Hva er dette ekle greiene...

[External Image]

dette er rimelig udelikat.. aldri vært borti noe lignende, ser nesten ut som spindelvev. karet er en 96 liter med litt for fin rådasand, 18 coryer og to l maller. det ble kickstarta, men har hatt nærmest konstant trøbbel med det fra nitritt via uklart vann til grønne slimete alger og nå dette belegget.. jeg skal hvertfall ikke kickstarte kar noe mer, bare trøbbel... tips om hva det er og hvordan jeg får det bort mottas med takk.

jeg forer ikke for mye, syns ikke 3-5 tabletter novotab/viforno er for mye for 20 fisk...

[External Image]
Hmmmm, jeg har da ikke hatt trøbbel med kickstartede kar. :S
Du har vel ikke tilfeldigvis brukt omigjen gammel grus eller gamle røtter?
Det kan føre til nitrittsmell deluxe..... Synes gugga på bildet ser ut som en eller annen form for sopp eller alge. Kanskje eplesnegler hadde vært tingen? De gafler jo i seg det utroligste!
nei, dette var helt ny rådasand, rett fra butikken. samme med rota, den hadde stått i bløt i ei balje, det var alt. spylt av før jeg hadde den i karet og.

jeg har et halvt tonn med små epliser, men jeg hadde nå tenkt å prøve å utrydde sneglene i dette karet.. men siden jegersneglene bare er effektive i større mengder og jeg ikke vil bruke botia, kan jeg vel slenge oppi et par..
Fikk nitrittsmell i et godt innkjørt 63-literkar etter å ha stappa oppi ei ny redmoorrot for et års tid siden. Den ble behandlet som din først, men hadde tydeligvis masse grugg i alt av porer likevel. Tok den ut av karet og lot den stå i ei balje i dusjen der jeg skiftet vann hver dag i et par uker. Først når nitritten fordufta fikk rota bo i karet igjen.
Fikk etterpå noe soppaktig belegg på den, som mallene gnagde i seg.
Hvis man har altfor fin sand i karet, kan det i blant oppstå litt usunne bakterier i bunnlaget. Kanskje derfor dette belegget befinner seg på bunnen også? Vanligvis pleier jo ikke alger å vokse på sand. Og ihvertfall ikke i et kar med bare maller, de roter jo rundt hele tiden. Jeg tror det må være noe med sanda.
Hvilken kornstr. er det?

Har du sjekket om filteret har sugd opp masse småkorn og porene kanskje er tettet både her og der i svampene? Det kan forklare nitritten også, for der porene i svampene er tett lever ikke de nyttige bakteriene, men derimot usunne anaerobe bakterier istedet.
mallene mine er litt sky av seg. trillene har kommet mer frem mens cw23 og melanotaenia ser jegsjelden. det er rådasand 0.33, som jeg mistenker er synderen. men jeg hadde ikke mye valg akkurat da. siden jeg ikke kjører er jeg avhengig av hjelp, og butikken her hadde 0.33mm rådasand og grov grus. ser denne driten spre seg nå, så her blir det et realt vannbytte hvor jeg skal suge grus. har en liten trille med friserte barter, kun denne ene ennå, men jeg mistenker og sanda. men de algene vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med. mallene mine tar de ikke, og fjerner jeg dem kommer de tilbake.

men nå, tilbake til vannbytte.

begge filtrene står ganske høyt i karet og det er ikke mye sirkulasjon, så de burde ikke være mye sand forbi. powerheadfilteret sliter som vanlig, men det gjør de i de andre karene og. full fres, så etter en uke eller 2 så er det så vidt det bobler.

og dumme meg plukket ikke eikeblader da det var bart... alt jeg har nå er strøkne catappa blad. bokstavelig talt styki med strykejern :p

nitritten er borte, var det første som ble påvist og håndert. nå er det altså alger, uklart vann og dette belegget igjen..
litt vanskelig å se kanskje, men her har jeg slamsugd. akkurat som der er ei "skorpe" på sanda. jeg har noen sandsnegler oppi der, men ikke mange nok. så jeg tok å rota i sanda og håper jeg ikke har gjort vondt værre nå. bytta en god del vann og hatt oppi et par dråper esha optima. og ser allerede flere coryer fremme, dog er de ikke så veldig aktive. nå venter det litt røde myggiser, så får vi håpe det får fart på bartefantene. skal vurdere om jeg kan få tak i ny sand. men blir noe dritt. betalte jo en del for denne sanda og..

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap