Problemer med ny pumpe
Jeg kjøpte Eheim Pro II 2026 Spesial fra Webzoo, for å bruke i 300-literen min. Pumpa fungerte helt perfekt i 10 dager, men så hadde vi et strømbrudd, og pumpa er så å si død. Jeg hører impelleren rotere i pumpa, men det er null trykk i vannstrømmen.
Jeg har ingen lekkasjer noe sted i pumpa. Webzoo vil ikke hjelpe meg, uten at jeg skal gå nærmere inn på det (ser de har fått mye pepper på dette forumet allerede.). Er det mye elektriske komponenter i disse pumpene? Noen som har erfaringer rundt dette/hatt samme problemet?
Jeg har ingen lekkasjer noe sted i pumpa. Webzoo vil ikke hjelpe meg, uten at jeg skal gå nærmere inn på det (ser de har fått mye pepper på dette forumet allerede.). Er det mye elektriske komponenter i disse pumpene? Noen som har erfaringer rundt dette/hatt samme problemet?
Postet 28.11.08 kl 21:43
Postet 28.11.08 kl 22:38
Postet 28.11.08 kl 22:43
Postet 28.11.08 kl 22:47
Postet 28.11.08 kl 23:05
Postet 28.11.08 kl 23:15
Postet 28.11.08 kl 23:18
MutuzSkal rista ligge øverst?
"Plasser så den hvite filtermatten oppå den øverste korgen, slik at den hviler på toppen av det nedfelte håndtaket.
OBS: Den hvite filtermatten må ikke ligge under håndtaket og utskjæringen for rørgjennomføringen må ikke dekkes til."
Fra Eheim sin manual.
Postet 28.11.08 kl 23:37
Postet 28.11.08 kl 23:40
Et lite tips for å starte opp Eheim-filtre. Jeg benytter ikke pumpen på bøtten i første omgang. Jeg setter ganske enkelt en slange på utblås og suger til jeg får vannet til å fylle opp filterbøtten. Problemet er at man ofte skal starte filteret med lav vannstand i karret og da er det ikke nok sug på selvstarteren for å få vannet over kanten. Så starter jeg filteret og er det en luftlomme igjen benytter jeg selvstarteren for å bli kvitt denne.
Ofte er det greit å punpe ut noen liter i en bøtte slik at man slipper oppstartsgrumset som bruker å komme etter man har hatt et filter åpent. Dermed slår jeg to fluer i et smekk med å bruke slange på utblås.
Postet 29.11.08 kl 01:12
MutuzNå må jeg tenke meg litt om, men jeg tror den hvite matta ligger øverst i mitt oppsett. Dette får jeg sjekket først på søndag, siden jeg ikke er hjemme akkurat nå. Skal rista ligge øverst?
Risten må ligge øverst, ellers blir matten sugd opp i brønnen med impelleren og vanngjennomstrømningen blir kvelt. Gjorde det med mitt filter og skjønte ingenting, men etter jeg byttet rundt funker det finfint. Fikk tipset av en her inne så tydeligvis noe flere har forsøkt.
Postet 29.11.08 kl 11:01
Nå har jeg fått sjekket pumpa igjen, og det var ikke dette som var problemet..MutuzDa har vi kanskje løst problemet. Takk for tipset!:)
Skuffet over at dette ikke løste problemet, bestemte jeg meg for å demontere pumpa. Jeg fant da ut at "stanga" som er festet i impelleren via en magnet er knekt. Jeg lurer på om dette kan være grunnen, har også merket at pumpa avgir mer støy enn før. Jeg skal prøve å anskaffe en impeller, sikkert noen som leverer reservedeler!
Postet 30.11.08 kl 20:55
Postet 30.11.08 kl 21:48
Geir KristiansenEt lite tips for å starte opp Eheim-filtre. Jeg benytter ikke pumpen på bøtten i første omgang. Jeg setter ganske enkelt en slange på utblås og suger til jeg får vannet til å fylle opp filterbøtten.
Samme her. Jeg syns ikke den pumpen er noe annet enn en fordyrende feilkilde. Når jeg kobler opp et "tomt" filter (fullt av luft, ikke vann) så trenger jeg bare å suge litt på utblåser-slangen, og så går resten av seg selv. Jeg må bare vente til surklelydene har gitt seg (filteret som fylles opp av vann) før jeg plugger i kontakten.
Men når jeg prøver å bruke håndpumpen, blir det alltid et svare strev med å få vannet til å begynne å fylle opp filteret. Vannet kommer også inn feil vei like ofte som det går rett vei, og dette fører til unødvendig mye luft i systemet.
Postet 01.12.08 kl 15:14
Endret: 01.12.08 kl 15:15
Geir KristiansenHvis impelleren er like hel kan du kjøpe ny stang. Uten denne vil ikke impelleren rotere sentrert slik at effekten blir dårlig. I værste fall vil hele impelleren ødelegges. Stangen skal stå i to gummiprobber i pumpehuset.
Impelleren er like hel, og bestilling er sendt til Webzoo. Jeg har limt stanga foreløpig, blir spennende å se om det holder til jeg får ny!
KampfiskVannet kommer også inn feil vei like ofte som det går rett vei, og dette fører til unødvendig mye luft i systemet.
Dette har jeg også vært plaget med.
Postet 01.12.08 kl 15:23
Knekt stang
Heisann,knekkte stanga i impelleren ikkje berre ein gong,men to.Etter første gong greidde zoo og skaffe men jøss til pris!Har ein glup svigerson som kom opp med løysing :Rustfri elektrode.Det hjelp ikkje og lime,men du kan no prøve.
Elektroda kappa eg i same lengd som stanga og pussa den fri for belegget som er på.Den har gått i pumpa i fleire mnd,og når eg no avslutta den,tok eg ut impeller for å sjå om det ha danna seg belegg/merke på stanga.Den var like blank meiner elektroda hadde str 2 eller 2,5mm.
Edit:eg hadde ei Eheim 2213.
Elektroda kappa eg i same lengd som stanga og pussa den fri for belegget som er på.Den har gått i pumpa i fleire mnd,og når eg no avslutta den,tok eg ut impeller for å sjå om det ha danna seg belegg/merke på stanga.Den var like blank meiner elektroda hadde str 2 eller 2,5mm.
Edit:eg hadde ei Eheim 2213.
Postet 01.12.08 kl 19:59
Endret: 01.12.08 kl 20:03
Postet 01.12.08 kl 21:55