Kampfisk

Hei

Jeg har fått min første kampfisk. Jeg har den i en bolle på 10 liter uten pumpe og filtrering. Jeg bytter ut ca en liter om dagen. vannet holder 23-25 grader. Det er ett lite lag med sand, en kunstig plante og en pyntefrosk i bollen.

Leser i andre tråder at kampfisken er nyskjerrig, aktiv....osv, men min kampfisk ser ut som om den gjemmer seg. I denne pyntefrosken er det en liten grop og der rygger kampfisken inn, krøller seg sammen og kan ligge hele dagen. Den kommer bare ut å snapper etter luft en gang i mellom. Noen ganger tar den seg en runde eller 2 i bollen, før den igjen "krøller" seg sammen i sin lille grop.

Hva kan det komme av at den ikke er mer aktiv...er dette normalt ??
Lurt å søke litt her i forumet først. Dette temaet har vore oppe mange ganger før. Se her
Pyntefrosk??? ehh..
Hvorfor ikke bruke en ekte plante? Det vil hjelpe på vannkvaliteten.
Gjemmer seg
Jeg har lett i andre tråder, men kan ikke finne noen hvor det står hvorfor kampfisken min "gjemmer seg" Er det normalt at den skal ligge så mye stille i løpet av ett døgn ?
Det kan være to grunner til dette.

Enten er vannkvaliteten dårlig siden du ikke har filter, eller så mistrives den. 10 liter er ikke akkurat mye vann å bo i. Det er like mye som den bøtta vi bruker når vi vasker gulvet... Og der skal den leve, spise, gjøre fra seg og sove. Alt i 10 små liter med vann. Jeg hadde nok blitt deprimert selv av å bo såpass trangt.

Kampfisk trenger ikke masse plass, men jo større plass, jo gladere kampfisk får du. Fiskebasen her oppgir faktisk minste størrelse på akvariet til 60 liter. For kun en kampfisk er kanskje ikke det helt nødvendig, men 30 liter bør den i hvert fall få. Og et filter som sørger for at avføring og matrester blir borte og ikke forgifter vannet.

Jeg hadde kampfisk i en 110 liter, og den var svært aktiv. Svømte rundt, viste seg frem, lagde skumreder og - ja. I det hele tatt det en må regne med at kampfisker gjør

Kanskje du har mulighet til å kjøpe et lite akvarium med filter til kampfisken din? Et brukt lite et trenger ikke koste all verden. Da får kampfisken det bedre, og du slipper bekymringene
Siden det er små luftbobler på glasset ser det ut som dette er en helt nyoppstartet bolle, stemmer det? Hadde du fisken oppi samme dagen som du fylte bollen med vann? I så fall er ikke det helt bra. Les artikkelen Oppstart av akvarium
23 grader er også litt for lavt.
Det kunne vært mangel på stimuli, men siden den nettop har flyttet inn så er det ikke det. Dersom den overlever innkjøringen så vil den "blomstre" en stund, men om noen uker/måneder vil mangel på stimuli gjøre den passiv og kjedelig, trur jeg......
Det Fisken Magnus henviser til er de diskusjonene som har vært om å ha fisk i bolle, en "gullfiskbolle" egner seg desverre dårlig til å ha fisk i, den er for liten. Det haster ikke ennå, men se om du kan få tak i et større akvarium, kjekkere det, både for deg og fisken. Men vær obs på at kampfisken ikke trives i for mye strøm. Mange pakkeløsninger har integrert pumpe som lager for mye strøm for en kampfisk.
sjekk disse:
http://no.kampfisk.com/default.asp
http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/stell.htm
Velkommen til AF
Kampfisk
har hatt en kampfisker i et akvarie på ca 20 liter med både filter, varme og lys. Den har nok ikke trivdes noe særlig . Den har vært lite leken . Har gitt opp kampfisk i så småe akvarier, har heller noen små fisker som trives ikke så mange. Men pumpe er alfa omega. det er et møst. kjøp deg et større akvarie og la fisken din få det levelig.
Ene kampfisken min drev og å gjemte seg, og den hadde verken plassmangel eller dårlig vannkvalitet, men jeg fant ut at kontakten på varmekolba var dratt ut, og tempen i karet var 20 grader. Nå er tempen på 28, og min erfaring er at kampfisker foretrekker en temperatur rundt den.

Så for meg er varmekolbe nesten like viktig som filter.
Varme
Dyrebutikken kunne tilby mindre bolle en den jeg har, så plassen skulle det ikke være noe i veien med, men jeg har allikevel bestemt meg for å gi den ett ordentlig "hjem"...hehe.. Jeg har også byttet ut litt av vannet hver dag og passet på å rense vekk mat som ikke har blitt spist

Jeg prøvde det med varmen....har ikke fått tak i varmekolbe ennå, men har satt en lampe over bollen som har øket temperaturen til 26 grader. Nå svømmer den rundt hele døgnet....lager bobler i overflaten og virker svært så aktiv og fornøyd (slukker for den om natten) Det var nok litt for kaldt for den ja ....

Tusen takk for mange tilbakemeldinger

Vil den forresten trives sammen med andre fisker som "passer" for kampfisk eller trives den best helt alene ?? Det ser så ensomt ut...

Det er andre fisker som kan gå med kampfisk, men ikke i en bolle på 10 liter, den er alt stappfull nå
"spytt"
Nå har kampfisken min fått varme og planter og ser ut til å trives veldig bra...men nå har den begynt å legge "spytt" i overflaten. Det ser i alle fall ut som spytt...hehe.... En "flekk" i det ene hjørnet er dekket av hvitt skum. Hva er det ?

Ikke lett å "grønn" når det gjelder akvarie. Vil jo helst at fiskene skal ha det bra da
det kalles redebygging hvis jeg ikke tar feil, han bygger skumrede og det skal vel være et tegn på trivsel det. hadde han hatt dame ville dette være forvarsel på lek.
Rede
Takk for tilbakemelding

Det var det jeg trodde også Skulle nesten ha skaffen han ei dame da.... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap