Finnes det et godt og rimelig alternativ til "biltemasanda"?
Postet 09.10.08 kl 12:17
Postet 09.10.08 kl 13:33
Jeg kjøpte blåsesand på maxbo, men det fjernet jeg fort. Så fin at det nesten var leire, og rar farge også. Et uforklarlig dødsfall hadde jeg også. Fikk så dårlig magefølelse at jeg tømte karet, fjernet sanda og betalte noen kroner for rådasand istedet. Om den blåsesanda faktisk var farlig aner jeg ikke, men jeg tok ikke sjansen.
Postet 09.10.08 kl 13:35
Jeg bestiller Rådasand i korn størrelse 0,4 - 0,8 mm hos Buster Zoo (avd Ski), der betaler jeg 119 kr for en 25 kilos sekk. De pleier ikke ha denne kornstørrelsen på lager, bare grovere, så derfor bestiller jeg. Bestiller jeg da i begynnelsen av uka, kan jeg hente den på fredag.
Den utgiften kan vel de fleste av oss tåle? Det er tross alt snakk om et evigvarende produkt. 119 kroner er tross alt ikke mer enn en fisk eller en plante kan koste.
Den utgiften kan vel de fleste av oss tåle? Det er tross alt snakk om et evigvarende produkt. 119 kroner er tross alt ikke mer enn en fisk eller en plante kan koste.
Postet 09.10.08 kl 13:40
Endret: 09.10.08 kl 13:41
Postet 09.10.08 kl 22:01
mona oJeg bestiller Rådasand i korn størrelse 0,4 - 0,8 mm hos [URLBLOCK1] (avd Ski), der betaler jeg [B]119 kr for en 25 kilos sekk[/B]. De pleier ikke ha denne kornstørrelsen på lager, bare grovere, så derfor bestiller jeg. Bestiller jeg da i begynnelsen av uka, kan jeg hente den på fredag. Den utgiften kan vel de fleste av oss tåle? :-) Det er tross alt snakk om et evigvarende produkt. 119 kroner er tross alt ikke mer enn en fisk eller en plante kan koste.
Nå kjøpte jeg Engelsk Sjøsand, men så også på RådaSanda.. Og på TamAlna kostet den nesten 300 kroner.. Så sprøtt at det er så stor prisforskjell! Men han i butikk mente at en litt grovere og "rundere" sand var best for mine nydelige MetallPanserMaller
Postet 09.10.08 kl 22:09
Postet 10.10.08 kl 01:29
Postet 10.10.08 kl 08:11
Tja... Jeg har handlet grus hos aquamanias. Det var en sort som kostet rundt 300 i butikken. Jeg fant ut at det ble billigere enn butikk selv om frakten kom i tillegg. Men jeg husker ikke nøyaktige forutsetninger. Det var noe om at det måtte være under 20 eller 30 kilo for å unngå at det blir for dyrt... Men det kan de jo svare på når nettbutikken starter opp igjen...
Postet 10.10.08 kl 08:19
SalmonSushi[QUOTE=mona o]Jeg bestiller Rådasand i korn størrelse 0,4 - 0,8 mm hos [URLBLOCK1] (avd Ski), der betaler jeg [B]119 kr for en 25 kilos sekk[/B]. De pleier ikke ha denne kornstørrelsen på lager, bare grovere, så derfor bestiller jeg. Bestiller jeg da i begynnelsen av uka, kan jeg hente den på fredag. Den utgiften kan vel de fleste av oss tåle? :-) Det er tross alt snakk om et evigvarende produkt. 119 kroner er tross alt ikke mer enn en fisk eller en plante kan koste.
Nå kjøpte jeg Engelsk Sjøsand, men så også på RådaSanda.. Og på TamAlna kostet den nesten 300 kroner.. Så sprøtt at det er så stor prisforskjell! Men han i butikk mente at en litt grovere og "rundere" sand var best for mine nydelige MetallPanserMaller
Jeg var på TamAlna i forrige uke, og da kostet 25 kg Rådasand 0,8-1,2 mm 135 kr.
Jon
Postet 10.10.08 kl 09:00
Jon Bruce[QUOTE=SalmonSushi][QUOTE=mona o]Jeg bestiller Rådasand i korn størrelse 0,4 - 0,8 mm hos [URLBLOCK1] (avd Ski), der betaler jeg [B]119 kr for en 25 kilos sekk[/B]. De pleier ikke ha denne kornstørrelsen på lager, bare grovere, så derfor bestiller jeg. Bestiller jeg da i begynnelsen av uka, kan jeg hente den på fredag. Den utgiften kan vel de fleste av oss tåle? :-) Det er tross alt snakk om et evigvarende produkt. 119 kroner er tross alt ikke mer enn en fisk eller en plante kan koste.
Jeg var på TamAlna i forrige uke, og da kostet 25 kg Rådasand 0,8-1,2 mm 135 kr.
Jon
Oida, da må jeg ha hørt eller spurt feil, for jeg fikk til svar at den kostet 289,- i går.
Postet 10.10.08 kl 09:26
Sand/grus er jo den minste utgiften vi akvarister har på et karr.
Var selv på TAM alna sammen Jon når vi tittet på rådasand, 135,- for 25 kg, ikke dyrt det, mener jeg ihvertfall.
Blåsesand for man kjøpt over alt hvor man selger verktøy/bygge artikler, eneste man må forsikre seg om er at sanden kun inneholder sand og ikke også masse andre tilsettningsstoffer.
Var selv på TAM alna sammen Jon når vi tittet på rådasand, 135,- for 25 kg, ikke dyrt det, mener jeg ihvertfall.
Blåsesand for man kjøpt over alt hvor man selger verktøy/bygge artikler, eneste man må forsikre seg om er at sanden kun inneholder sand og ikke også masse andre tilsettningsstoffer.
Postet 10.10.08 kl 09:38
vi har diverse typer sand i akvariene. Korallsand, Engelsk elvesand, rådasand, etc. Men det fiskene liker best, er sand fra naturen. Men det forutsetter jo en del egeninnsats, og passer kanskje ikke for alle.
I såfall kommer Engelsk elvesand som en god nummer to. Fineste kornstørrelsen vell å merke! Plantene vokser også bra i denne!
Relativt rimelig pga. størelsen på sekkene.
I såfall kommer Engelsk elvesand som en god nummer to. Fineste kornstørrelsen vell å merke! Plantene vokser også bra i denne!
Relativt rimelig pga. størelsen på sekkene.
Postet 10.10.08 kl 11:27