Sende akvarium med posten? pris?

Tanten min eier en dyrebutikk så derfor kunne jeg få et spesillt tilbud på et juwel rio 180 kar.
Problemet er at henne bor i nordland og jeg holder til her i vestfold.
Noen som har sendt akvarium med møbel med posten, og hva er maxpris?
Det eneste jeg "vet" om sending av akvarier med posten er at det ikke er lurt. Tropefisk (nettbutikk) sendte tidligere med posten, i alle fall enkelte små - men måtte slutte med det fordi det ikke lønte seg pga stor hyppighet av transportskader forårsaket av posten.....

Eneste reelle alternativ er å bruke et transportfirma - Tollpost/ Cargoparter/ whatever de heter alle sammen....
Plussmedlem
Her ser du hva Webzoo tar for Rio 180 uten møbel (kr 2900,-).
Dette sendes for kr 500 til Horten. Fraktprisene finner du her.
Ser de tar kr 1000,- hvis de skal sende f.eks. til nord for Trøndelag.
Antar at du sikkert må betale noe lignende hvis du skal ordne et spedisjonsfrima på egen hånd.

Tror ikke jeg ville sendt et akvarium med Posten.
Hvordan er det å ta det med seg på fly da? Noen som har gjort det?
dem behalder bagasjen værst av alle former for transport...

Men Buss og tog er nok det beste alternativet.
Fikk ringt www.bring.no og de skulle faktisk ikke ha så mye for å sende et akvarium fra harstad og ned til horten, max 500kr hvis akvariet ikke veide mer en 25kg og møbelet ikke veide mer enn 10kg, det må jeg jo selvfølgelig sjekke ut.
Et Rio180 veier nok en del mer enn 25kg ja
Hvor mye veier det sånn ca. da? Noen som vet?
Da snakker jeg om karet og møbelet hver for seg.
(veier bare karet for seg selv over 25kg altså?)
Står jo ikke noe vekt info på juwel sine sider.
Plussmedlem
Lisa Johansen
Hvor mye veier det sånn ca. da? Noen som vet?

Her står det at kar + møbel veier 80 kg.
Synes egentlig det høres litt mye ut. Møbelet veier kanskje rundt 20 kg. Tviler på at karet veier 60 kg.
Men det er mulig at det stemmer.

Jeg har bl.a. Juwel Trigon 190. Dette karet satte jeg opp på møbelet uten hjelp. Kan ikke huske at det var så altfor tungt.
Fant ut på juwel sine sider nå at akvariumet veide 187kg med vann, men selvfølgelig ikke noe om uten vann. Sender en mail jeg.
Jeg fikk sendt mitt 720 liters akvarie fra Oslo og hit til sør i Nordland fylke, med Tollpost. (snart ett år siden)
Akvariets mål; 200x60x60 cm. Og ca. 95 kg i egenvekt.
Det ble satt på paller og innebygd på disse for beskyttelse.
Akvariet kom raskt og uskadet frem.
Og det skulle bare mangle - for frakten kom opp i den sjarmerende sum av kr 5000,- (inkludert avgifter/moms)

Det manglet da bare et par hundrelapper på at frakt og akvarie hadde samme pris.
Men for meg var det få andre alternativer.
Jeg tror du skal ha et meget godt tilbud på hånda for å vinne noe økonomisk på å få sendt et akvarie andre veien, fra nord til sør.

mvh
Lisa Johansen
Hvor mye veier det sånn ca. da? Noen som vet? Da snakker jeg om karet og møbelet hver for seg. (veier bare karet for seg selv over 25kg altså?) Står jo ikke noe vekt info på juwel sine sider.

Mitt tips er mellom 30 og 40kg for bare karet. Har selv Rio 125l, og det er ikke så tungt, men veldig uhendig å bære, så det er litt vanskelig å si hvor mye det kan veie. Tipper 25-30kg. Bittelitt mer glass på en 180l så jeg vil anta noe sånt.
Plussmedlem
Lisa Johansen
Fant ut på juwel sine sider nå at akvariumet veide 187kg med vann, men selvfølgelig ikke noe om uten vann.

Et 180 liters akvarium som veier 187 kg med vann...
Det høres noe merkelig ut...
Da har de tydeligvis veldig lett vann i Tyskland...
Loomis
[QUOTE=Lisa Johansen]Fant ut på juwel sine sider nå at akvariumet veide 187kg med vann, men selvfølgelig ikke noe om uten vann.

Et 180 liters akvarium som veier 187 kg med vann...
Det høres noe merkelig ut...
Da har de tydeligvis veldig lett vann i Tyskland...

Vel, tviler på at faktisk litervolum er så mye mer enn 130-140l? Da er det noen kg igjen til akvariet.
Plussmedlem
Da vil jeg nesten kalle det svindel

Karet har målene 101 x 50 x 41. Det gir 207 liter. Regner da med at Juwel har trukket fra det som ikke er til vann (vannlinje t.o.m. toppen av lystoppen, og event. det lille som ramma stikker ut) når de opplyser videre at volumet er "approx. 180 Litres".
Det eneste nede i karet som stjeler volum er filterboksen, men den skal jo fylles med vann den også.

At det i et ferdig oppsatt kar må trekkes fra liter til grus, stein osv er jo en annen historie.
Nei da har de nok tatt med det i volumet, da hørtes det litt rarere ut ja. Nå stjeler vel bunnen også volum da, men det tar jo også vekt så jeg regner med de mener bare vann.

Shipping weight på en australsk side sto som 80kg. Tror det er med møbel, evt. 88kg.
Fikk mail tilbake nå. Jeg fikk vite at rio 180 veide 31kg, og møbelet 29kg.
Så blir 60kg til sammen. Da blir det ikke så dyrt å sende heldigvis.
Så lenge varene er under 35kg får jeg sendt det med bring.no
Mulig jeg kan ta med møbelet på flyet siden den er flatpakket.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap