Salt

Er nybynner, og lurer på om man bør bruke salt i vannet, eller om det bare er tull. Har 110 liter med guppi, sverddrage, regnbuefisk, dverg-gurami, Congo tetra, og platty? Har fått forskjellige råd i forskjellige butikker
Den eneste gangen man skal bruke salt i ferskvannsakvarier er ved behandling av visse sykdommer.
nå ja... det er jo ikke helt tilfelle.. Det er mange som bruker litt salt i akvarievannet, dette har ingen negativ virkning på fisk å planter heller bare positivt. Jeg mener det her er snakk om noe sånt som 1g pr liter vann, dette er bra for fisk å vannkvalitet, salt kan også være med på å redusere\forhindre nitrit.. var på ett fordrag med han som lager noraq sitt akvariesalt å lærte faktisk endel da.. man bør være litt forsiktig med maller å salt men eller så er salt ikke farlig.. det er mange delte meninger ved bruk av salt, enkelte anbefaller bruk andre fraråder det, smaken er som baken den er delt 8-) men LITT salt er ikke skadelig!
kjellvis
nå ja... det er jo ikke helt tilfelle..

...Jo, det er tilfelle...
kjellvis
Det er mange som bruker litt salt i akvarievannet,

...Og de færreste vet hvorfor eller hva det gjør...
kjellvis
dette har ingen negativ virkning på fisk å planter heller bare positivt.

...Over lengre tid så har det faktisk det...
kjellvis
Jeg mener det her er snakk om noe sånt som 1g pr liter vann, dette er bra for fisk å vannkvalitet, salt kan også være med på å redusere\forhindre nitrit..

...Forhindre nitritt, til og med...
kjellvis
var på ett fordrag med han som lager noraq sitt akvariesalt

...Ja, godt med en objektiv referanse...
kjellvis
å lærte faktisk endel da.. man bør være litt forsiktig med maller å salt men eller så er salt ikke farlig..

...Stikk og spis en skje salt...
kjellvis
det er mange delte meninger ved bruk av salt, enkelte anbefaller bruk andre fraråder det, smaken er som baken den er delt 8-) men LITT salt er ikke skadelig!

...De som anbefaler bruk av salt er stort sett ute etter en lettvinn snarvei, "hindrer sopp, hvitprikk, stress og nitritt"...Jeg har slangeolje som hindrer håravfall og fedme i tilegg, 200,- flaska, løp og kjøp...Og litt salt over tid blir mye salt...

...Støtter for øvrig Judosolas korte og konsise svar...
Fra wikipedia:

Det naturlige saltinnholdet i ferskvann er definert til mindre enn 0,05 %. Hvis saltinnholdet er større, regnes vannet som brakkvann(...)

1 gram salt per liter skulle vel bli omtrent en promille sallt som er 0,1 prosent om jeg ikke tuller meg helt vekk her.

Så nei du skal ikke tilsette salt i akvariet ditt med mindre du skal holde brakvannsarter.
Her har du en bra artikkel som inngående tar for seg mytene rundt salting av ferskvannsakvarier.
kjellvis
salt kan også være med på å redusere\forhindre nitrit..

Jaha? Kan du gi oss den kjemiske forklaringen her? Salt kan redusere nitrittforgiftning pga det letter oksygenopptaket i blodet (mener jeg det var), så ved ekstrem nitrittforgiftning kan salt hjelpe, men det reduserer ikke nitrittinnholdet i vannet og det forhindrer i alle fall ikke at nitritt oppstår.
neida det kan jeg ikke, jeg er verken kjemiker eller ekspert på området.. men det er tydeligvis dere på måten dere svarer på, veldig hyggelig tone å sånn.. men da til dere som er eksperter å alt det der, hva er så skadelig med å tilsette salt da?? å det hadde vært kjekt med seriøse svar, men jeg skjønner jo at dette forumet er for de helt spesielle å ekspertene da selvfølgelig.. skal forøvrig ikke skrive mer her inne men hadde vært kjekt med en forklaring på farene ved bruk av salt slik at jeg vet dette for fremtiden..
I følge læreboken min som heter Fiskeoppdrett med framtid side 23, kommer det helt tydelig frem at fisk som går i saltvann og som ikke er tilpasset ett liv i saltvann vil få problemer med væskebalansen (blant annet) og vil som en konsekvens av dette til slutt bli syk og dø.

Jeg er heller ikke sur og hvis du vil så kan du tømme en hel teskje salt i karet om du har lyst til det, ingen kommer til å stoppe deg.

Men min viten sier det er tull å tilsette salt i akvariet.

Kort fortalt er ferskvannsfisk fra naturens side tilpasset et liv der cellene har større salinitet (saltinnhold) enn vannet de svømmer i. Når vi da tilsetter salt i vannet og saliniteten dermed blir høyere der enn inne i cellene, forstyrrer det metabolismen, de kjemiske reaksjonene inne i cellene, noe som ikke er helt bra. Håper det var forståelig.
Som du kanskje har hørt er det mange meninger både for å imot salt i feskvannsakvarie.
Salt kan ha en positiv virkning på fiskens osmoseregulering, men for mye er skadelig. Min personlige mening er at du ikke burde tilsette noe du ikke har satt deg godt nok inn i, (mange ulike meninger på hvor mye salt en bør ha i akvarievannet) for det kan skade fisken mer enn det vil hjelpe.
Selv bruker jeg ikke salt i akvariumene mine nå, men brukte å tilsette ei teskje med salt i 60l i halvåret første gang jeg hadde akvarium(over 10 år siden). Har ikke merket noe forskjell fra da å nå.

Hær er en forklaring på forholdet mellom fisk og salt:

Saltvannsfisk lever i vann som har høyere saltkonsentrasjon enn fiskenes egen kropp. På grunn av prinsippene for utjevning av salt/væske-balanse gjennom osmose (osmotisk trykk) trenger derfor vann ut av fisken og over i sjøvannet = fisken "tørker ut".
For å kompensere for væsketapet må saltvannsfisken hele tiden svelge (drikke, om du vil) vann.
Ferskvannsfisk lever i vann med mindre saltkonsentrasjon enn i fiskenes egen kropp. Væskestrømmen går derfor motsatt vei, fra vannmassene og inn i fiskens kropp. Ferskvannsfisk har derfor en tendens til å svelle ut = overskudd på væske.
For å kompensere for væsleoverskuddet skiller ferskvannsfisk ut store mengder vann gjennom urinen, men de drikker altså ikke (behovet finnes ikke).

kan fortsatt ikke skjønne at salt på noen måte er skadelig utifra det dere sier,?? å alle endringer i vannverdier bør vel skje veldig gradvis dette er jeg klar over å kaster ikke en halv kilo salt i 500ltr med en gang så sant den ikke er tom.. da går det fint. saltinnholdet i vannet ditt kan godt være på 1promille uten at dette er skadelig.. selv bruker jeg salt når jeg setter opp nye akvarier, å ved sykdom\stress men ikke utover dette.. å selvsagt er det ikke snakk om 50-50 med salt å vann, alt med måte..(bruker vel ca 500g salt i 720ltr f.eks når jeg setter den opp, men jeg skal ikke anbefalle noen salt mer, men synes det er på litt tynt grunnlag dere slakter det så fulstendig på.. å at fisk blir syke å dør av salt er bare tull!!
kjellvis
men synes det er på litt tynt grunnlag dere slakter det så fulstendig på..

Så det at fiskens naturlige cellefunksjoner blir forstyrret er tynt grunnlag??
kjellvis
hva er så skadelig med å tilsette salt da??

For å snu ditt eget spørsmål: Hva er så skadelig med å la være???

Hvor saltet kommer inn i bildet fatter jeg ikke. Vet DU det? Kan du dokumentere noen hensikt med det?
Jeg må si jeg begriper ikke hva folk på død og liv skal salte ferskvannsfisk for.

Kort fortalt; ferskvannsfisk skal ha ferskvann.
Saltet kan du ha i saltbøsse på kjøkkenbordet og salte fisken du spiser til middag. La saltbøssa stå når det gjelder ferskvanns-akvariefisk...
judasola. hvor har du det ifra at fiskens "naturlige cellefunksjoner" blir forstyrret??
mona. jeg kan ikke dokumentere noe som helst, jeg er akvarist.. å jeg bruker salt når jeg setter opp ferskvannskar for å forebygge nitritforgiftning, det har en positiv virkning på stresset fisk å det er effektivt ovenfor parasitter og sopp.. er det virkelig så feil at jeg bruker salt?? at alle skal gå helt agurk over at noen faktisk bruker salt å sier at det ikke er skadelig?? smaken er som baken, den er delt.. det går sikkert helt flott uten salt også men jeg har kun positive erfaringer med salt å ser ikke noe galt i å anbefalle dette til andre.. ( har vel ikke anbefalt det heller, skrev vel bare at noen bruker det.. men det er vist bare meg som bruker det..)
jaja akvariesalt på saltbøssa..? tja kan jo være verdt et forsøk..
kjellvis
judasola. hvor har du det ifra at fiskens "naturlige cellefunksjoner" blir forstyrret??

Jeg sa jo det på forrige side: saltet påvirker metabolismen i cellene pga at saltkonsentrasjonen blir høyere på utsiden av cellene enn inne i cellene - metabolismen er de kjemiske reaksjonene inne i cella - og når metabolismen forstyrres er det det samme som at de naturlige cellefunksjonene forstyrres. Er det så vanskelig å forstå?

kjellvis
at alle skal gå helt agurk over at noen faktisk bruker salt å sier at det ikke er skadelig?? smaken er som baken, den er delt..

Det er fakta at salt er skadelig, altså kan man ikke si at "smaken er som baken". Eller mener du kanskje også at "smaken er som baken" i at f.eks. røyking er skadelig?

kjellvis
jaja akvariesalt på saltbøssa..? tja kan jo være verdt et forsøk..

Akvariesalt er faktisk så godt som identisk med vanlig husholdningssalt/jozo...
haha neida jeg skjønner hva du sier men jeg lurer på hvor du har det ifra....? og siden salt er skadelig bør du jo kunne dokumentere det... å smaken ER som baken når det gjelder BRUK av salt (jeg har IKKE sagt at smaken er som baken når det gjelder om salt er skadelig eller ikke..), å selv om du sier at det er skadelig så er jo ikke det helt tilfelle bare fordi DU sier det.... da bør du i det minste komme med noe konkret om hvor du har det ifra.. å neida akvarie salt er IKKE det samme som bord-salt, det finnes flere typer akvariesalt, blant annet gh salt osvosv.. bordsalt inneholder noe som blant annet gjør at det ikke klumper seg å det stoffet er visst nok ikke helt bra..
kjellvis
haha neida jeg skjønner hva du sier men jeg lurer på hvor du har det ifra....?

Vel jeg siterte i fra en bok.

Revidert utgave av "Fiskeoppdrett med framtid" med vekt på avl, foring, forebyggende helse, innredning, utstyr og anleggstyper for smolt/settefisk og matfisk og havbeiting. Boken er skrevet med tanke på undervisning og rådgivning i akvakultur for fiskeoppdrettere.

Forlag: Institutt for akvakulturforskning
Utgiver: Institutt for akvakulturforskning

pris: kr 632,-

å i denne boken står det at salt er skadelig for fisken å ta de vil bli syke å dø av dette?? jaja da burde de ha fjærnet dette produktet fra dyrebutikkene.. (akvariesalt altså) nå driver jeg kun med akvarium da å har ikke så mye med havbeiting, fiskeanlegg langs kysten eller avl av smolt\settefisk eller matfisk å har ikke noe greie på dette men sikkert en fin bok..
kjellvis
å jeg bruker salt når jeg setter opp ferskvannskar for å forebygge nitritforgiftning, det har en positiv virkning på stresset fisk å det er effektivt ovenfor parasitter og sopp.. er det virkelig så feil at jeg bruker salt??

Salt har en viss effekt ved f.eks. bittskader, og kan brukes ved tilfeller der fisken har fått sopp, ettersom soppsporer ikke trives så godt i salt vann. Men det betyr ikke at du skal peise oppi salt hele tiden, FØR fisken får sopp! Bruker du antibiotika nå selv fordi du KAN komme til å bli syk neste måned, og spjelker du benet ditt fordi du kan komme til å brekke det?

Det er det samme med salt. Ferskvannsfisk trenger ikke salt, for de aller fleste av dem stammer fra områder det ferskvannet er kjemisk fritt for salt! Så hvorfor vil du tvinge dem til å tilpasse seg et liv i saltet vann i akvarium? Det er jo totalt unødvendig. Det er det jeg ikke fatter - hvorfor tilsette noe så totalt unødvendig? Man tar da ikke medisin selv FØR man blir syk?

Parasitter flest dør ikke av at vannet saltes i den konsentrasjonen du og de fleste andre bruker. Ofte må svært store mengder til, og da snakker vi bare raske bad på minutter for fisken i det salte vannet. Så det har ingen hensikt å salte akvarievannet fordi det KAN være parasitter på gang.

kjellvis
at alle skal gå helt agurk over at noen faktisk bruker salt å sier at det ikke er skadelig?? smaken er som baken, den er delt..

Hehe, den måtte jeg le av Morsomt uttrykk, der lærte jeg no' nytt "Gå helt agurk". Har ikke hørt den før jeg.

Et helt rolig og fredelig råd til slutt Kjellvis;
du kan trygt la være å salte vannet til dine ferskvannsfisk

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap