Kjøpe fisk fra privat oppdrett kontra butikk

Det virker som at fisk kjøpt privat ligger på halve prisen av butikkpris. Hvorfor er det slik?

Det burde da være mer attraktivt å kjøpe privat oppdrettet fisk som er foret opp med masse kjærlighet, omtanke og artemia, enn butikk kjøpt fisk som er drettet i utlandet, gud vet hvor?

Eller tenker jeg helt feil her?
Godt spørsmål, men slik er det jo overalt i markedet, uansett hva man skal kjøpe. Det er billigere å kjøpe av privatpersoner, fremfor butikk.

Det er jo egentlig ingen grunn for folk å kjøpe av privatpersoner, hvis de må betale det samme som i butikk.
Hos en butikk har man ofte visse rettigheter, enkelte kjeder gir garantier i et visst antall dager etter kjøpet om fisken dør, og man viser kvittering. Slike rettigheter har man sjelden eller aldri hos en privatperson.

For meg er det ingen selvfølge at fisk fra en vilt fremmed privatperson er noe bedre kvalitet enn de i butikk. Man vet aldri hvordan de faktisk er blitt behandlet, og det er mange mennesker som behandler fisken dårlig og gir dem helt feil levekår.

"Kjenner" jeg personen (over tid) som selger fisken, og vet at de KAN fisk f.eks. via alt som er skrevet og lignende på Akvaforum, så er det noe annet og mye tryggere.
Jeg er helt enig i at privatoppdrettet fisk bør ha høyere pris enn butikkfisk.

Men kvalitet er ikke noe som Ola Nordmann er mest kjent for å verdsette og vil (nå skjærer jeg alle over én kam) nesten alltid velge det billigste fremfor det beste...
private oppdrettere får sin lønn i himmelen, mens de som driver butikk faktisk må utbetale lønn til sine ansatte?

var innom en dyrebutikk her i helgen. prisen på små ancistrus og scalarer lå på over dobbelte av hva de annonseres for her på akvaforum.no.

ofte kan det være litt plunder og heft med å selge/kjøpe privat. man må gjerne reise litt og bruke litt tid på å kjøpe/selge "billig" fisk. med dagens bensinpriser (sic!) blir dette fort dyrt. tid er penger etc...

men ja, det er definitivt hyggelig å kjøpe fisk fra noen som har stelt godt med dem
Når en driver med privat oppdrett så ligger det faktisk enormt mye arbeid og tid bak for å få de til å vokse opp friske og sunne.

Jeg sier ikke at det skal koste mer å kjøpe privat enn i butikk, men pris forskjellene er for store etter min mening.
Det er vel moms som skal på når man kjøper fra butikk også, i tillegg til arbeidsgiveravgift og mye annet som man slipper som privatperson. I tillegg er det flere ledd der som skal tjene penger, de færreste butikkene driver vel egen oppdrett?

Hvis jeg en gang kommer til å selge fisk så blir det nok fordi det blir for mye av den som er min motivasjon, og dermed er det viktigere å gi den til noen som kan ta seg av den enn å tjene mye penger på det.
Det kommer vel an på hva det er slags fisk, og hvor mye jobbing du har måttet gjort får å få de til å vokse opp?
på det private markede er det markede som bestemmer prisen engentlig enkelt og greit.

for butikker er det fortjeneste... de har en innkjøps pris og plusser på en viss % del med fortjeneste...

var og så på noen fisker her i bergen i en dyre butikk og der kostet dem 265 kr stk. for 3-4 cm store yngel.. tror ikke de blir solgt med det første for og si det slik.. og de hadde 10 stk.

i oslo er det voksne fisk som er voksne finere og garantert bra kvalitet på til en brøkdel av den summen per fisk...

en bør gjerne også huske på at selv om det er butikk som selger fisken så er det ingen garanti for at kvaliteten på fisken er noe og skrive hjem om...

men det er nok større sjanse for og få bedre kvalitet hos en privat person. så for min og våres del blir det aldri handlet fisk i butikken for og si det slik da.... har vært myyyyyye mere fornøyd med kvaliteten på fisken vi har fra privat enn fra butikk...
Utvalget i butikk i nærområdet kan til tider være større enn utvalget av privatfisk i nærområdet. Det er nok både pluss og minus ved å handle i butikk kontra privat og omvendt.
Når man handler i butikk har man litt fler rettigheter enn om man kjøper privat, men oxo her kommer det jo ann på.
Nå er det kanskje ikke så mange som faktisk driver med oppdrett av de vanligste stimfiskene feks, så da må man jo til butikk.
Ulempen med privatkjøp er at man aldri vet hvor mange ledd fiskene har blitt krysset med sine søsken, altsa innavl.
Kjøper man en gruppe privat, er jo disse stort sett søsken. Man får yngel på disse og selger videre igjen. og sånn fortsetter det.
Ja, det er nok sant nok. Men vet vi egentlig, når det bestilles fisk til butikkene fra utlandet hos stor oppdrettere at disse ikke er søsken da? De forskjellige butikkene har jo sine faste leverandører og om de fiskene som er avlet opp er søsken eller ei
kan vel diskuteres?
Jo, men man må jo ikke kjøpe både hue og hanne i en og samme butikk
jeg spør som regel hvor fiskene kommer ifra, og får på denne måten ganske sikkert fisk som ikke er i familie.

Jeg var heldig med mine delfinciklider, store flotte kjønnsmodne. Her snakker vi om alfa hannen på ca 14 cm, de andre ikke så mye mindre. Dette hos en privat oppdretter. Pris: ca 166,- pr. stk. De delfin ciklidene som selges i butikkene koster ca 99,- og er ikke større enn ca 3-4 cm. HALLO
Finnes faktisk butikker med delfiner og annen fisk i voksen størrelse...
..men du må jo betale deretter.

Jan Holt i Oslo feks. har voksne flotte lekspar av malawi, men de koster jo deretter..
Vi må ikke glemme at en butikk skal faktisk tjene penger, og da må de ha en høy inntekt pga, lønninger, leie av lokaler, og attpåtil betale moms på de selger

De fleste private gjør dette som en hobby og tar pengene svart
I mitt "akvarieområde" har det det kun vært én grossist som har levert fisk de siste årene - så å bytte akvariebtikk for å kjøpe partnere til fiskene som ikke er i slekt/ ikke fra samme opprinnelse har bare vært tull. Men kalrt at på østlandet kan det jo ha noe for seg å gjøre det på den måten: Kjøper hanner levert fra den grossisten, og kjøper hunner som er direkteimportert f.eks. Ville bare poengtere at ikke alle akvarister har den muligheten.

Så har vi pris-spørsmålet:
Jeg synes ikke det er mer enn rett og rimelig at prisene i privatsalg ligger langt under butikk-pris.
Butikkene skal betale grossisten for fisken, det skal betales moms, folk vil helst ha lønninger, husleie og strøm skal betales og bla bla bla. Så prisene på en fisk er som regel veldig mye høyere fra en butikk enn fra en privat - som på sin side får et plassproblem etterhvert dersom han/ hun ikke klarer få solgt fisken. (Ser nå bare på meg selv det.... hvis jeg ikke snart klarer å få solgt scalareungdomen min, vil det bli for trangt for dem - så jeg tar en lav pris, mye lavere enn hva jeg mener de er verd i forhold til tiden, strømmen og foret jeg har brukt - men jeg driver ikke butikk. jeg har en hobby, ikke en buissness, så jeg kan gjøre slik....)

Slikt hobbyoppdrett er forresten ikke "svart inntekt" som en nevner her - for hobbyvirksomhet er ikke rapporterings- og skattepliktig.
Nå vet jeg jo ikke hvor stor avanse butikkene har på fisk. Men husk at de fleste dyrebutikkene selger mye mye annet enn fisker. Regner med at mesteparten av fortjenesten ligger i andre ting enn akvariefisker.
Du har nok rett angående det skatte greiene for de fleste av oss private LizH
Men uansett så forstår jeg godt hvorfor prisene må ligge under butikknivå.
Og uansett vil prisene styre seg selv i et åpent marked Tar du for mye får du ikke solgt noe særlig, tar du for lite skjønner man det fort når etterspørsel renner over Mange tar også bare en symbolsk verdi når de selger ting, kanskje for å sikre fisken et bedre hjem o.l.

Når det gjelder hvor mye dyrebutikker tjener på fisk vet jeg ikke men tror faktisk det er endel fordi de fiskene de har/selger mye av er stortsett veldig veldig billige fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap