Hvorfor vokser fiskene mine ulikt?

Kjøpte på Auksjonen i Bergen i vår en gruppe Pseudotropheus lombardoi. Disse var på dette stadiet yngel, ca 1-1,5cm. Den største i gruppen er sikkert blitt ca 5 cm stor og gir utrykk for å skifte farge å bli en hann. Deretter ligger de i størrelse 3-4 cm bortsett fra den ene fisken som er på yngelstadiet fortsatt. Noen som kan fortelle meg hvorfor? Den er rund og god etter foring så den får nok mat. Men, den er altså bitteliten....
Survival of the fittest?
Hæææh. alle har det like godt og alle lever. Kan bare ikke forstå at den ene er så liten. Kanskje en dvergfisk. Vet ikke om fisk kan være småvokst sånn som andre arter kan jeg? Noen som har opplevd det samme?
Mente bare at det er enkeltindivider som er flinkere til å "stjele" mat enn andre og således vokser raskere. Og det er jo naturens gang Det er veldig vanlig hos Praktbotia f.eks.
dette kan ha med rangen i gruppa. ledern får mest mat og den som ikke er like sterk som resten får mindre mat og vokser da saktere.
Det med ujevn vekst i et kull yngel er noe jeg ser hele tiden, hos omtrent alt jeg har oppdrettet. Jeg tror nesten bare man må regne med at det ofte vil finnes noen som ikke vokser like raskt og mye som resten. Sånn er naturen. Det er nesten alltid et eller flere individer i et kull som er "dverger" ifht resten.

Det er helt merkelig å se på egentlig. I det store kullet jeg har med Corydoras C140 nå for eksempel, finnes det noen individer som er bare en tredjedel av størrelsen til de største i kullet.
I det lille kullet med tetra-yngel er det også et par -tre stykker som er halve størrelsen av de største.
Hvorfor vokser mennesker i forskjellig tempo...?
Det er bare slik det er, enkelt og greit.

Og slik er det med alt annet levende også.
Fikk mine fisker på samme tid og jeg ser forskjell på størrelsen på alle 5, så det er nok som de andre nevner, for størrelsen har også med rangen å gjøre
Ken Myrseth
Hvorfor vokser mennesker i forskjellig tempo...? Det er bare slik det er, enkelt og greit. Og slik er det med alt annet levende også.

Ken her har nok rett, det er en grunn til at mennesker kommer ulikt til puberteten. Samma er det vel med fisker, hunder osv, noen individer bruker rett og slett litt mer tid på å utvikle seg. Er ikke noe bekymre seg over regner jeg med.
Er ikke så lenge siden jeg var innom et sted (jeg husker aldri hvor jeg har ting fra) hvor det var vitenskapelige forklaringer på hvorfor det var så stor forskjell på størrelsen på yngelen hos en art (husker ikke arten heller).

Teorien var ihvertfall (og dette husker jeg) at med forskjellige størrelser så ville alltids noen i kullet dra fordel av mengde vann og mattilgang osv. Ved sterk tørke ville for eksempel de små ha fordelen. Likedan om det ble begrenset mattilgang. Ved god tilgang på både mat og vann ville de største klare seg bedre. Uansett en vinn-vinn situasjon for foreldrenes mulighet til å føre genene videre. Smart
Har lest det samme som deg, Tante Astrid En eller annen gang, et eller annet sted, husker ikke hvor, men teorien om hvorfor det er slik husker jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Ellingsgård
Reklame for plussmedlemskap