Hvordan flytte vann?
Til helgen kommer forhåpentligvis det nye akvariet mitt. Det skal stå ca 3,5 meter fra det andre og intensjonen er å få flyttet vann og sand over i det nye karet på enklest mulig måte. Det jeg lurer på er om noen har en ide om hvordan jeg kan gjøre dette. Ser ikke helt for meg bøtte-metoden. Finnes det noen form for pumpe (evt. lensepumpe for båt?) som kan brukes til å pumpe vannet over? Sanden må nok bæres men det får bare bli sånn, eller? Grunnen til at jeg vil starte opp på denne måten er at pumpen vil framstå som ny med noe gugge fra den som allerede er i bruk og jeg kan ikke ha to så tunge akvarier stående for å kjøre inn det nye på riktig måte. Den vanlige hevertmetoden vil ikke fungere siden karene står for tett og er ca like høye.
Postet 07.09.08 kl 15:24
Endret: 07.09.08 kl 15:25
Hevertmetoden vil fungere inntil vannet er i jevn høyde. Så er det fin sand du har så får du sugd opp og flyttet mye sand ved hjelp av vannet og slange
Du kan evt fylle etter med kranvann i "gammelkaret" for å få med all sand, så blir det et vannbytte med det samme. Trenger vel ikke alt det gamle vannet?
Du kan evt fylle etter med kranvann i "gammelkaret" for å få med all sand, så blir det et vannbytte med det samme. Trenger vel ikke alt det gamle vannet?
Postet 07.09.08 kl 15:58
Postet 07.09.08 kl 18:33
Postet 07.09.08 kl 22:22
Hvis du skal bruke en mekanisk pumpe må du passe på at den ikke forurenser vannet. Mange av dem er for eksempel smørt med olje som kommer i direkte kontakt med vannet, og som så vil drepe fisken. Hvis du får en pumpe som er sertifisert for matbruk/drikkevann til menn så bør nok det gå helt greit.
Kan du ikke kjøpe noen 25l campingvanntønner og bruke hevertmetoden oppi dem, og så bare løfte opp og tømme inn i det nye akvariet? blir ikke mer enn 16 turer det.
I værste fall kan du vel bruke eheimpumpa som står i akvariet ditt. I utløpsrøret på min pumpe kan jeg plassere en vanlig plastslage på X antall mm, har ikke tallet her, som så kan transportere vannet et stykke bortover. Slike pumper har god løftekapasitet, ofte et par meter, og kan transportere vannet langt. Du må bare passe på at pumpa alltid er dekket av vann :P (Røret kan du så strekke over til det andre akvariet hvis du ikke skjønte det)
Vannrørene får du kjøpt billig hos Clas Ohlson og sikkert mange andre steder
Kan du ikke kjøpe noen 25l campingvanntønner og bruke hevertmetoden oppi dem, og så bare løfte opp og tømme inn i det nye akvariet? blir ikke mer enn 16 turer det.
I værste fall kan du vel bruke eheimpumpa som står i akvariet ditt. I utløpsrøret på min pumpe kan jeg plassere en vanlig plastslage på X antall mm, har ikke tallet her, som så kan transportere vannet et stykke bortover. Slike pumper har god løftekapasitet, ofte et par meter, og kan transportere vannet langt. Du må bare passe på at pumpa alltid er dekket av vann :P (Røret kan du så strekke over til det andre akvariet hvis du ikke skjønte det)
Vannrørene får du kjøpt billig hos Clas Ohlson og sikkert mange andre steder
Postet 07.09.08 kl 22:27
Du får kjøpt vannpumpe til å sette på drill (både på Biltema og Clas Ohlson).
Finnes i flere varianter f.eks denne: Drillpumpe.
Grei å flytte vann med, men sand er vel ikke så lurt.
Jeg bruker en drillpumpe festet til oppladbar drill på jobb når jeg skal ut og vanne blomsterampler som henger i lyktestolper God løfteevne.
Edit: Har ikke tenkt på om de er smurt med olje...
Finnes i flere varianter f.eks denne: Drillpumpe.
Grei å flytte vann med, men sand er vel ikke så lurt.
Jeg bruker en drillpumpe festet til oppladbar drill på jobb når jeg skal ut og vanne blomsterampler som henger i lyktestolper God løfteevne.
Edit: Har ikke tenkt på om de er smurt med olje...
Postet 07.09.08 kl 22:32
Endret: 07.09.08 kl 22:35
ShiramorDu får kjøpt vannpumpe til å sette på drill (både på Biltema og Clas Ohlson). Finnes i flere varianter f.eks denne: [URLBLOCK1]. Grei å flytte vann med, men sand er vel ikke så lurt. Jeg bruker en drillpumpe festet til oppladbar drill på jobb når jeg skal ut og vanne blomsterampler som henger i lyktestolper ;-) God løfteevne.
Jeg har også en av de der. Er ganske sikker på at det er en del fett/smøremiddel som vil komme rett ut i vannet når du bruker den, så vet ikke helt om den er å anbefale. Men den er genial til å tømme akvariet, bare ikke bruk den med en batteridrill :P
Postet 07.09.08 kl 22:33
Endret: 07.09.08 kl 22:35
Lurte faktisk på om det går an å bruke den utvendige akvariepumpen. Til vannet altså. Sanden har jeg forberedt meg på å bære. Når denne kan pumpe 1850 liter i timen vil jeg få vannet over på 10 min? Det er vel det samme hvor vannet blir sugd inn og hvor vannet blir pumpet ut bare den ikke går tørr. Noen som har prøvd dette?
Postet 07.09.08 kl 23:08
En slik metode vil jo bli prikklik det mange bruker i en utendørsdam da pumpen tar vannet fra en plass, og presser det ut en annen plass for feks å lage en bekk eller et vannfall.
Burde dermed fungere utmerket med en pumpe til akvarium også. Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle fungere, så lenge den ikke går tørr...
Burde dermed fungere utmerket med en pumpe til akvarium også. Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle fungere, så lenge den ikke går tørr...
Postet 07.09.08 kl 23:18
Postet 08.09.08 kl 10:13