Korleis få til ujevn botn?
Postet 31.08.08 kl 10:57
Postet 31.08.08 kl 12:48
Du må ha nok sand.
Dersom du har et tynt lag med sand er det lett for at det jevner seg fort ut.
Du må dessutren støtte opp sanden litt med steiner og røtter som nevnt.
En metode som også kan brukes, er "pølser" av nylonstrømper som er fylt med sand, og som skaper "voller " under sanden og dermed får sanden til å ligge riktig.
Vær forsiktig om det er et nytt akvarie. Lett for at ting flytter seg om det blir sprayet med vann. Samme gjelder om du har for mye støm langs bunnen, da vil sanden flytte på seg.
Hadde vært fint å vite hvilken sand du bruker, og gjerne se bilde av den.
Dersom du har et tynt lag med sand er det lett for at det jevner seg fort ut.
Du må dessutren støtte opp sanden litt med steiner og røtter som nevnt.
En metode som også kan brukes, er "pølser" av nylonstrømper som er fylt med sand, og som skaper "voller " under sanden og dermed får sanden til å ligge riktig.
Vær forsiktig om det er et nytt akvarie. Lett for at ting flytter seg om det blir sprayet med vann. Samme gjelder om du har for mye støm langs bunnen, da vil sanden flytte på seg.
Hadde vært fint å vite hvilken sand du bruker, og gjerne se bilde av den.
Postet 31.08.08 kl 12:59
Når jeg skal bygge opp lager jeg forskjellige basseng med tynne skifer og heller akvari grus oppi.
Så tar jeg sand over.
Første gang jeg skulle lage opphøyning puttet jeg akvari grus i strømper og danderte dem sånn jeg ville ha dem og tok sand over men etter en stund fikk jeg råtten lukt nede i karet og det viste seg at det var strømpene som luktet begynte å råtne.
Aldri mere strømper i mitt kar
Så tar jeg sand over.
Første gang jeg skulle lage opphøyning puttet jeg akvari grus i strømper og danderte dem sånn jeg ville ha dem og tok sand over men etter en stund fikk jeg råtten lukt nede i karet og det viste seg at det var strømpene som luktet begynte å råtne.
Aldri mere strømper i mitt kar
Postet 31.08.08 kl 13:17
Postet 31.08.08 kl 13:34
Postet 31.08.08 kl 13:37
Hei donna.
Ja dette kjenner jeg igjen.
Uannsett hvor dekorativt og naturlig jeg selv synes det er med ujevnheter i akvariets bunnlag - så er ikke alle mine fisker enige i dette.
Jeg har brukt slamsugeren ved vannbytter og rotet i bunnlaget, laget topper, laget fordypninger. Men. Dagen derpå er det meste stort sett jevnet ut igjen.
Jeg har forsøkt med å legge stein under også. Men det går kort tid - så er steinene fremme i "dagslyset" igjen.
mvh
Ja dette kjenner jeg igjen.
Uannsett hvor dekorativt og naturlig jeg selv synes det er med ujevnheter i akvariets bunnlag - så er ikke alle mine fisker enige i dette.
Jeg har brukt slamsugeren ved vannbytter og rotet i bunnlaget, laget topper, laget fordypninger. Men. Dagen derpå er det meste stort sett jevnet ut igjen.
Jeg har forsøkt med å legge stein under også. Men det går kort tid - så er steinene fremme i "dagslyset" igjen.
mvh
Postet 01.09.08 kl 07:04
Og ikke bruk sandsneiler vis du vil ha ugjevn bunn.
Hadde ukjevn bunn i flere av mine/våre karr, men med sandsneiler så "retter"bunnen seg etterhvert.
Så du må velge enten sandsneiler eller ukjevn bunn, vis du da ikke bruker forslaget som noen kommer med her, f.eks bruker en nylånstrømpe/r med sand til å bygge bunnen med. Disse greier vl ikke sandsneilene å "flytte"..?
Hadde ukjevn bunn i flere av mine/våre karr, men med sandsneiler så "retter"bunnen seg etterhvert.
Så du må velge enten sandsneiler eller ukjevn bunn, vis du da ikke bruker forslaget som noen kommer med her, f.eks bruker en nylånstrømpe/r med sand til å bygge bunnen med. Disse greier vl ikke sandsneilene å "flytte"..?
Postet 01.09.08 kl 09:01
Postet 01.09.08 kl 09:30
Postet 01.09.08 kl 09:36
Postet 01.09.08 kl 09:47
Uansett hvor fint jeg danderer sanden ved oppsett av et kar, tar det aldri lang tid før tyngekraften og Corydorasene har jevnet det flatt ut igjen Som oftest er det snakk om bare en dag eller to. Det er et fånyttes prosjekt om man har fisk som lever på bunnen som maller, eller ciklider. De liker å grave litt.
Så da får det bare være flatt, da.... jeg har iallefall gitt opp.
Det nytter ikke kjempe mot tyngdekraften!
Det vil aldri bli liggende i pene hauger med mindre man ikke har noe fisk på bunnen, og i tillegg er uhyre forsiktig med vannbytter og filtersirkulasjon så ikke sanden blir skyflet på av vannstrømmen.
Så da får det bare være flatt, da.... jeg har iallefall gitt opp.
Det nytter ikke kjempe mot tyngdekraften!
Det vil aldri bli liggende i pene hauger med mindre man ikke har noe fisk på bunnen, og i tillegg er uhyre forsiktig med vannbytter og filtersirkulasjon så ikke sanden blir skyflet på av vannstrømmen.
Postet 01.09.08 kl 10:00
Endret: 01.09.08 kl 10:02
mona oUansett hvor fint jeg danderer sanden ved oppsett av et kar, tar det aldri lang tid før tyngekraften og Corydorasene har jevnet det flatt ut igjen:-)
Det er nesten påkrevd med fisker som graver litt når man benytter fin sand. Det er meget dårlig sirkulasjon i denne sanden hvis man ikke har varmekabler så danner det seg lett gasslommer i sanden.
Som Mona sier så fungerer Coryene som utjevnere og på kort tid har de lagt alt flatt.
Postet 01.09.08 kl 10:09
Postet 01.09.08 kl 11:06
Postet 01.09.08 kl 21:27