Mitt "lille" prosjekt

Heisann der ute!

Jeg jobber med et "lite" prosjekt omdagen, det går trått og tregt, for all info jeg trenger er ikke så lett å få tak i, men morro er det uansett, og ikke minst lærerikt!

Men jeg trenger litt hjelp av dere forumbrukere, i visse ting med prosjektet mitt, så visst noen her kan hjelpe meg hadde det vært kjempe fint!

Mitt første spørsmål er:

1. Sebracikliden Archocentrus nigrofasciatus ble første gang beskrevet i 1869 av en viss Gunther, noen som vet hva hans etternavn var?

hadde vært knakanes sjekt om noen vet det

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Det er vel denne gubben du er ute etter tenker jeg. Ikke bare ett fornavn på denne karen, nei
hehe det stemmer, takker og bukker. ( det var dog litt av et navn ja )
Nå har jeg støtt på et lite problem, det latinske navnet på sebracikliden har jeg altid trudd at var Archocentrus nigrofasciatus ( dette tår i deres fiske base også ), men en dobbelt sjekk mot fishbase.org får meg til å bli litt usikker.
Her blir den kalt Amatitlania nigrofasciata.
Er det lenge siden dette navn byttet skjedde, kanskje noen
av dere vet det riktige navnet?

mvh
Per Gunnar Stenersæter
I følge fishbase er Archocentrus nigrofasciatus et synonym for Amatitlania nigrofasciata.

Dvs at sistnevnte er det egentlige navnet, og førstnevnte er et synonym.
Se der ja, tydelig at jeg må lese teksten nøyere før jeg poster mine horrible spørsmål :P tusentakk for svar
Ja... da var det meg igjen da, synes det er relativt vanskelig å lete frem info om div ting på fishbase.org, det går rimelig tregt der til tider

Så å spørre her, om det fulle navnet på div folk jeg lurer på, håper jeg går greit?

Apistogramma borelli ble beskrevet førstegang i 1906 av en som heter Regan, noen som vet hans fulle navn?

ps: Jeg trenger bilder av alle artene jeg skal skrive om ( prøver å få til 600 arter ) bildene er jo ikke noe must for jeg kommer til å gå til den lokale fiskepushern min å få tatt en del bilder der etterhvert( når jeg har beskrevet de første 100), men visst noen har bilder av div fisk, som de vil la meg bruke, så bukker og takker jeg ærbødigst

Bare kontakt meg på pm eller en mail

mvh
Per Gunnar Stenersæter

Da var det å skrive litt om apistogramma igjen, Apistogramma hongsloi er neste, denne ble beskrevet i 1979 av Kullander, noen som vet det fulle navnet på denne Kullander?

Mvh
Per Gunnar Stenersæter
Tilfeldig bekjentskap
© Margit Emilie Marita Isabel Wevang
Reklame for plussmedlemskap