Hvilke akvanettsider henter dere mest kunnskap fra?

Foruten AF og NA hvor det er mye spennende å lære; hvilke andre nettsider er det dere kan anbefale som gode kilder til kunnskap om hobbyen vår?

Kan dere ikke poste noen av sidene dere jevnlig vender tilbake til og en kort beskrivelse av hva som er der og hvorfor den er så god?

Jeg syntes det kan være litt vanskelig og tidkrevende å finne de store perlene når jeg surfer rundt i lenkesamlinger her og på andre forum, så jeg håper at dere kan komme med noen gode forslag til sider dere liker godt?

Inaktiv bruker
The age of aquariums liker jeg godt. Her forteller akvarister om sine egne erfaringer med de enkelte arter. De har også en del interressante artikler.

Det kommer faktisk an på hva jeg er ute etter. Gjelder det kuhlii-åler og botia så velger jeg selvfølgelig denne. Gjelder det kampfisk så er denne bra. Maller, da går jeg til denne. Reker og snegler.

Felles for alle disse er at de er såpass seriøse at det går an å stole på at informasjonen som står der er korrekt. Er jeg i tvil så er det alltid disse jeg vender meg til
Jeg bruker ofte Corydorasworld i tillegg til NA og AF. Der er det imidlertid adgang kun for betalende medlemmer, £15 i året.

Som Corydorasinteressert har jeg selvsagt et brukernavn både på Scotcat og Planetcatfish sine forum også, men det er ikke så ofte jeg logger inn og skriver noe på forumene der. Lenge mellom hver gang. Men informasjonen de ellers har bruker jeg ofte. Jeg bidrar også med bilder av og til, hos Scotcat og Planetcatfish, det setter de pris på. Som dette av Green Laser eller de tre nederste bildene av C. narcissus. I tillegg har jeg en artikkel på Scotcat.

Jeg synes det er fint å bidra med bilder på nettsider jeg selv har så stor glede og nytte av. Da gir man litt tilbake - til glede for andre brukere
Her var det mye flott lesning, takk for fine linker.

Det finnes så mange nettsider der ute, med "mye rart", så det er knall å få litt hjelp til å finne frem til de virkelige gode perlene.

Post gjerne flere gullkorn om dere har noe, gjerne også linker til enkeltartikler om det er noen som dere mener andre kunne hatt nytt av.
*ka-bump* Jeg tar gjerne i mot flere gode tips og forslag...
Av sider som ikke er sider spesielt for en type fisk, så er Fishbase et must.

Utenom AF, er nok The Puffer Forum forumet jeg bruker aller mest. Dette er et forum for kulefiskeiere. Forumet har, i tillegg til moderatorer og teknikere, også mentorer, og dette er mennesker med meget stor kunnskap. Disse folkene er utdannet innen og jobber med biologi/zoologi, så man er garantert et svar med vitenskapelig bakgrunn når de svarer. Og de har greie på mer enn kulefisker, disse folkene... Forøvrig er forumet et usedvanlig trivelig forum, med svært hyggelige folk. Men det er noe helt spesielt med kulefiskeiere. Hver gang noen mister en kulefisk, legger de ut en melding på forumet, og da renner det inn med kondolanser. Vi har litt spesielt forhold til fiskene våre...

Når det gjelder C- og L-maller, bruker jeg mest Planet Catfish (i tillegg til AF, selvsagt - det er utrolig mye kunnskap av høy kvalitet her på AF).

For sykdommer, bruker jeg denne siden mye. Dessverre er det ingen bilder der, men bare tekst. Denne tråden har derimot bilder, men den tar bare for seg de mest vanlige sykdommene (og er dessuten svært deprimerende og ubehagelig å se på. Advarsel: sterke bilder).

Dette er mitt oppslagsverk for de forskjellige typene (navnene på) viltfanget discus.

Denne er ikke fiskerelatert, men veldig god å ha når man er mye på utenlandske forum, og er nødt til å regne om volum, lengde, vekt osv.

Jeg har også såvidt begynt å bruke disse sidene i forbindelse med saltvann: Saltvannsforum og Aquafreaks. Av internasjonale forum, er denne uunnværlig.

Og når jeg ser på hva jeg har skrevet over, slår det meg at jeg bruker altfor mye tid på nettet...
Jeg glemte Bettatalk for kampfiskeiere.

Og ikke minst den beste av de alle: Google!
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap