år siden...
fant fram glasset, tømte det, og nå er jeg i tvil om det bare er jukse skjell, noen ser faktisk ekte ut, andre ser ut som glasert porselen... er det en måte å sjekke om skjell er ekte? skulle likt å vite, noen av de var faktisk veldig dekorative
klikk for større bilde
fant fram glasset, tømte det, og nå er jeg i tvil om det bare er jukse skjell, noen ser faktisk ekte ut, andre ser ut som glasert porselen... er det en måte å sjekke om skjell er ekte? skulle likt å vite, noen av de var faktisk veldig dekorative
klikk for større bilde
Postet 06.08.08 kl 01:07
Postet 06.08.08 kl 20:14
Postet 06.08.08 kl 20:28
glasset har stått stille, med kork på. så ikke støv heller, ei heller har det vært plass til bevegelse, glasset var proppfullt. og når jeg putta skjella tilbake fikk jeg ikke aller oppi engang :p
men har opplevd at ett skjell jeg trodde var falsk/lakkert ble betraktest som ekte av andre... er forvirra jeg xD
men har opplevd at ett skjell jeg trodde var falsk/lakkert ble betraktest som ekte av andre... er forvirra jeg xD
Postet 06.08.08 kl 20:35
Endret: 06.08.08 kl 20:36
Jeg har hatt skjell i en boks som har stått stille i et år, og de hadde begynt å falme :/ Tror også du vil kjenne på dem om de er lakkert eller ikke, for det vil være en litt støvete/smårøff overflate på gamle skjell.
Dette er norske skjell velogmerke. For det jeg vet er thailandske skjell alltid glatte.
Dette er norske skjell velogmerke. For det jeg vet er thailandske skjell alltid glatte.
Postet 06.08.08 kl 20:37
Postet 06.08.08 kl 20:40
Postet 06.08.08 kl 20:42
er jo også en mulighet. kjøpte de av en selger på stranda utenfor hotellet, så det kan jo være hva som helst egentlig. har kikka litt rundt og funnet en del skjell som ser ut til å være samme art som mine, men jeg lkarer ikke se om mine er lakket i forhold til dem eller ikke. noen av skjella ser ut til å ha gammel dritt inni seg også. klarer ikke bestemme lukten, den er meget svak. men som sagt, glasset har stått i skapet i 9 år snart :p
Postet 06.08.08 kl 23:06
okay, her er ett DIGERT bilde av de fleste skjella, skal se om jeg får no forslag angående både art og om det er naturlig
advarsel: bildet er 831 kb 12456x800
skjell
advarsel: bildet er 831 kb 12456x800
skjell
Postet 07.08.08 kl 00:24
Postet 07.08.08 kl 12:19
Postet 07.08.08 kl 18:21
Finnes faktisk Norske skjell som minner om de utenlandske, men som er betydelig mindre av størrelse. Men de ser også nokså polert ut. Er du i tvil, så kok dem. Er de lakkert, så vil lakken flasse av. Men la de koke ei stund for å være helt sikker på at eventuell lakk slipper.
Har brukt slike i akvariet uten problemer!
Har brukt slike i akvariet uten problemer!
Postet 11.08.08 kl 05:17