For mange guppyer...?

Jeg har nett fått meg fiskebolle 10 liters med 6 guppyer, 2 hanner og 4 hunner.. De kan jo få ganske mange unger om gangen og da kan det jo bli trangt etter en stund. Vet noen om evt dyrebutikker tar i mot guppyer og om man får noe for dem?
Jeg har en følelse at flere kommer til å si det samme som meg.

Helst ikke ha guppy eller annen fisk i slike boller.

Guppy, og forøvrig alle andre fisk trenger sirkulasjon og filtrering av vannet. For å forhindre bl.a. nitrit forgiftning.
Guppy trenger også varme i vannet for at de skal ha noe trivsel. Da skal dette ligge rundt 25-27 grader. Og man får ikke en slik temperatur stabil kun ved hjelp av romvarme.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha spart til ett 30l. akvarie, eller større.
Da har du først og fremst mer plass for fiskene. En pumpe og varmekolbe.
Finnes ofte slike "pakketilbud".

10 liters bolle med 6 guppy, varmekolbe, filter og planter kan fort bli veldig trangt. og som du sikkert vet yngler guppy som kaniner. Da blir det fort enda trangere...

Det som er greia er at jeg hadde først et 60 liters akvarie som lekket vann men en gang jeg tok det i bruk. Kjøpte så et 30 liter som og lekte vann så det tror jeg ikke at jeg tar sjansen på igjen..
Det samme har skjedd med mange jeg kjenner og han ene fikk vannskader for tre hundretusen kr så litt kjipt..
Temp ligger stabilt på ca 23 grader.
Vet at mange anbefaler vanlig akvarie, men fått litt skrekken etter det som skjedde to ganger..

Men tilbake til det jeg lurte på, tar dyrebutikker i mot guppyer?
krissy85
Det som er greia er at jeg hadde først et 60 liters akvarie som lekket vann men en gang jeg tok det i bruk. Kjøpte så et 30 liter som og lekte vann så det tror jeg ikke at jeg tar sjansen på igjen.. Det samme har skjedd med mange jeg kjenner og han ene fikk vannskader for tre hundretusen kr så litt kjipt.. Temp ligger stabilt på ca 23 grader. Vet at mange anbefaler vanlig akvarie, men fått litt skrekken etter det som skjedde to ganger.. Men tilbake til det jeg lurte på, tar dyrebutikker i mot guppyer?

Om man ikke tør, eller tar seg råd til forsikring + det et nytt kar koster om man har dårlig erfaring med brukte kar, så holder man ikke fisk. Punktum.
Er enig med vipsen her.

Har man forsikring kan vannskader bli dekket.
Og når det er snakk om 3 hundre tusen i vannskader antar jeg at akvariet var av en god størrelse?

Selv om ett akvarie lekker, kan man fikse dette, hvis lekkasjen er i skjøtene.
Da silikonerer man det "bare" om igjen inni. Når dette er gjort, og arbeidet er godt nok, vil du ikke trenge å være redd for lekkasje.

Du har 23 grader nå, men når vinteren er på det værste, blir romtemperaturen kaldere... Man pleier ikke å ha varme stående på hele døgnet. Først da blir temperaturen svært ustabil.

Guppy, som mange andre er tropefisk, som trenger "tropiske" temperaturer i vannet.
Alexus
Du har 23 grader nå, men når vinteren er på det værste, blir romtemperaturen kaldere... Man pleier ikke å ha varme stående på hele døgnet. Først da blir temperaturen svært ustabil.

Takk og pris for varmepumpe
Det med temperaturen er ikke noe problem for vi har alltid varmen lik hele døgnet i stuen. Har varmekabler i gulvet så det er alltid godt å lunt her.

Vet ingen om dyrebutikker tar i mot guppyer?

Husker ikke str han hadde på det som sprakk, men det sprakk bare midt i glasset slik som på midt og.. Og i tillegg mistet han fisker for et par tusenlapper..
Greit at det går an å fikse det, men er dumt hvis man ska kose seg med en hobby men bekymre seg for om det sprekker hele tiden.. Det kan jo bli ganske gale før man oppdager det, f eks hvis en er på jobb, om natten eller reiser vekk et par dager. Dette problemet virker mer vanlig enn det jeg trodde det var.
hei du!
enig at bolle ikke er rette hjemme for dine fisker!

Men jeg ville bare fortella at jeg nylig kjøpte meg ett nytt kar på 54l med pumpe varmekolbe og noen andre små ting å betalte 795kr!!

dette er kjøpt i dyrebutikk helt nytt å da ser du at det er faktisk ikke all verden for de!

jeg hadde invistert i ett sånt var jeg deg så den stakars fisken fikk litt bedre plass å boltre seg på!!
jeg begynner å få mange kar nå å ingen av mine lekker!

men se hva jeg skrev til deg litt lenger nede
Det er ikke pengene som er problemet her da..
Har jo hatt større akvarier som begge lekket vann og derfor vil jeg ikke ta sjansen på det en gang til..
Jeg kjøpte 60 liter akvarie med utstyr og slikt for rundt 1000 lappen, men hjalp jo ikke mye når det begynte å lekke med en gang. Da kan det fort bli en dyr hobby...
da har du hvert uheldig tenker jeg!

du må gjøre det som er best for fiskene dine eller rett å slett ikke ha fisker lenger!
Dette har skjedd mange jeg kjenner så det er jo tydeligvis ganske vanlig..
Ei venninne hadde guppyer i bolle og de levde lenge..
Det er mange som har akvarier som aldri opplever dette, men og mange som og opplever det.
Jeg var innom 6 dyrebutikker og alle sa at guppyer kunne trives i bolle..
De selger det jo så..
leverte du karene tilbake for du har jo garantier på de!!

de skal jo ikke lekke, har hørt om de som lekker men det er frde det er godt brukte kar der fugen er dårlig å bare trenger å fuge opp igjen!
Joda leverte de tilbake og fikk pengene igjen etter sure miner fra de i butikken. De var jo helt nye begge to så sko jo være av kvalitet sko en tro...
de sierdet kun med tanke på egen profitt. jeg har også jobbet i dyreutikk i noen år. jeg ville aldri annbefalt å ha guppy i noen bolle.
hvis akvariet sprekker er det stor sannsylighet for at det får skjev belastning.
kan du ikke tilby fiskene dine verdige leveforhold er du heller ikke egnet for å ha fisk. slik er det bare. mener ikke å være nedlatende, kun ærlig.
nå ble jeg veldig glad!!

virka ett øyeblikk som om det var bare meg som brydde seg om vellværet til de små her!!
Ja du får jo mene hva du vil.
Jeg fikk jo aldri svar på det jeg faktisk lurte på da men...
Akvariet sto ikke skjevt. Det sto på et bord og vi vatret det faktisk før vi satt akvariet oppå..
litt hårsjår...

du spør om duhar for mange guppier ikke sant?
du har fått svar men tåler det ikke!

tror ikke du burde hatt dyr da!
krissy85
Greit at det går an å fikse det, men er dumt hvis man ska kose seg med en hobby men bekymre seg for om det sprekker hele tiden.. Det kan jo bli ganske gale før man oppdager det, f eks hvis en er på jobb, om natten eller reiser vekk et par dager. Dette problemet virker mer vanlig enn det jeg trodde det var.

Med dine bekymringer ville jeg kuttet ut akva hobbyen for å være helt ærlig. Jeg har selv 19-20 karr fordelt over 3 etasjer. Alt fra 500Liter og nedover. Alle karrene er kjøpt brukte. Hadde jeg hatt dine bekymringer om at noen av karrene skulle gå lekk, hadde jeg ikke hatt noen av dem. Etter min mening fortjener INGEN fisk en tilværelse i en bolle, kanskje noen få reker hadde passet bedre?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap