Grønt kar
Vannet i karet mitt er grønt.
Vi har slitt med dette siden i sommer. Klarer å holde det under kontroll om vi tar store vannbytter hver/annenhver dag, men med en gang vi slutter med det går det maks en uke og så er karet totalt ugjennomsiktlig igjen.
Karet er 120 l. og jeg har to pumper oppi, så jeg tror ikke det er der problemet ligger..
Noen som har noen gode råd til hva vi kan gjøre for å bli kvitt dette?
Det er altså ikke vanlige alger som ligger seg på glass eller steiner, men i selve vannet.
Vi har slitt med dette siden i sommer. Klarer å holde det under kontroll om vi tar store vannbytter hver/annenhver dag, men med en gang vi slutter med det går det maks en uke og så er karet totalt ugjennomsiktlig igjen.
Karet er 120 l. og jeg har to pumper oppi, så jeg tror ikke det er der problemet ligger..
Noen som har noen gode råd til hva vi kan gjøre for å bli kvitt dette?
Det er altså ikke vanlige alger som ligger seg på glass eller steiner, men i selve vannet.
Postet 29.10.08 kl 01:14
Har du forsøkt mørklegging? Etter et stort vannbytte mørklegges karet en hel uke. Dekk til hele karet med et teppe eller lignende (teip evt fast sorte søppelsekker rundt det) slik at ikke noe lys kommer inn.
Fiskene tåler å leve i mørke en uke. De skal heller ikke mates.
Grønt vann kan komme av mange årsaker, men det kommer gjerne av en kombinasjon. F.eks. av for mye fòring, for mange timer lys pr døgn og muligens for lite grønne planter i karet (som kan oppta overskuddsnæring) er noen faktorer man bør se på.
Hva slags lysrør har du i dette akvariet, og hvor mange lysrør er det? Hvis du ikke vet på stående fot hva lysrørene heter og hvilken produsent det er, så står det trykket på selve røret i den ene enden. Du kan sjekke der. Det er ikke alle lysrør som er like gode, og det kan være at du har helt feil type lysrør for ditt akvarium.
Hvor mange liter er akvariet på? Har du mulighet til å få tatt et bilde av det og legge ut her?
Fiskene tåler å leve i mørke en uke. De skal heller ikke mates.
Grønt vann kan komme av mange årsaker, men det kommer gjerne av en kombinasjon. F.eks. av for mye fòring, for mange timer lys pr døgn og muligens for lite grønne planter i karet (som kan oppta overskuddsnæring) er noen faktorer man bør se på.
Hva slags lysrør har du i dette akvariet, og hvor mange lysrør er det? Hvis du ikke vet på stående fot hva lysrørene heter og hvilken produsent det er, så står det trykket på selve røret i den ene enden. Du kan sjekke der. Det er ikke alle lysrør som er like gode, og det kan være at du har helt feil type lysrør for ditt akvarium.
Hvor mange liter er akvariet på? Har du mulighet til å få tatt et bilde av det og legge ut her?
Postet 29.10.08 kl 01:35
Endret: 29.10.08 kl 01:36
Har ikke førsøkt mørklegging nei. Men det hadde kanskje ikke vert så dumt å i allefall prøve det.
Det kan godt hende det kommer av for mye foring også.. For å være helt ærlig er jeg ganske fersk på dette så jeg er litt usikker. Har 10 corydoras og en ancistrus, og jeg er ganske usikker på hvordan jeg skal mate de. De pleier få to tabeletter av typen NovoTab en gang om dagen. Men jeg vet liksom ikke om dette er for lite eller for mye..
Jeg har 3 planter i karet. Den ene ser du godt på bildet av hele akvariet, og den andre typen, som jeg har to stk av, har jeg lagt til et bilde av.
Men om dette er for mye eller for lite aner jeg heller ikke.. :-/
Det er to lysrør av typen Juwel Highlite day 438mm/24 w. og det ene begynner å bli litt dårlig, så det må skiftes ut. Kan dette være grunnen?
Akvariet er på 120 l.
Takker for alle svar
Det kan godt hende det kommer av for mye foring også.. For å være helt ærlig er jeg ganske fersk på dette så jeg er litt usikker. Har 10 corydoras og en ancistrus, og jeg er ganske usikker på hvordan jeg skal mate de. De pleier få to tabeletter av typen NovoTab en gang om dagen. Men jeg vet liksom ikke om dette er for lite eller for mye..
Jeg har 3 planter i karet. Den ene ser du godt på bildet av hele akvariet, og den andre typen, som jeg har to stk av, har jeg lagt til et bilde av.
Men om dette er for mye eller for lite aner jeg heller ikke.. :-/
Det er to lysrør av typen Juwel Highlite day 438mm/24 w. og det ene begynner å bli litt dårlig, så det må skiftes ut. Kan dette være grunnen?
Akvariet er på 120 l.
Takker for alle svar
Postet 29.10.08 kl 19:55
Postet 29.10.08 kl 19:59
Endret: 29.10.08 kl 20:00
Postet 29.10.08 kl 20:01
Postet 29.10.08 kl 20:06
Postet 29.10.08 kl 20:08
Postet 29.10.08 kl 20:08
Postet 29.10.08 kl 20:09
Postet 29.10.08 kl 20:09
Tom Kristiansen[QUOTE=Mari-J]Vi prøvde det, og hadde det helt nedi 6 timer hver dag, uten at det hjalp.
Oki virker som det er en ubalanse i karet ditt, vasker du filteret? bare for å utelukke at du ikke gjør dette mere enn nødvendig.
Jeg skifter ut det fine hvite filteret jeg har øverst en gang i uka, samtidig som jeg bytter vann. Ellers "rengjør" jeg pumpa ca 1 gang i mnd ved å klemme forsiktig på svampene i litt akvarievann. Men ikke så mye at de er helt reine.
Postet 29.10.08 kl 20:11
Postet 30.10.08 kl 06:42
Postet 30.10.08 kl 07:04
Postet 30.10.08 kl 08:37
Hvis ingen andre triks virker, kan du prøve [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2478&HKatID=]denne[/URL], men da trenger du et utvendig filter og kobler den til utløpsslangen.
Jon
Jon
Postet 30.10.08 kl 08:47
Postet 30.10.08 kl 19:47
MvjnzStår karet på en veldig lys plass, f eks rett ved et vindu? Jeg tror flere planter er en god ide, helst hurtigvoksende arter som vasspest og hygrophila polysperma.
Ja, det gjør desverre det. Men det er bare en liten strime med lys som når karet hver dag.
Jeg har ikke mulighet til å ha det noen andre steder så det MÅ stå der..
Postet 30.10.08 kl 19:48