Hjelp! lekk akvarium :(

trenger litt hjelp her. funnet ut at akvariet mitt lekker så nå har jeg tømt det helt og vaska og er klar for å bytte silikon tenkte jeg. akvariet er sikkert urgammelt (kjøpt brukt) så det burde jeg jo ha gjort med en gang jeg kjøpte det, men slikt noe hadde jeg aldri hørt om før jeg havnet her inne på af.

jeg bruker egentlig være flink å søke informasjon, men denne gangen vil jeg ha det servert på sølvfat takk

bilde 1: jeg fant endelig ut hvilket type det var (sto bak.. ehem..)
bilde 2: sånn ser det ut
bilde 3: nærbilde av et hjørne

jeg skal bort på clas ohlson og kjøpe akvariesilikon i morgen tidlig. alt er jo stengt nå selvfølgelig..

men spørsmålet er: hva gjør jeg nå??
all silikonen skal av (det er nok bare lekk nederst til venstre, men jeg stoler ikke på resten av silikonen så det er vel best å bytte alt) og hvordan gjør jeg dette? kniv bare?

så tørker det til i morgen og jeg kan ha på ny silikon, sant? hvor mye, hvordan, hvor osv?

og så må det stå 1 døgn før jeg kan ha vann i og teste om det er tett, sant?

det ble litt mange spørsmål, men hvis alle svarer på noen hver blir jeg glad
det beste er å ta bort alt det gammle å gjøre det godt rent.ja det er nåk at det tørker til i morgen.
du skjerer bare en skrå på silikonetuben å legger en fint jevnt lag å etter på litt spytt på fingeren å så stryke fingeren over fugen.
lykke til
skal det virkelig være så j***** vanskelig å få av silikonen???

noen som har et triks til meg?
Hei Tinelise, det er ikke noe trivelig jobb nei! Det tar tid. Jeg pleier å skjære bort så mye som mulig med tapetkniv el.Så bruker jeg aceton for å få vekk resten.
Lykke til
vanskelig??? som nevt over aceton og en skarp skrape eller noe.. jeg brukte en slik til og skrape rein komfyr toppen med da. men ja det sitter litt godt ja...
hehe, jeg har klart å få bort et hjørne og en langside på snart en time..

jeg har helt klart ikke teknikken inne. dessuten er jeg redd for å ødelegge glasset ??
en slik er fin og bruke legg den inntil glasset og skjær vekk silikonen. da striper du heller ikke opp glasset... men pass fingrene!!!!
Inaktiv bruker
Tinelise
hehe, jeg har klart å få bort et hjørne og en langside på snart en time.. jeg har helt klart ikke teknikken inne. dessuten er jeg redd for å ødelegge glasset ??

Hei.

Har du ikke noen venner eller en kjæreste du kan overtale til litt dugnadsjobb da?
kairo
Hei. Har du ikke noen venner eller en kjæreste du kan overtale til litt dugnadsjobb da? :-)

jeg prøvde.. men han sitter pent foran pc'en sin og spiller dataspill. jada :P

ellers begynner jeg få teken på det nå tror jeg håper jeg aldri må gjøre det igjen forresten

forsvinner alt når man bruker aceton på det? (jeg vet forresten ikke hva aceton er.. *flau*)

gjør det noe om det er litt rester igjen?

og hva med den silikonen som er helt øverst? må jeg ta den også?
nå har jeg fått av mesteparten, men hjørnene og det som er helt øverst + de hjørnene har jeg ikke tatt.
da mener jeg hjørnene som i der 3 glass møtes. helt nede i kanten.

gjør dette noe?

Inaktiv bruker
Tinelise
[QUOTE=kairo] Hei. Har du ikke noen venner eller en kjæreste du kan overtale til litt dugnadsjobb da? :-)

jeg prøvde.. men han sitter pent foran pc'en sin og spiller dataspill. jada :P

ellers begynner jeg få teken på det nå tror jeg håper jeg aldri må gjøre det igjen forresten

forsvinner alt når man bruker aceton på det? (jeg vet forresten ikke hva aceton er.. *flau*)

gjør det noe om det er litt rester igjen?

og hva med den silikonen som er helt øverst? må jeg ta den også?

Napp ut ledningen eller beslaglegg hele maskina.

Om alt forsvinner beror på hvor grundig du gjør det med vaskinga. Aceton er et løsemiddel som finnes i bla neglelakkfjerner. Aceton er veldig effektiv til å løse opp/fjerne silicon fra overflater slik som glass.
Aceton er helseskadelig å puste inn slik at det må brukes verneutstyr. som Maske bør brukes hvis du er innendørs uten god lufting, samt hansker for å unngå hudkontakt.
Aceton er i tilegg ekstremt brannfarlig så ikke ligg der og røyk samtidig som du vasker med det. Da kan det ende med en smell og brannskader som varig minne.
Inaktiv bruker
Tinelise
nå har jeg fått av mesteparten, men hjørnene og det som er helt øverst + de hjørnene har jeg ikke tatt. da mener jeg hjørnene som i der 3 glass møtes. helt nede i kanten. gjør dette noe?

For å unngå at du må til igjen med resiliconering bør all gammel silicon fjernes slik at du har helt rene flater å lime ny på.
Hvis ikke kan det være at det løsner igjen og ny lekkasje som resultat

Du vet, hastverk er lastverk.

Mvh
Kai R.
kairo
Napp ut ledningen eller beslaglegg hele maskina. Om alt forsvinner beror på hvor grundig du gjør det med vaskinga. Aceton er et løsemiddel som finnes i bla neglelakkfjerner. Aceton er veldig effektiv til å løse opp/fjerne silicon fra overflater slik som glass. Aceton er helseskadelig å puste inn slik at det må brukes verneutstyr. som Maske bør brukes hvis du er innendørs uten god lufting, samt hansker for å unngå hudkontakt. Aceton er i tilegg ekstremt brannfarlig så ikke ligg der og røyk samtidig som du vasker med det. Da kan det ende med en smell og brannskader som varig minne.

ahh! jeg visste jeg hadde hørt ordet før ja! tydeligvis i neglelakk-sammenheng :P

det høres da ikke ut som det er bra å bruke i fiskesammenheng..
kairo
For å unngå at du må til igjen med resiliconering bør all gammel silicon fjernes slik at du har helt rene flater å lime ny på. Hvis ikke kan det være at det løsner igjen og ny lekkasje som resultat:( Du vet, hastverk er lastverk. Mvh Kai R.

fyssja.. jeg stresser litt for mye her for å få fisken oppi igjen fortest mulig jeg da. noe jeg tydeligvis ikke bør gjøre altså.

men hvordan i all verden får jeg bort det som er øverst?
Inaktiv bruker
Tinelise
[ det høres da ikke ut som det er bra å bruke i fiskesammenheng..

Jeg håper og tror du skal vaske karet etter å ha resiliconert det, og siliconen har herdet?
Dessuten er aceton så flyktig at den fordamper nesten umiddelbart etter å ha blitt vasket over glasset med. Fisken skal ikke svømme i det
kairo
[QUOTE=Tinelise][ det høres da ikke ut som det er bra å bruke i fiskesammenheng..

Jeg håper og tror du skal vaske karet etter å ha resiliconert det, og siliconen har herdet?
Dessuten er aceton så flyktig at den fordamper nesten umiddelbart etter å ha blitt vasket over glasset med. Fisken skal ikke svømme i det

hehe, ja jeg har tenkt å vaske det jeg bare reagerte på det siden det ikke er lov å vaske akvariet med zalo engang

hvor lang tid må jeg vente før jeg har på ny silikon etter å ha brukt aceton på den gamle da?
Inaktiv bruker
Tinelise
[QUOTE=kairo] For å unngå at du må til igjen med resiliconering bør all gammel silicon fjernes slik at du har helt rene flater å lime ny på. Hvis ikke kan det være at det løsner igjen og ny lekkasje som resultat:( Du vet, hastverk er lastverk. Mvh Kai R.

fyssja.. jeg stresser litt for mye her for å få fisken oppi igjen fortest mulig jeg da. noe jeg tydeligvis ikke bør gjøre altså.

men hvordan i all verden får jeg bort det som er øverst?

Du må prøve å skjære det løst fra glasset og så vaske vekk det lille som blir til overs.
Hjørnene er svært viktig å få reine da det er tre limfuger som møtes der. (Bunnglass, sideglass og frontglass) Slurver du der er det nesten garantert at akvariet ikke blir tett.

Mvh
Kai R.
Inaktiv bruker
Tinelise
[QUOTE=kairo][QUOTE=Tinelise] hehe, ja jeg har tenkt å vaske det ;) jeg bare reagerte på det siden det ikke er lov å vaske akvariet med zalo engang :) hvor lang tid må jeg vente før jeg har på ny silikon etter å ha brukt aceton på den gamle da?

Som sagt den fordamper meget lett og etterlater seg ikke noe aceton på glasset.

Hvis nå glasset er helt fritt for gamle rester av silicon og det er ferdig vasket med aceton, er tørt og fritt for fingermerker og smuss kan du ha på ny silicon.

Det som er viktig å huske er at du må bruke silicon beregnet for akvarie og at siliconen får herde ut før du flytter på akvariet og fyller vann på.
Normalt tar det 24 timer med herding, men det står på tuben.

Når alt er klart er det spenningen stiger med oppfylling av vann for lekktest

Har du slurvet med limingen ser du resultatet som dråper eller stråler fra ditt nyreparerte akvarie og det er tilbake til start

Mvh
Kai R.
damn :P jeg må passe på å gjøre dette skikkelig altså! jeg skal ikke fjerne noe silikon på nytt!! :P

bedre å ta på for mye silikon enn for lite?
Inaktiv bruker
Tinelise
damn :P jeg må passe på å gjøre dette skikkelig altså! jeg skal [B]ikke[/B] fjerne noe silikon på nytt!! :P bedre å ta på for mye silikon enn for lite?

Nja, jeg vil heller si det er bedre å fjerne for mye silicon enn for lite. Bare stryk det jevnt utover med fingeren for å forme en fin fuge.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap