Gode råd i gammel akvariebok
Har en gammel akvariebok (fra 1960-tallet) her med mange gode råd jeg ikke har sett andre steder, Praktisk akvarieteknikk tror jeg den heter. Den er full av håndtegnede illustrasjoner og sånn, så ganske morsom
Har funnet et par forskjeller fra der og fiskebasen her:
Om sprøytetetra står det at fiskene legger egg over vannflaten, og at hannene følger dette opp over flere dager før eggene klekkes. Noen som har sånne fisk?
Om guppy står det at man bør ha 2-3 hanner per hun, det er vel motsatt av i dag? :P Stakkars damer.. Men man hadde jo mer tradisjonelle kjønnsroller på den tiden
Har funnet et par forskjeller fra der og fiskebasen her:
Om sprøytetetra står det at fiskene legger egg over vannflaten, og at hannene følger dette opp over flere dager før eggene klekkes. Noen som har sånne fisk?
Om guppy står det at man bør ha 2-3 hanner per hun, det er vel motsatt av i dag? :P Stakkars damer.. Men man hadde jo mer tradisjonelle kjønnsroller på den tiden
Postet 07.10.08 kl 22:04
KjetilvHar en gammel akvariebok (fra 1960-tallet) her med mange gode råd jeg ikke har sett andre steder, Praktisk akvarieteknikk tror jeg den heter. Den er full av håndtegnede illustrasjoner og sånn, så ganske morsom :) Har funnet et par forskjeller fra der og fiskebasen her: Om [URLBLOCK1] står det at fiskene legger egg over vannflaten, og at hannene følger dette opp over flere dager før eggene klekkes. Noen som har sånne fisk? Om guppy står det at man bør ha 2-3 hanner per hun, det er vel motsatt av i dag? :P Stakkars damer.. Men man hadde jo mer tradisjonelle kjønnsroller på den tiden
Det med guppyene er nok bare en skrivefeil, det er motsatt ja
Leif
Postet 07.10.08 kl 22:10
Postet 07.10.08 kl 22:24
I min akvariebok fra 1974 står det at man kan ha gråpapir over grusen når man fyller vann i ett nytt akvarie for å beskytte grusen og plantene som er plantet på forhånd. Det står også at filtrering er ok hvis man har lyst men ikke nødvendig, og ciklide oppdrettsmetoden er i beste fall bare upraktisk.
Man bør utvise ekstrem skepsis når man leser disse gamle bøkene. Noe er nok skrevet basert på manglende erfaring mens andre ting er skrevet med utgangspunkt i manglende muligheter de hadde da.
Man bør utvise ekstrem skepsis når man leser disse gamle bøkene. Noe er nok skrevet basert på manglende erfaring mens andre ting er skrevet med utgangspunkt i manglende muligheter de hadde da.
Postet 08.10.08 kl 09:06
Godt poeng. Når man blir rådet til å bruke en 25 W varmekolbe i et 150-litersakvarium, er nok ikke årsaken at 25 W er tilstrekkelig for å holde en stabil temperatur, men heller at varmekolbene på 60-tallet manglet termostat.
Men jeg tror fortsatt man kan finne noen gullkorn som kan være nyttige den dag i dag.
Men jeg tror fortsatt man kan finne noen gullkorn som kan være nyttige den dag i dag.
Postet 08.10.08 kl 09:11
Det er utrolig søte tegninger i boka da
Et eksempel er når han beskriver fisk som roter i bunnlaget. Først er det bilde av noen ciklider som er glade og roter rundt, og så er det neste bildet med grus på bunn, og triste ciklider over :P
Rådet var altså å bytte ut bunnsubstratet til større steiner sånn at fiskene ikke rota til bunnen for deg. Kanskje ikke helt optimalt?
Et eksempel er når han beskriver fisk som roter i bunnlaget. Først er det bilde av noen ciklider som er glade og roter rundt, og så er det neste bildet med grus på bunn, og triste ciklider over :P
Rådet var altså å bytte ut bunnsubstratet til større steiner sånn at fiskene ikke rota til bunnen for deg. Kanskje ikke helt optimalt?
Postet 08.10.08 kl 09:20
KjetilvDet er utrolig søte tegninger i boka da:) Et eksempel er når han beskriver fisk som roter i bunnlaget. Først er det bilde av noen ciklider som er glade og roter rundt, og så er det neste bildet med grus på bunn, og triste ciklider over :P Rådet var altså å bytte ut bunnsubstratet til større steiner sånn at fiskene ikke rota til bunnen for deg. Kanskje ikke helt optimalt?
Min bok heter IPC store akvariebok, det høres ut som disse bøkene har visse likheter når det gjelder problemløsing.
Postet 08.10.08 kl 09:56