Magiske øyeblikk i Amazonas
I Amazonas, i nasjonalparken Pacaya Samiria, Peru, på ”vei” opp Rio Pacaya (i Rio Ucayali-vassdraget):
kan vi se på det mørke området på trestammene, hvor høyt vannet faktisk står i regntiden:
Vi passerer mengder med skarv
og hegrer i mange varianter:
og andre vadefugler (Jacana jacana, Rødflikbladhøne):
og de alltid tilstedeværende gribbene:
En rød slange(Oxyrhopus melanogenys ?) svømmer foran båten:
og vi legger merke til noe i det aller bakerste, høyeste treet:
Godt jeg har telelinse:
Kan ikke si han ser veldig bekymret ut over vårt nærvær:
Her sitter'n og spiser i ei uke, før h?n bruker ca. et døgn på å komme seg ned på skogbunnen for å gå på do.
Det er klart, med en max hastighet på ca. 1,5 meter i timen, tar det litt tid å komme seg langt opp i trærne.
Dette bildet er tatt tidligere ved Rio Momon:
ikke rart de lokale kaller dem "Lazy monkey".
Mer facts om dovendyret kan bl.a. leses her
kan vi se på det mørke området på trestammene, hvor høyt vannet faktisk står i regntiden:
Vi passerer mengder med skarv
og hegrer i mange varianter:
og andre vadefugler (Jacana jacana, Rødflikbladhøne):
og de alltid tilstedeværende gribbene:
En rød slange(Oxyrhopus melanogenys ?) svømmer foran båten:
og vi legger merke til noe i det aller bakerste, høyeste treet:
Godt jeg har telelinse:
Kan ikke si han ser veldig bekymret ut over vårt nærvær:
Her sitter'n og spiser i ei uke, før h?n bruker ca. et døgn på å komme seg ned på skogbunnen for å gå på do.
Det er klart, med en max hastighet på ca. 1,5 meter i timen, tar det litt tid å komme seg langt opp i trærne.
Dette bildet er tatt tidligere ved Rio Momon:
ikke rart de lokale kaller dem "Lazy monkey".
Mer facts om dovendyret kan bl.a. leses her
Postet 26.12.08 kl 23:23
Endret: 26.12.08 kl 23:25
Postet 27.12.08 kl 00:30
Postet 27.12.08 kl 00:36
Postet 27.12.08 kl 00:50
Postet 27.12.08 kl 01:13
Jeg får bare hive meg på flokken med gratulanter. Dette er virkelig bra saker, flotte bilder og litt tilleggsinformasjon. Det underbygger bare drømmen min om å reise til til verdensdelen hvor omtrent all fisken min kommer fra. Det optimale for meg hadde vært og se discus og andre av fiskene mine svømme i det fri, uten nødvendigvis å fange dem, og ta masse bilder av den utrolige faunaen der, både i og under vannet, på land og i lufta. Jeg har jo fotoutstyr og pass, så det er jo "bare" spørsmål om kronasje.
Er det lov å spørre om hvor mye ca. en må påberegne for en slik tur?
Jon
Er det lov å spørre om hvor mye ca. en må påberegne for en slik tur?
Jon
Postet 27.12.08 kl 10:52
Postet 27.12.08 kl 11:17
Inaktiv bruker
nå har jeg virkelig lyst til å dra med til peru =
ps.jeg er helt grøn i fjeste av misunelse tom =;-D
ps.jeg er helt grøn i fjeste av misunelse tom =;-D
Postet 27.12.08 kl 15:07
Erlend D Bertelsen.....Det er virkelig noe spesielt med disse dovendyrene, det er liksom umulig å ikke bli facinert av de.
Enig med deg, Erlend. De er nesten uvirkelige, og veldig fasinerende....
Jon Bruce........Er det lov å spørre om hvor mye ca. en må påberegne for en slik tur?
Det kommer helt an på de valg man tar i forhold til flyreise til/fra og lokalt, innkvartering, ekspedisjoner osv.
Flyreisen t/r SydAmerika koster nå mellom 7 og 70 tusen avhengig av sesong, dato, klasse m.m. Normalt må man regne mellom 9-14 tusen.
Det finnes mange turopratører som arrangerer turer med elvebåter av 1-2-3 ukers varighet. Disse "ferdig"-turene koster fort 25-30 tusen, i tillegg til flyreisen. men da er ofte mat, innkvartering, lokal transport m.m. innkludert.
Selv bor jeg lokalt, leier lokale folk til å bli med ut i jungelen, kjøper utstyr lokalt, overnatter i jungelen store deler av tiden mm, forhold som gjør turene øknomisk overkommelig.
Finn Falkenhaug....... Hva slags fotoutstyr har du brukt? Hvor stor tele?
Jeg kjøpte nytt utstyr i år:
Pentax K20D 14.6MP Digital SLR Camera with Shake Reduction
Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 ED AL IF
david g....ps.jeg er helt grøn i fjeste av misunelse tom =;-D
David sp. "Green laser" ? )
Her er noen andre som også er grønne, David
Det er en del Amazonas stoff i denne tråden fra i fjor, og ellers har jeg jo lagt ut noen tur-rapporter under artikler på siden vår, tomc.no
Postet 27.12.08 kl 16:14
Inaktiv bruker
di sommerfuglene var jo nydelige =
Postet 27.12.08 kl 16:16
Inaktiv bruker
hei Tom fant du noen fine apistogrammaer og corydoraser i jungelen ?
Postet 30.12.08 kl 21:41
Postet 04.01.09 kl 00:00