Fisketur?
Jeg lurer på om det er mange på akvaforum som ikke liker å fiske? med fiskekrok og lignende?
For jeg har en følelse av at det er veldig mange som er veldig følsomme om at fisk ikke har det bra... at de må bli behandlet som alle andre dyr.
For det er mange som mener at fisk ikke føler på samme måte som fugl og husdyr f.eks.
Enig eller uenig?
Jeg liker å dra på fisketur og fiske, men mine akvariefisker får være i fred!
For jeg har en følelse av at det er veldig mange som er veldig følsomme om at fisk ikke har det bra... at de må bli behandlet som alle andre dyr.
For det er mange som mener at fisk ikke føler på samme måte som fugl og husdyr f.eks.
Enig eller uenig?
Jeg liker å dra på fisketur og fiske, men mine akvariefisker får være i fred!
Postet 25.12.08 kl 19:24
Postet 25.12.08 kl 19:33
Postet 25.12.08 kl 19:34
Postet 25.12.08 kl 19:36
Ut på tur, aldri sur
Det finnes vel ikke noe mer fredlig enn å sitte med marken og duppen en sommersdag... Det er kos det!
Men akvariefiskene mine er fredet. De har navn alle sammen!
Men akvariefiskene mine er fredet. De har navn alle sammen!
Postet 25.12.08 kl 19:38
Postet 25.12.08 kl 19:49
Postet 25.12.08 kl 20:08
Postet 25.12.08 kl 20:59
Endret: 25.12.08 kl 22:10
Litt forskjell på fisk som en fisker på havet/vann/elv og de vi har i akvariene våre da
Her er jeg vant med å være med ut på sjøen å fiske(bruker å si at jeg "er født" på sjøen), vinteren dro vi på vannene langt inne på fjellet å fiska, dog har jeg ikke fiska i elva Sjøl fanga fisk er helt klart best! Men er det noe jeg aldri kjøper så er det fiskefilet og slikt som selges i pakker på butikkene(fysj, styggere fisk skal en lete lenge etter!), forutenom fiskegrateng og fiskeboller
Her er jeg vant med å være med ut på sjøen å fiske(bruker å si at jeg "er født" på sjøen), vinteren dro vi på vannene langt inne på fjellet å fiska, dog har jeg ikke fiska i elva Sjøl fanga fisk er helt klart best! Men er det noe jeg aldri kjøper så er det fiskefilet og slikt som selges i pakker på butikkene(fysj, styggere fisk skal en lete lenge etter!), forutenom fiskegrateng og fiskeboller
Postet 25.12.08 kl 22:24
Inaktiv bruker
En del av L-mallene som er akvariefisk er også matfisk for fattige mennesker, bla i brasil der L-018/L-081 og L-085 fanges for å bli mat i sultne munner.
Postet 25.12.08 kl 23:51
Jeg sluttet å like å fiske lenge før jeg fikk akvarium. Som liten syntes jeg alltid synd på fisken, og ble bare ledd av av familien.
Har ikke fisket siden.
Det er nå bevist at fisker føler smerte på samme måte som hunder og katter og andre dyr, og man blir oppfordret til å bruke raske og humane avlivingsmetoder dersom man insisterer på å fiske,men strengt tatt er vel ikke krok noe særlig humant eller smertefritt, og spesielt ikke dersom man bare slipper den ut igjen. Stikke krok igjennom et dyr til ingen nytte, for moro skyld.
Kan bare forestille meg reaksjonen fra dyrebeskyttelen om man gjorde det samme med hunder og katter.
Har ikke fisket siden.
Det er nå bevist at fisker føler smerte på samme måte som hunder og katter og andre dyr, og man blir oppfordret til å bruke raske og humane avlivingsmetoder dersom man insisterer på å fiske,men strengt tatt er vel ikke krok noe særlig humant eller smertefritt, og spesielt ikke dersom man bare slipper den ut igjen. Stikke krok igjennom et dyr til ingen nytte, for moro skyld.
Kan bare forestille meg reaksjonen fra dyrebeskyttelen om man gjorde det samme med hunder og katter.
Postet 26.12.08 kl 09:43
Endret: 26.12.08 kl 09:45
Ja det er sikkert mange av de fiskene vi har i akvariet her i kalde norge, som blir brukt som mat i sør-amerika f.eks... i Amazonas.
Men kanskje har indianerstammene der, akvarium med norske fisker i?
eller kanskje ikke...
Men det er litt mer forskjellig oppfatning av fisk som mat og levende vesen, enn f.eks Dyr og fugler, som er litt nærere oss mennesker, jeg tror at fisken blir sett litt mer ned på som et levende vesen...
Men kanskje har indianerstammene der, akvarium med norske fisker i?
eller kanskje ikke...
Men det er litt mer forskjellig oppfatning av fisk som mat og levende vesen, enn f.eks Dyr og fugler, som er litt nærere oss mennesker, jeg tror at fisken blir sett litt mer ned på som et levende vesen...
Postet 26.12.08 kl 12:51
Det er mange akvarister som setter pris på fisketur med stang. Jeg er en av disse.
Tror ikke så mange ser ned på fisk som levende vesen.
Men rangering av liv vil det bestandig være.
Jeg tviler på om mange får dårlig samvittighet fordi de tråkker uforvarende på en maur eller to i skogen.
Noen rangerer kjæledyret sitt like høyt eller høyere enn mennesker også.
Håper riktignok disse aldri behøver å velge mellom å redde katten sin eller nabojenta på tre år fra en løpsk bil som kommer trillende...
Tror ikke så mange ser ned på fisk som levende vesen.
Men rangering av liv vil det bestandig være.
Jeg tviler på om mange får dårlig samvittighet fordi de tråkker uforvarende på en maur eller to i skogen.
Noen rangerer kjæledyret sitt like høyt eller høyere enn mennesker også.
Håper riktignok disse aldri behøver å velge mellom å redde katten sin eller nabojenta på tre år fra en løpsk bil som kommer trillende...
Postet 26.12.08 kl 17:29
Postet 27.12.08 kl 16:42
Postet 27.12.08 kl 16:57
Postet 27.12.08 kl 20:07
Postet 27.12.08 kl 20:08