Hvordan sette pris?

Jeg sitter her og grubler på hvordan jeg etterhvert skal sette pris på fisker jeg skal selge (jada, jeg setter allerede pris på dem ). Jeg må si med en gang at dette er et reint generelt spørsmål, om hvordan jeg skal tenke og gå fram når jeg bestemmer meg. Jeg ser at det er flere ting jeg må ta i betraktning:
- om foreldrene er VF
- størrelse/alder
- pris i butikk
- pris på nett (AF, NA, osv.)
- tilgjengelighet (hvor mange som er i salg for tiden)
- kvalitet på foreldrene

Jeg innser at prisen er et valg jeg selv må ta, men jeg lurer på hvordan dere andre tenker når dere kommer fram til en pris dere selger for. Jeg er litt nybegynner på akkurat dette feltet...
Tenk på hva du selv hadde hvert villig til å betale for den yngelen du skal selge. Så kommer du nok fram til en pris både du og kjøper er fornøyd med.

Når det er sagt, så syntes jeg at det er litt overpriset mye av det som blir solgt av yngel.
Det er utrolig gøy med yngel og det er kjekt å få fisk til å yngle, men det er vel ikke noe man skal bli rik på?

Jeg hadde satt prisen på yngel tilsvarende den pris jeg hadde fått for å levere til butikk.

Teknisk utstyr som selges derimot er noe man har hatt en utgift på, og her mener jeg at 2/3 av butikkpris er ok så lenge det er ikke for gammelt (over 1 år).

Men uansett hvilken pris du setter, så er det vel garantert noen som skal prute på dette forumet?
Alexander G
Jeg hadde satt prisen på yngel tilsvarende den pris jeg hadde fått for å levere til butikk.

I så tilfelle hadde jeg ikke solgt en eneste yngel. Kostpris på butikk er det som er utgangspunktet. Så ser man hvor langt under dette man må før man får solgt. Det de fleste ikke tenker på er at fisk fra seriøse privatpersoner holder ofte en mye høyere kvalitet enn det som man får fra butikk.

Hvis jeg selger for eksempel L270 yngel så har disse gått i et 180 liters kar med prima foring samt at det ikke har vært andre fisker i karret foruten disse. Man kan betrakte karret mitt som et karantenekar. Tør man gjøre dette med fisk kjøpt i butikk?.

Jeg selger L411, L201, L270 og L008 yngel for 100 kroner stykket. Da er alle mallene over 6 måneder og garantert fri for sykdommer samt at de er velfødt.

Tør ikke tenke på alt det arbeidet som ligger bak det å fø opp L-malle yngel og skulle jeg da ha solgt dem til samme pris som jeg ha en følelse av butikkene ønsker å gi hadde jeg like greit kunne gitt dem bort.

Det finnes selvfølgelig en middelvei.
Jeg sier bare hva jeg selv tror jeg hadde gjort.
Jeg driver ikke med akvariehobbyen for å tjene penger på yngelen, det tror jeg ikke noen av oss gjør igrunn.
Har en annonse ute nå med socolofi yngel til 10,- stk.
Dette er vel ca det butikk vil gi. Ser andre tar 25-30,- for sin yngel.
I butikk koster malawi fra 60 og oppover.

Så kan det jo diskuteres om min pris ødelegger markedet, at slike priser vil på sikt føre til at butikker må sette sine priser betraktelig ned etc.

Men som jeg først skrev i det første innlegget mitt.
Tenk på hva du selv er villig til å betale for den yngelen du har, og sett prisen der etter.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap