Oh skrekk, gullfiskbolle på ....... (ingen navn nevnt)

Ble i går tipset av en venninne at hun har kjøpt gullfiskbolle til nevøen sin til jul. Bare 99,- kr på ....... inkl. lys og stativ. Tok turen innom i dag og gjett hva jeg fant? En bitteliten eske som inneholdt en bolle på litt over literen, et plaststativ med bøyler opp til en bitteliten lampe med to pærer i. Helt forjævlig og skulle ikke være lov. Det finnes vel ikke et eneste levende vesen som kan trives i noe sånt. Hadde vært ypperlig til blomsterbolle. Venninnen min synes gaven er genial og har planer om å kjøpe 2 gullfisker til bollen. Hun er urokkelig. I følge venninnen min hadde disse gått som "hakka møkk" fra butikken. Det var svært få igjen. Hva gjør man i sånne tilfeller?
Man kan vel dessverre ikke gjøre stort annet enn å informere og håpe at det synker inn....
Tenker med gru på hvor mange slike boller det vil ligge under treet til jul. Dette selges i en landsdekkende kjede... 99,- kr er jo billig og fristende.
Ja, jeg har sett dem. Det er disse av merket Hailea, ikke sant? Kampfisk vil nok klare å overleve, men de vil jo ikke akkurat ha det særlig bra...
Merkelig at de ikke tar inn 64-literne istedet...
Ei venninne av meg kjøpte en slik bolle til tantebarnet sitt, jeg informerte litt sånn diskret (etter HVA?! -utbruddet) om hvorfor det der kom til å gå til h.. Men neida, alt var så fint og flott. Må si skadefryden satt løst da hun ikke lenge etterpå fortalte at fisken hadde dødd. *glis*
Jeg må si at når barn får slike gaver så synes jeg synd i både barnet og fisken... Tror ikke jeg hadde klart å fryde meg over å ha rett...
Mini gullfiskbolle
Jeg har nå snudd i døra to ganger et sted de selger sånne, i frykt for å bli uvenner med de som selger dem. De har også satt opp en plakat med "Fang fisken din selv!" ved bollene.
Har snakket med en fortvilt person som kom hjem med en slik bolle, to maller og fem stk stimfisk for å ha oppi der. Alt kjøpt på samme dag, og med beskjed om at det ikke var noe problem.
Dagen etter var all fisk døde. Da h*n senere klagde så var beskjeden at det sikkert var vannkvaliteten som var årsaken.
Snakke om å sage av den greina en selv sitter på. Her kommer det inn nye, men uvitende fiskeinteresserte kunder.
De føler seg lurt, de blir lei seg, og de tror de ikke klarer å holde en fisk i live engang
Og spesielt hvis de kjøper slike boller fordi de har lite penger, men vil ha "akvarium".
De blir neppe gode akvariekunder i butikken med det første.
Frydet meg ikke over å ha rett, men over at den svært overbeviste venninna ble så sjokkert over at fisken døde. Noen klarer bare ikke å forstå at bolle+vann ikke er nok til å holde liv i en stakkars fisk. Ungen tok det forresten med stor fatning
Inaktiv bruker
Hadde sikkert vært fin til planter. Men det er jo dyreplageri, og vi burde egentlig fått en ny lov i Norge om dette her!
Audioslave
Men det er jo dyreplageri, og vi burde egentlig fått en ny lov i Norge om dette her!

Har vi ikke det da? I fiskebasen under "Kampfisk" er det link til denne artikkelen fra Aftenposten.
Inaktiv bruker
Fiskeisolat
Hvorfor kommer ikke disse TV-kåte politikerne frem og forteller at påbud og forbud er det som må til for "vi" klarer ikke å rette oss etter normer og regler her til lands.
Amfibier og annet styggedom havner du i verst fall i fengsel for å inneha, men å pine fisker i shotglass det er det ingen som tar til orde for å stoppe.

Hadde vært morro og gått bananas i hyllen med dette sammen med glass/plastboller inne på en butikk.
Ser på dette som et ganske klart og grovt overtramp.
Hvorfor ikke fortelle hvor disse selges?
De selges ikke i butikk der de har noen som helst kunnskap om fisk, så jeg ser ikke helt poenget med å holde det hemmelig.... Det er en billigvarekjede som tidligere har hatt større modeller av Hailea inne...
Hvordan ser disse egentlig ut?
Kan noen poste et bilde?

....Og står det seriøst at kunder skal fange fisken sin sjøl?
Jeg var innom på EUROPRIS her om dagen, såg en slik bolle på 1,8 liter. Det var faktisk bilde av Gullfisk på boksen, ikke Kampfisk. Kampfisk kan "overleve", men jeg vet ikke om Gullfisk kan det???

Men det som sjokkerte meg mest var prisene på de kjipe 20 og 30 literne, kostet riktignok bare 500 og 600, men de var skikkelig kjip. Får en mye bedre 20liter på tilbud i dyrebutikk.

Men jeg vil gjerne anbefale oppbevaringsboksen de har til 69kr, 40 liter, det eneste de har som kan brukes til å ha fisk i Kjøpte faktisk to.
Nickname
Det var faktisk bilde av Gullfisk på boksen, ikke Kampfisk.

Nei gullfisk kan ikke overleve i så liten bolle. men jeg husker det var bilde av en gylden labyrintfisk. Muligens en dverg-gurami. Kan ikke huske at jeg så noe bilde av gullfisk på den, men det er mulig du har rett.
Jeg kjøpte et 64 liters Hailea for noen måneder siden, og er foreløpig veldig fornøyd i forhold til prisen jeg ga. De andre mellomste modellene har jeg ikke sett..
Trist.
Det er nok mange gullfisker og kampfisker som kommer til å bøte med livet fremover nå

Det burde ringe en bjelle i folks hode når en ser boller/beholdere på 5liter eller mindre at dette ikke er noe egnet plass for en fisk.
Det heter ikke uvitenhet, det kalles dumskap...
Aggi
De selges ikke i butikk der de har noen som helst kunnskap om fisk, så jeg ser ikke helt poenget med å holde det hemmelig.... Det er en billigvarekjede som tidligere har hatt større modeller av Hailea inne... ;)

OK, da blir det jo noe annet. Så det med "fang fisken selv" og tenkte det var på en dyrebutikk.

Må ta en titt på den. Har litt mikrofauna som kan trives bra i en slik minibolle.
Trygve Lillefosse
OK, da blir det jo noe annet. Så det med "fang fisken selv" og tenkte det var på en dyrebutikk. Må ta en titt på den. Har litt mikrofauna som kan trives bra i en slik minibolle.

Tror Shiramor bare mente "sånne", som i altfor små gullfiskboller generelt, som man ofte ser i zoobutikker. Ikke samme butikk som trådstarter SoVe tenkte på.
Det er ikke dyreplageri å selge en gullfiskbolle!
Det er ikke dyreplageri å selge en "gullfiskbolle"! Det er ikke dyreplageri før du har plaget en fisk oppi der, så å gå berserk i butikken hjelper da ikke. De som trur at salg av slike boller kan stoppes må tru om igjen, da må jo vaser også forbys, og halvliterglass, og isbokser, og plastposer, og bøtter, og kanskje sølepytter. Det må vel bli de som selger fisk som har ansvaret for å informere om hvordan fisken skal trives, og til slutt "brukeren" som er ansvarlig for fiskens ved og vel, ikke de som selger beholderen. Eller? Man kan jo ha kaktus i en sånn bolle.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap