Har ett 60l kar som har hatt kirsebærreker i lang tid. Det fikk en liten brakk da det ble overbefolket og den lokale dyrebutikken som kjøpte reker var stengt over lengre tid. Så jeg mistet litt futten men har i det siste tatt meg sammen og fått opp en dugelig standard på akvarieinventaret og ser nå resultater i form at disse bittesmå rekene som er hysterisk morsomme å lete etter.
Men under en liten meditativ leterunde så jeg nok alt for nøye etter fordi i hjørnet av karet er det på blåsesanden fra Biltema "sandkorn" som beveger seg villt i alle retninger helt uavhengig av vannstrøm. Det eneste jeg kan skilne er en trilobit/riskorn lignende form og en grå/hvitaktig farve på de små vesnene. Det er en betydelig stim og de oppholder seg stort sett på samme plass. De svømmer i alle retninger men sjelden om aldri mer enn 3-4cm fra bunnen. Ligger de i ro er det umulig å skille dem i størrelse og form fra ett ekte sandkorn med litt mørk farve.
Karet rommer fra før kirsebærreker, pest/damsnegler, sandsnegler og ett par Borneo Pleco og en og annen planarie. Men jeg kan ikke forstå hvilke av de ovennevnte som er opphavet til de levende "sandkornene". De beveger seg for fort for å være snegler av noe slag men rekene hevdes å ikke ha ett larvestadium og det jeg ser ligner ikke i kroppsfason på en reke i det heletatt.
Problemet dette skaper er at jeg får litt panikk for vannbytte/bunnsuging i befolkningsperioden. Og jeg har ikke pipette slik at jeg kan dra ut en jævel og se i mikroskopet på åssen den egentlig ser ut.
Noen som har snøring på hva dette kan være for underlig mikrokryp?