Hva skjedde med fiskene i posen?

Nå er jeg litt stresset og forvirret. Hadde en kjøper innom for en liten stund sinden som skulle ha med seg 12 heterandia formosa:

Dette er en fisk jeg har solgt MASSE av den siste tiden, også sendt de pr. post, og fått tilbakemeldinger på at dette har vært en suksess. Så en time i pose burde ikke være noe problem med andre ord...

I dag fisket jeg altså 12-13 fisk opp i posen. Fiskene er ca 1 cm store. Posen var en fiskepose fra en dyrebutikk, av de store størrelsene. Jeg hadde lite vann og mye luft i, og posen sto ca 1 time i akvariet mens jeg ventet på kjøper.

Da jeg fisket de opp merket jeg at de med en gang svømte til overflaten, noe de vanligvis ikke gjør, men tenkte ikke noe mer på det der og da. 2 min før kjøper kom sjekket jeg fisken, og fikk et lite sjokk: Noen lå på siden, noen rullet rundt, noen sto i bue! De så ut til å være halvt bevisstløse.

Jeg fikk litt panikk og håvet alle over i et fødenett i 380-literen de kom fra, fortalte historien til kjøper, og at fisken så ut til å holde på å dø, og at jeg dermed dessverre ikke kunne gi de fra meg.

Sjekket fiskene 10 min. senere, og nå oppfører de seg helt normalt!

Så 1000-kronersspørsmålet er: Hva skjedde?

Posen har vært brukt før, til en av to ting; fisk eller planter. Jeg blåste ikke luft inn i posen, bare samlet toppen på posen og satt strikk på, så oksygen var det nok av.

Er nå veldig glad for at fisken ser ut til å overleve, men skulle gjerne hatt en ide om hva som har skjedd her...
Målte du vannet i posen? Kan det har vært noe i posen som har reagert med vannet! Jeg bruker ALDRI opp igjen poser uansett, vet om flere som har mistet fisk pga dette...

Men hva som har skjedd i ditt tilfelle vet jeg nok ikke...
Nei, jeg målte dessverre ikke vannet i posen, fikk som sagt litt panikk, fiskene ble bare håvet over i akvariet igjen, og vannet i posen gikk i sluket. Litt stresset i gjerningsøyeblikket...

Målte vannet i karet fisken kom fra i går, der lyste nitritten fin og lysegul (0), men skulle selvfølgelig målt posevannet.

Fiskene har for øvrig fastet et døgn.

Har aldri tenkt over at det var noe problem å bruke poser på nytt, men nå er jeg skeptisk. Pleier og skylle de før jeg henger de til tørk, men ting kan gå litt fort i svingene i blant, og jeg kan jo ha glemt det, og så har posen lagt (gjerne i flere måneder) med fukten fra siste fiskekjøp inni.

Når jeg tenker over oppførselen til fisken i det de havnet i posen ser det ut til at de begynte å slite med det samme de kom oppi posen...
Jeg har ikke hørt om problemer med gjenbruk av fiskeposer før; Vidar har du noe link til noen forumposter el.l. som beskriver dette?

Jeg kan ikke forstå annet enn at det har kommet drit i posen, eller at du har hatt noe på hendene som har kommet ned i vannet. Du har ikke andre familiemedlemmer som kan ha brukt posene uten at du har vært klar over det?

Jeg gjør som Vidar; bruker ikke gamle fiskeposer om igjen. Jeg kjøper istedet fisketransportposer, 50 -100 poser i slengen, hos akvarienettbutikker. F.eks. når jeg likevel har en bestilling på noe inne, og vet jeg snart er tom for poser, så slenger jeg med en bestilling på en bunke til.

En annen ting er at jeg ikke gidder å først plundre en halv evighet med å få av strikken på en pose med fisk i. Det må man jo om man skal "spare" posen for å bruke den om igjen. Så må man skylle og vaske den ren før man så henger den opp til tørk...
Nei, det gidder jeg ikke, samt at jeg vet aldri om den blir helt ren til neste gangs bruk heller. Gammelt akvarievann og innestengt fukt er ikke bra, så vaske dem godt i rent rennende vann må man jo, om man skal bruke dem om igjen senere. For tenk om bakterier eller annen sykdomssmitte henger igjen i posen?

Så jeg klipper posene jeg får fisk i rett av for å få åpnet dem, og gidder ikke bruke mer tid på dem etter at fisken er akklimatisert. Da går de i søpla
[QUOTE=Joakim]Du har ikke andre familiemedlemmer som kan ha brukt posene uten at du har vært klar over det?

Kan garantere at samboeren holder seg langt unna akvarieutstyret mitt, så synderen i dette mysteriet må nok nødvendigivs være meg

Får nok snarest kjøpe meg en bunke med nye poser jeg også.

Kan tenke meg posen har blitten nitritbombe. Tenk dere en våt fiskepose som ble lagt bort en stund. Det lukter sikkert ikke godt.

Jeg bruker også posen om igjen men da er de renset og tørket og luftet.
Dermed er de som ny.
Joakim
Jeg har ikke hørt om problemer med gjenbruk av fiskeposer før; Vidar har du noe link til noen forumposter el.l. som beskriver dette? Jeg kan ikke forstå annet enn at det har kommet drit i posen, eller at du har hatt noe på hendene som har kommet ned i vannet. Du har ikke andre familiemedlemmer som kan ha brukt posene uten at du har vært klar over det?

Jeg hadde en lignende situasjon for et par år siden når jeg var fersk akvarist, og brukte opp igjen, med bortimot samme utfall som turnips hadde...

Så en kan si jeg snakker av erfaring!

Dessuten hvor mye koster det for fiskeposer i forhold til andre utgifter vi har på fiskekjøp, akvariekjøp osv... LITE!
badat
Kan tenke meg posen har blitten nitritbombe. Tenk dere en våt fiskepose som ble lagt bort en stund. Det lukter sikkert ikke godt. Jeg bruker også posen om igjen men da er de renset og tørket og luftet. Dermed er de som ny.

Vet ikke om jeg er helt enig med deg her Badat, når du sier at de er som nye når de er renset, tørket og luftet...

Har du tenkt over de bakteriene som faktisk overlever varme og mye annet en prøver for å bli kvitt dem?

Den beste løsningen er å kaste posene! Kjøp nye... Pris pr.pose er ca. 1,50,- pr stk... Er det egentlig verdt risikoen?
mona o
Så jeg klipper posene jeg får fisk i rett av for å få åpnet dem, og gidder ikke bruke mer tid på dem etter at fisken er akklimatisert. Da går de i søpla :-)

Regner med at de går til resirkulering Mona og ikke i søpla
Aldri bruk posene oppigjen, tenkt deg med en fisk til 500kr stk så skal du ikke har råd til en pose til 1kr. det er snakk om en så liten investering.
Når vi levere fisk så, 1 de må ta med poser selv vist ikke annet er sagt, 2 vanskifte dagen i forveien 3. de er fastet i 2 dager.
dette er viktig ved transport over flere timer, vi har transportert fisk i poser i 32timer uten problem.

lite vann mye luft,
Evolution
Aldri bruk posene oppigjen, tenkt deg med en fisk til 500kr stk så skal du ikke har råd til en pose til 1kr. det er snakk om en så liten investering. Når vi levere fisk så, 1 de må ta med poser selv vist ikke annet er sagt, 2 vanskifte dagen i forveien 3. de er fastet i 2 dager. dette er viktig ved transport over flere timer, vi har transportert fisk i poser i 32timer uten problem. lite vann mye luft,

Kunne ikke sagt det bedre Erik!

Jeg fikk forresten tak i de spesielle posene vi snakket om...

Når jeg selger fisk, så er pris inkl at jeg holder poser (Nye selvfølgelig).... Har aldri brukt opp igjen poser og kommer aldri til å gjøre det heller.
Geir Kristiansen
Regner med at de går til resirkulering Mona og ikke i søpla :-)

Nei. Resirkulerer brukte lysrør, samler papir/papp til gjenbruk, kaster farget og klart ukurant glass f.eks. fra syltetøyglass o.l. i resirkuleringscontainere osv.
Men poser, det hiver jeg. Sorry
Her har vi 3 dunker, samt at vi får en rull med store plast sekker som leveres med Papir dunkene den dagen det er henting av de...

Så gjenbruket er veldig bra her...!

Men som Mona sier, så har nok jeg også kastet poser i søpla, men det er kanskje i "stress" fordi en driver å avklimatiserer ny fisk og da er tankene kun en plass... :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap