Hysteri rundt "hybrider" kontra ren rase i feks. hunder
Hva kommer det av, at hvis en art av en fisk ikke finnes naturlig i sjøen men er menneskeskapt. Den er vakker og fungerer utmerket selv om det er en så kalt "menneskeskapt" hybrid.
Denne er jo litt dyp, men folkens: Engelsksetter, dobberman eller sjæfer. Finnes disse naturlig i naturen? - nope. De er EKTE raser som det så fint heter. Hvorfor er da fisker som er menneskeskapt et hysj, hysj. "sånt liker vi ikke liksom"?
Jeg snakker her IKKE om vannskapte slørhaler etc. jeg snakker heller ikke om vannskapte dyr som kan være avlet frem av mennesker for våre egne egoistiske behov, som feks. å se en katt med avkorta bein fordi "vi" synes at den er søt slik. Skjønner dere hva jeg mener?
Jeg kaster ballen videre....
Denne er jo litt dyp, men folkens: Engelsksetter, dobberman eller sjæfer. Finnes disse naturlig i naturen? - nope. De er EKTE raser som det så fint heter. Hvorfor er da fisker som er menneskeskapt et hysj, hysj. "sånt liker vi ikke liksom"?
Jeg snakker her IKKE om vannskapte slørhaler etc. jeg snakker heller ikke om vannskapte dyr som kan være avlet frem av mennesker for våre egne egoistiske behov, som feks. å se en katt med avkorta bein fordi "vi" synes at den er søt slik. Skjønner dere hva jeg mener?
Jeg kaster ballen videre....
Postet 30.09.08 kl 14:08
Helt enig. Jeg har prøvd å si det lenge, men mange er opptatt av at de kun vil holde arter som finnes naturlig, mens andre vil først og fremst ha fisker som er vakre, og sistnevnte vil være mer liberale overfor hybrider.
Jeg ser ikke noe galt i hybrider, men ser heller ikke noe galt med å ville ha 'naturlige' fisker. Smaken er som baken...
Det er bare litt kjipt når de som ikke liker hybrider prøver å overbevis alle andre akvarister om at hybrider er kjipe og burde avlives rett etter fødselen.
Jeg ser ikke noe galt i hybrider, men ser heller ikke noe galt med å ville ha 'naturlige' fisker. Smaken er som baken...
Det er bare litt kjipt når de som ikke liker hybrider prøver å overbevis alle andre akvarister om at hybrider er kjipe og burde avlives rett etter fødselen.
Postet 30.09.08 kl 14:13
Ja, la oss nå si Firefish for å ta et eksempel. Den er menneskeskapt, men allikavel er det en egen art. Og når en hunn og en hann av Firefish får unger, så er jo de EKTE firefish, ikke sant?
Jeg ser jo "problemet" med krysninger som en ikke aner hva blir til, men når en art er skapt, slik som firefish, ja da er det jo en ekte firefish.
Jeg sliter litt med å se forskjell på det og en hund, hest eller katt av "ekte" rase.
Jeg ser jo "problemet" med krysninger som en ikke aner hva blir til, men når en art er skapt, slik som firefish, ja da er det jo en ekte firefish.
Jeg sliter litt med å se forskjell på det og en hund, hest eller katt av "ekte" rase.
Postet 30.09.08 kl 14:34
Postet 30.09.08 kl 14:37
Postet 30.09.08 kl 14:49
2neliseHvorfor er da fisker som er menneskeskapt et hysj, hysj. "sånt liker vi ikke liksom"?
Jeg vet ikke helt nøyaktig hvilke fisker du snakker om her, og hvem som er mot det. Men selv har jeg latt være å kjøpe f.eks. sommerfuglciklider i butikken pga. jeg ser at de er klussa med. De lider neppe, og er ikke noe freaka med (ikke bolletypen osv.).
Men i min oppfatning så bare lyser alarmen i mitt hode når en fisk er fullt utfarga i et butikkar med 40 andre likesinnede. Den mister kanskje ikke instinktet av en slik framavling, men det vil nok være andre svakheter. De som er bare opptatt av utseendet som mange er spesielt i begynnelsen vil nok uansett gå for sånt. Og evt. en rosa hund hvis det kan avles frem :P Men jeg personlig foretrekker naturlige fisker som viser fargene pga. de trives.
Postet 30.09.08 kl 14:50
Det er forskjell på å blande to raser av samme art, og å blande to forskjellige arter.
Når man blander to raser av samme art, bidrar man til å reparere de genetiske skadene som dyrene har fått gjennom menneskers selektive avl.
Når man blander to arter, bidrar man til å bryte ned de genetiske grensene som naturen har brukt millioner av år på å bygge opp.
En viss forskjell IMNSHO.
Når man blander to raser av samme art, bidrar man til å reparere de genetiske skadene som dyrene har fått gjennom menneskers selektive avl.
Når man blander to arter, bidrar man til å bryte ned de genetiske grensene som naturen har brukt millioner av år på å bygge opp.
En viss forskjell IMNSHO.
Postet 30.09.08 kl 14:58
Endret: 30.09.08 kl 14:59
Sånn i forhold til hunder (som jeg har litt mer peiling på enn fisker) er det jo alle de genetiske feilen som er problemet. Sykdommer som aldri blir rensket bort, uansett hva... Jeg hadde en spaniel rase, utrolig nydelig, men akkurat den rasen har en genetisk feil som gir leddgikt, kreft osv... Den rasen er godkjent av kennel-forbundet, men den har jo fortsatt en feil på seg og de blir skjeldent over ni år (min ble tolv, så vi var heldige) men "broren" hennes døde da han var bare seks, og det etter flere omfattende oprasjoner. Jeg kan nok tenke meg at det samme problemet vil oppstå med hybid-fisker. Men med mindre man er superflink med fisk, vil det være vanskeligere å oppdage sykdommene. Dette vil kanskje føre til at det blir (hvis man får avkom etter hybrid-fisken) flere syke fisker som kanskje lider, uten at vi ser det like godt som med større dyr. Men hvis man klarer å få frem en vellykket hybid-art, vil jeg personlig ikke ha noe i mot dette. Og det tror jeg vel egentlig ingen har. Det hele handler jo om dyrets beste, og har dyret det bra, er jo alt bra
Postet 30.09.08 kl 15:50
Postet 30.09.08 kl 15:54
Inaktiv bruker
jeg har 7 stk malawi som er en blanding av hongi og golden, å mulig noe annet lenger ut i slekten, å disse er jo utrolig flotte, disse har det kommet levedyktige yngel ut av, har faktisk 11 ungfisk av disse nå også
jeg ser ikke noe galt i å ha blandings fisk eller hybrider, så lenge det ikke er noen feil med dem, slik som svømmeproblemer osv
jeg ser ikke noe galt i å ha blandings fisk eller hybrider, så lenge det ikke er noen feil med dem, slik som svømmeproblemer osv
Postet 30.09.08 kl 16:02
tenderEr det ikke slik at blandingsraser (hunder, altså) ofte er langt sunnere enn de "rene" rasene? Dette fordi de stadig får tilførsel av "friske" gener.
Nope. Det bare synes slik fordi de aller færreste blandingshundeiere tar seg tid og ikke minst råd til å sjekke, feks for AA, HD, øyelidelser, patellalidelser hos små raser, epilepsi, allergi osv osv osv.
Postet 30.09.08 kl 16:06
Postet 30.09.08 kl 16:13
Ang hybrider
Har selv en blandingshund, og det valgte jeg bevisst.
Fisk derimot: Prøver hardt å unngå hybrider.
Hunder, katter og hester er ikke utryddningstruet på no vis, men det er mange fiske-arter, og noen er allerede utryddet helt der de holdt til.
Derfor synes jeg at det er viktig å holde de fleste fiskene renraset, som en slags genbank for fremtiden. Vi har alle litt ansvar der, mener jeg.
No er det jo veldig tvilsomt at mine malawi-ciklider, eller deres etterkommere, vil bli satt ut i Malawisjøen noen gang, men den dagen at det er behov og anledning for å gjøre noe slikt et sted i verden så hadde det vært trist om det ikke fantes "opprinnelige" fisker å oppdrive.
Synes også at det er utrolig imponerende å se vakre, spennende, fasinerende fisk og samtidig vite at det er naturen selv som har skapt dem slik, spesielt i biotop-akvarier.
Jeg liker ikke fire-fish eller andre spektakulære varianter av de naturlige fiskene. Blir bare trist av å se dem.
Og støtter vi opp om et marked hvor hybrider er helt greit så risikerer vi at markedet tar helt av (om det ikke har gjort det allerede).
Da blir det hormonbehandlete, tattoverte, forkrøplete, ugjenkjennelige osv fisker i butikkene fordi at folk ikke har skrupler.
Så det mener jeg Fint at du tar det opp.
Fisk derimot: Prøver hardt å unngå hybrider.
Hunder, katter og hester er ikke utryddningstruet på no vis, men det er mange fiske-arter, og noen er allerede utryddet helt der de holdt til.
Derfor synes jeg at det er viktig å holde de fleste fiskene renraset, som en slags genbank for fremtiden. Vi har alle litt ansvar der, mener jeg.
No er det jo veldig tvilsomt at mine malawi-ciklider, eller deres etterkommere, vil bli satt ut i Malawisjøen noen gang, men den dagen at det er behov og anledning for å gjøre noe slikt et sted i verden så hadde det vært trist om det ikke fantes "opprinnelige" fisker å oppdrive.
Synes også at det er utrolig imponerende å se vakre, spennende, fasinerende fisk og samtidig vite at det er naturen selv som har skapt dem slik, spesielt i biotop-akvarier.
Jeg liker ikke fire-fish eller andre spektakulære varianter av de naturlige fiskene. Blir bare trist av å se dem.
Og støtter vi opp om et marked hvor hybrider er helt greit så risikerer vi at markedet tar helt av (om det ikke har gjort det allerede).
Da blir det hormonbehandlete, tattoverte, forkrøplete, ugjenkjennelige osv fisker i butikkene fordi at folk ikke har skrupler.
Så det mener jeg Fint at du tar det opp.
Postet 30.09.08 kl 16:19
Postet 30.09.08 kl 16:22
Inaktiv bruker
egentlig har jo denne diskusjonen vært oppe så mange ganger nå at vi nesten kan underskrive at hybrider er ikke lurt å ha i akvariehobbyen akkurat.. selv om jeg har endel blandingsmalawi, så kan jeg skrive under på at: Å KJØPE MODIFISERT FISK SOM SLØRHARE/GOLFBALL, PAPEGØYEFISK, Å ANDRE FISKER SOM KAN HA MULIGE PROBLEMER MED HJERTET, SVØMMEEGENSKAPER OSV, ER Å BIDRA TIL MERE AV DETTE.. DETTE BØR HELST UNGÅS!
Postet 30.09.08 kl 16:30
2neliseHva kommer det av, at hvis en art av en fisk ikke finnes naturlig i sjøen men er menneskeskapt. Den er vakker og fungerer utmerket selv om det er en så kalt "menneskeskapt" hybrid. Denne er jo litt dyp, men folkens: Engelsksetter, dobberman eller sjæfer. Finnes disse naturlig i naturen? - nope. De er EKTE raser som det så fint heter. Hvorfor er da fisker som er menneskeskapt et hysj, hysj. "sånt liker vi ikke liksom"? Jeg snakker her IKKE om vannskapte slørhaler etc. jeg snakker heller ikke om vannskapte dyr som kan være avlet frem av mennesker for våre egne egoistiske behov, som feks. å se en katt med avkorta bein fordi "vi" synes at den er søt slik. Skjønner dere hva jeg mener? Jeg kaster ballen videre....
Kanskje man aller først skal bli enige om definisjonene?
En hybrid er per definisjon et avkom etter to ulike arter. I henhold til definisjonen på en art vil en hybrid ha «nedsatt fittness», det vil si at det vil ha mindre sjanse til å klare seg enn ublandede individer av foreldreartene.
Hund er en art - en blandingshund består av to raser/fremavla varianter av samme art og blir vel dermed pr def ikke en hybrid. Blander du hund med rev får du en hybrid.
Postet 30.09.08 kl 16:37
2neliseHva kommer det av, at hvis en art av en fisk ikke finnes naturlig i sjøen men er menneskeskapt. Den er vakker og fungerer utmerket selv om det er en så kalt "menneskeskapt" hybrid.
Smaken er som baken, delt.
Personlig ønsker jeg meg fisk som er et produkt av naturlig utvelgelse, som er frisk og rask. Gjennom mange generasjoner har den naturlig evolusjonen frem skapt et mangfold av fisk som har sitt naturlige habitat. Mange fisk lever bare i dette begrensede habitatet. Du finner da feks slik som med Tropheus, maller osv arter som er nesten lik, men ikke helt. Dette er for meg av intresse og spennende.
Så er spørsmålet, hvorfor ikke sette sammen ulike Tropheuser, hyperancisitruser, osv. Hvorfor ikke krysse f eks en L46 med L174? Det kan jo bli meget vakre maller.
Jo, men problemet er at du må da drive et oppdrett over mange (mange) generasjoner for å skape en ny art som får et avkom som er homogent, altså likedan yngel som foreldre fisken.
Så kommer det viktigste spørsmålet, hvorfor skal du gjøre dette?
Er hensikten å skape fisk som da bare blir oppdrettet i fangeskap for å verne om vill fisk? Slik som f eks i oppdrettsnæringen?
2neliseDenne er jo litt dyp, men folkens: Engelsksetter, dobberman eller sjæfer. Finnes disse naturlig i naturen? - nope. De er EKTE raser som det så fint heter. Hvorfor er da fisker som er menneskeskapt et hysj, hysj. "sånt liker vi ikke liksom"?
Hvorfor har vi da avlet frem husdyr med ulike egenskaper? Kjøtt fe og melkefe?
Brukshunder, gjeterhunder eller jakthunder?
For meg er det en vestlig forskjell- om dette er mere etisk korrekt er jeg derimot i tvil om.
Til slutt, en hard linjeavel på hunder og husdyr er med på å forsterke egenskaper. Da både de positive og negative egenskaper. ( Som f eks med en del hunderaser.) Gjennom å bryte den linjeavel ved å ta helt nytt blod vil du svekke noen av disse, og sannsynligvis få noen avkom som er bedre enn foreldredyrene. Med disse positive egenskapene for du neppe gjentatt i neste generasjon uten en målrettet avle over flere generasjoner.
Postet 30.09.08 kl 16:44
Postet 30.09.08 kl 17:05
Postet 30.09.08 kl 17:17
Postet 30.09.08 kl 17:18