Nyoppdaget fiskeorgan

Etter mange forsøk har jeg nå funnet ut at fiskene har et område i hjernen som heter Irritatus. Dets funksjon er å oppdage når et kamera har fått fokusert med autofokus, og så sette i gang musklene for å flytte fisken.
Er det noen andre som også har sett eksempler på dette organet?
Jepp, hos skalarer og discus utgjør dette sentret 75% av hjernen. :p
Om jeg fikk en krone hver gang det der skjedde, ja da ville jeg vært sykt rik
Det "organet" er trolig synet som forteller fisken at det kommer noe med et stort mørkt gap (kameralinsa), og det følger etter fisken til og med... Er det rart de stikker vekk?
La dem bli vant med at fotoapparatet er der, så hjelper det kanskje?
Kjetilv
Etter mange forsøk har jeg nå funnet ut at fiskene har et område i hjernen som heter Irritatus. Dets funksjon er å oppdage når et kamera har fått fokusert med autofokus, og så sette i gang musklene for å flytte fisken. Er det noen andre som også har sett eksempler på dette organet?

Hehehee! Hele tiden, ja. Men nå har jeg hvert fall en diagnose
Aggi
Det "organet" er trolig synet som forteller fisken at det kommer noe med et stort mørkt gap (kameralinsa), og det følger etter fisken til og med.

Godt du fikk oppklart dette for oss..
Inaktiv bruker
Aggi
Det "organet" er trolig synet som forteller fisken at det kommer noe med et stort mørkt gap (kameralinsa), og det følger etter fisken til og med... Er det rart de stikker vekk? La dem bli vant med at fotoapparatet er der, så hjelper det kanskje?

Godt forslag dette.
Selv senker jeg nedi EOS'en før jeg tar bilder slik at de forstår det ikke er noe farlig

Spøk til side, tror ikke fiskene reagerer nevneverdig på om det er h*n alene eller h*n med kanera på utsiden.

Denne saken har vært hysterisk bare jeg nermet meg akvariet men se nå!

kairo
Denne saken har vært hysterisk bare jeg nermet meg akvariet men se nå!

Skjønner du ikke at den tror kameraet er en potensiell mallehule? ;P
Inaktiv bruker
Aggi
[QUOTE=kairo] Denne saken har vært hysterisk bare jeg nermet meg akvariet men se nå!

Skjønner du ikke at den tror kameraet er en potensiell mallehule? ;P

Bruker bare Nikon til mallehuler. Canon'en tar jeg bilder med...
Det kan tenkes at det er kobla med synssenteret ja, det er jo det som er ansvarlig for fokus hos fiskene og.
Canon egner seg forresten best som mat til pirayaer.

Fiskene mine reagerer veldig på hva som er på utsiden. Hunden min sitter for eksempel på utsiden av akvariet og følger med, og når noe nærmer seg glasset slenger han seg over det og glefser etter dem.. så må holde ham unna akvariet..
Dette er kjent ja Men bla. på speilrefleks så er det jo mye lys og stir inni objektivet. Og andre kamera har kanskje lys som blinker i front osv. for å hjelpe med fokus og lysinnstillinger, er ikke rart de først bare stirrer på deg som en idiot og så stikker :P
De fleste fiskene mine lider av vær-så-snill-og-ta-bilde-syndrom :p av og til virker det som faktisk også poserer :p
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap