Grønn sand...

hei,
for ett par måneder siden fikk jeg igang et nydelig tanganyika-kar,
men for en måneds tid siden, ble noe av sanden grønn, ser ut som no planter.

det har satt seg på noen av steinene og, det startet da jeg kjøpte en javabregne, hvis det kan gi en pekepinn.

en av prinsessene mine spiser det og den er ikke kverka.
baronen
hei, for ett par måneder siden fikk jeg igang et nydelig tanganyika-kar, men for en måneds tid siden, ble noe av sanden grønn, ser ut som no planter. det har satt seg på noen av steinene og, det startet da jeg kjøpte en javabregne, hvis det kan gi en pekepinn. en av prinsessene mine spiser det:D og den er ikke kverka.

Høres ut som alger... Kan det være trådalger?
tror ikke det, det bare ligger der, uten tråder, (trådalger har tråder, ikke sant?)

men burundien spiser det, og den liker vel best kjøtt?
Det er ikke blågrønnalger da? dette er jo ikke alger men en bakterie.
men i artikkelen , så er det et bilde der hvor plantene også er ``sausa``, det er de ikke hos meg...

fjerna det nå, håper jeg har blitt kvitt det.

men hvordan kom det ditt da?
Om det er BGA, så kan det komme av dårlig sirkulasjon hvor mye næring blir liggende. KAn komme av dårlige vannbytte rutiner osv.
har super vannsirkulasjon, og jeg bytter 10% i uka, tar heller litt av gangen en, en supersjau i måneden.

ser ikke noe mat eller annet avfall, men det ligger kanskje litt i vannet.
men som sagt er filteret helt supert, renser det tritt og ofte, men jeg har aldri sett mye møkk i det.
10% er ikke så veldig mye

Standardrådet som gis er vel 20-30% i uka, selv bytter jeg rundt 30%, men det kan jo avpasses etter nitratnivået også. En gang i måneden er etter min mening alt for sjeldent

Filteret trenger du bare å rense når det er så fullt av dritt at gjennomstrømningen er merkbart lavere. Det er jo i denne guffa at filterbakteriene lever. Regner med du skviser svampen forsiktig i akvarievann når du renser filteret
men hvis jeg skifter 15 prosent vann 2 ganger i uka, er det da full verdig vannbytte?

er bare 14, og vil ikke ha ødelagt rygg...
skiftet 40 liter i går, men hvor lang tid tar det da før jeg vil merke at det minsker?

har også et annet akvarium, det er liksom det ``overflødige`` akvariet, og det ligger det masse dritt i, + at jeg ikke har skifta vann på lang tid, hvorfor er det ikke bg i dette da?
nei da jeg var ung...

Fortsetter ikke på den der. 30 % av 200 er jo ca 70l ca 70kg, fin trening det. Løft med bena og ikke ryggen så skal det gå bra. Bytt gjerne 15% hver 3/4 dag bare bra det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap