Bytte til større akvarie

Skal en virkelig bruke samme prosedyre som ved oppstart av helt nytt akvarie. Har fått meg et 60-70 liters,da jeg har de siste pr årene hatt et lite på knapt 10 l,har aldri helt sjekka. overtok d av noen som skulle flytte.Jeg synes derimot dette med akvariefisk er veldig kos da,men jeg har hatt et attlet på at de hadde d for trangt og stusselig. Har ikke hatt noen problemer sånn egentlig,prikksyke en gang og invasjon av pestsnegler,som begge deler var under kontroll forlengst.
Men nå står altså det nye akvariet der fiks ferdig,bortsett fra litt ny innredning som skal inn,men så er jeg så engstelig for å tabbe meg ut...Har ikke mistet noen fisk til nå,og har nødig lyst til d,så spørsmålet mitt er egentlig: må jeg bruke flere uker på å flytte de 9 fiskene mine og lille "snuggle" over? kan jeg ikke bruke en snarvei,gradvis flytte vann fra det lille akvariet evn til syvende og sist ta alt d gammle vannet over,sand ting og tang og kanskje litt filtervatt fra d gammle til d nye? el er jeg for godtroende?
Har inntrykk av at disse fiskene tåler mer enn vi tror,og selv er jeg vant til lakseopdrett og der er rent,rent,rent et must!

På forhånd takk
Om du legger ned 10 literen og flytter over filteret til det nye karet og lar begge filtrene gå der samtidig i 4-5 uker så kan du ta fiskene over samtidig. Det er i filteret bakteriene som tar seg av avfallet befinner seg så om du tar over vannet fra gamlekaret samtidig så er det mer for vannverdiene sin skyld enn for bakteriene.

Om begge karene skal gå så kan du prøve å kickstarte det nye filteret ved å skvise filtergøgg fra det innkjørte filteret over svampene til det nye. Da skal det i teorien være mulig å ha fisk i med det samme, men det er ikke alltid metoden er hundre prosent effektiv.

Den tredje måten er å la filteret i ny-karet gå de 4-5 ukene før fisker flyttes over.

Uansett hva du velger så vil jeg anbefale at du følger med verdiene og står klar til å skifte 30% vann daglig hvis nitritt skulle dukke opp. Anbefaler dråpetest siden stripstester kan være veldig unøyaktige. Det skader heller ikke å fôre minimalt disse første ukene slik at belastningen på filteret blir minst mulig.

Veldig bra at du gir fiskene større forhold. En ti-liter er egentlig ikke egnet til fisk i det hele tatt.
Takk for svar
Skulle selvfølgelig satsa på sånn dråpetest,men jeg så meg ikke råd til den invisteringen nå. Men verdiene viste så forskjellig fra det gamle akvariet til d nye, at jeg tok en råsjanse etter gjentatte tester med strips.
Jeg forsto d jo da jeg tømte det gamle at de hadde nok hatt englevakt i lengre tid selv om jeg trodde forholdene der hadde vært helt ok...
Da jeg begynte å røre i sanda takket jeg min skaper for at jeg hadde flytta småtrollan over. De ser ut til å ha d bra, nesten som de leker seg- har jo stakkars ikke hatt særlig mulighet til å beveget seg før.
Jeg trøster meg i grunnen med- at skulle jeg ta feil,at de ikke vil takkle overgangen på lengre sikt,så har de i alle fall hatt det bra ei stund men jeg tror d går bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap