Maxi-jet sine sugekopper giftige?

Jeg har nevnt det her før, men er enda sikrere i min sak nå.
Jeg hadde noen ungfisk i en innkjørt 30-liter, og skjønte ikke hvorfor de ikke klarte seg. Helt til jeg oppdaget at sugekoppene på maxi-jet'n var dekket av et hvitt belegg. Det hvite belegget var veldig klebrig, det var omtrent som å få halvtørket oljemaling på fingrene. Jeg fjernet sugekoppene, og nå flere måneder etter, så har jeg ikke problemer med fisk som dør lengre. Det må være noe galt med de sugekoppene, for nå etter at de har tørket, så er de stein harde, og ikke fleksible i det hele tatt. Jeg går ut fra at det er stoffet som skal gjøre dem myke, som har lekket ut...

Noen andre som har opplevd dette?
Ikke i denne sammenhengen, men det høres jo ikke usannsynlig ut at det er grunnen. Rimelig dumt at de selger sånn med akvarieting da :/
Ja, jeg tenker at det må være feilproduksjon, men begge mine pumper fra den samme produsenten har sugekopper som er slik. Den siste jeg kjøpte hadde jeg sugekoppene på bare en kort periode, men da jeg så at de fikk hvitt og klissete belegg, så tok jeg dem ut. Opplevde ikke fiskedød i det siste tilfellet, men der var karet mye større (150 L).
Dette har jeg selvfølgelig ikke noe peiling på, men kan det være slik at gummien har reagert med natron du har tilsatt??

Jeg har sett at noen gummislanger også har blitt hvite (var gjennomsiktige opprinnelig) på den delen som har vært under vann.

Det har vært i ett relativt nystaret kar, så det er ikke sååå mye annet som er tilsatt (bakterier etc).

Bare en tanke.
Ingen tilsetninger i det karet det dreier seg om.
Ja, jeg kjenner til at en del ting blir hvitaktig, men i dette tilfellet er det et hvitt klissete belegg utenpå svarte sugekopper. Ikke slikt sleipt slimlag som det ofte blir på alle sugekopper...
Naturgummi får et gråhvitt, "loddent" belegg i akvarier (i hvert fall i ferskvann). De som har Juwel-filter med en svær gummiklump av en toppakning på pumpehodet, kan nok bekrefte dette.
Ja, det gjør det, men dette belegget på de svarte sugekoppene fra maxi-jet har ikke loddent belegg. Det er tynt og klissete.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap