Barn og akvarium

Hei
Er ny i denne fantastiske fiske verden, har 2 barn 7 og 2,5 år som er like hekta som pappa'n. han på 7 har en 22 liter med 8 sebra siklider (ungfisk)

Hva er mest inntresant for barn i akvairum vil jo gjerne at de skal holde intressen oppe for dette.

Er det noen av dere som har noen erfaringer her så er jeg åpen for forslag

Mvh
Morten Endrerud
Når det gjelder barn, vil jeg faktisk tro at guppy er midt i blinken. Guppy er kanskje vanlig, men veldig barnevennlig.

De har forskjellig farge, så ungene kan se forskjell (og dermed døpe dem - det er viktig hehe), enkle å få yngel på, og det er jo alltid spennende. I tillegg er det spennende og se hva slags farge yngelen får. Ellers er guppy pene å se på, fargerike (små barn liker jo sterke farger), og synes godt i akvariet.

Kanskje det beste av alt - en liten gruppe trenger ikke et kjempestort akvarium.

Uansett, for barn vil det å kunne se forskjell, få yngel og at det er mye farge bety en del. Hvert fall var det slik for mine - og delvis er det slik fortsatt med den yngste
Takk takk, da blir det kansje en tur til den lokale fiskebutikken i dag for å kjøpe en guppy gruppe
Skal du ha dem i 22literen sammen med sebraciklidene?
min 4 åring har en 120 liter

den er kjempefin
der svømmer

2 gullfisk
6 cherry barbe
1 kampfisk
3 platy (ska få 3 til)
3 kuhli ål
5 a. corydoras
snegler (de er artige og fargerike)

veldig fargerikt og han elsker karet sitt.. ;o)

se forøvrig bloggen på sia mi;o)
Sebraciklide? Er det denne dere har? Isåfall ville jeg lest litt om hvor stor den blir og anbefalt akvariestørrelse.

Min 7-åring er veldig fascinert av de fiskene vi har. Min erfaring er at hun er veldig lærevillig i forhold til overraskende mye av hobbyen, som hvordan filtre fungerer og hun har interesse for og skjønner sammenhengene mellom (over)foring og giftstoffer i vannet eksempelvis.

Min erfaring er at barn er nysgjerrige og lærevillige, så sett deg ned med de og en god akvariebok og vis de fine bilder og forklar sammenhengene så vil du få engasjerte barn.

Det skal også sies at det morsomste med å ha fisk er å observere adferden til de, se hvordan de oppfører seg i forhold til hverandre. I et lite akvarium på 22-liter er det ganske begrenset plass, og om du har fisker som trenger vesentlig større plass enn som så - vil du ikke kunne se fiskens naturlige adferd. Det vil også bli vanskeligere å holde fred og fordragelighet om det er for liten plass. I naturen kan jo fisker som blir mobbet bare svømme bort, men i et akvarium slipper de ikke unna - med de konsekvenser det måtte medføre.

Jeg ville vurdert et større akvarium, eller bytte inn fiskene med fisker som passer bedre i et lite akvarium.

Nei om vi kjøper Guppy for siklidene et annet hjem, 240 literen til storebror

Vi har en 112 liter i stua og en 240 liter i kjelleren som 15 åringen styrer, men det blir nok bare bøller i den store tanken om han for det som han vil

blir nok 240 el. større i stua bare vi for råd og føler at vi har "litt" kontroll på det vi driver med.

Kjempeflott at så mange svarer meg

mvh
En ydmyk
Morten Endrerud

Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap