Flytting for tusende gang..
På grunn av mange ting så kan det hende at vi flytter til vestrålen når fagbrevet hans er i boks om noen mnd.
Er godt igang med å sette opp et tropheus kar.
Og jeg er kjempebekymret. For jeg vil ikke selge gullene mine, men dette er det vi er kommet fram til;
Hvis han flytter om et par mnd, så skal jeg bo i tromsø fram til sommern pga studiene.
Vi kjøper nytt (større:P) akvarium med en gang, som settes opp på andenes og får gå seg inn, og fiskene kan komme etter hvert som jeg reiser nedover.
Men frakten av fiskene er det vanskelige;
Hurtigrute; 10 timer
Fly; 25 minutter
Bil; 7-8 timer.
Hva f... skal jeg velge da. Er jo nødt til å planlegge alt i detaljer, for hvis dette skjer (noe som er veldig aktuelt) så er det jo å finne den beste mulighetene for fiskene.
Er godt igang med å sette opp et tropheus kar.
Og jeg er kjempebekymret. For jeg vil ikke selge gullene mine, men dette er det vi er kommet fram til;
Hvis han flytter om et par mnd, så skal jeg bo i tromsø fram til sommern pga studiene.
Vi kjøper nytt (større:P) akvarium med en gang, som settes opp på andenes og får gå seg inn, og fiskene kan komme etter hvert som jeg reiser nedover.
Men frakten av fiskene er det vanskelige;
Hurtigrute; 10 timer
Fly; 25 minutter
Bil; 7-8 timer.
Hva f... skal jeg velge da. Er jo nødt til å planlegge alt i detaljer, for hvis dette skjer (noe som er veldig aktuelt) så er det jo å finne den beste mulighetene for fiskene.
Postet 08.01.09 kl 04:43
det går helt fint å transportere de med både fly, bil og hurtigruta. jeg hentet selv et 540 akvarium og masse fisk til de andre akvariene mine da jeg var "hjemme" i sommer. fiskene ble da transportert med bil fra østfold til vesterålen (over 150 mil), med bil. dette gikk problemfritt.
det du bør passe på er å ikke pakke så mange fisk i hver pose og å pakke de godt inn, isoporkasse er å annbefale.
det du bør passe på er å ikke pakke så mange fisk i hver pose og å pakke de godt inn, isoporkasse er å annbefale.
Postet 08.01.09 kl 06:30
Postet 08.01.09 kl 15:37
vi har kjørt tropeus fra sverige å de som var lengst i pose var det i ca 20 timer. store tropheus den største var over 16cm så gode store poser, 1/4 del vann resten luft, snurr posen så den blir som en ballong. 1 i hver pose, ned i iosoporeske med lokk inn i bilen og kjør i vei, det er meget viktig og huske at tempraturen er stabil. er du usikker på temp ha med noen tomme flasker, synes du det virker litt kaldt stopp og fyll de med varmt vann legge de som varmeflasker nede i esken en stund men husk ikke for høy temp,.
har du en eske så holder den på tempen.
når de er kommet i karet sørg for at det er nyskifta vann i det, tillvenning til vannet dvs du har fisken i en balje og tilsett litt og litt vann fra karet de skal i. bruk en liten time på dette. ta så fisken ut fra baljen så setter du en ut i kart se litt på den i noen minutter, tegne som alvorlig pusting er ikke bra, da må du vente litt til. ikke bruk vannet fra balen i karet ditt, ta de ut med håv. bruk så det er dobbelt så mye akvarie vann som det de kom i til tilvenning.
da er det bare få fisken i, skru av lyset sett det på neste dag og begyn forsiktig mating på dag 3, det er det vi gjør når vi tar i mot fisk og frankter fisk.
Vi har henta masse masse masse fisk med bil.
har du en eske så holder den på tempen.
når de er kommet i karet sørg for at det er nyskifta vann i det, tillvenning til vannet dvs du har fisken i en balje og tilsett litt og litt vann fra karet de skal i. bruk en liten time på dette. ta så fisken ut fra baljen så setter du en ut i kart se litt på den i noen minutter, tegne som alvorlig pusting er ikke bra, da må du vente litt til. ikke bruk vannet fra balen i karet ditt, ta de ut med håv. bruk så det er dobbelt så mye akvarie vann som det de kom i til tilvenning.
da er det bare få fisken i, skru av lyset sett det på neste dag og begyn forsiktig mating på dag 3, det er det vi gjør når vi tar i mot fisk og frankter fisk.
Vi har henta masse masse masse fisk med bil.
Postet 08.01.09 kl 16:12
Endret: 08.01.09 kl 16:15
Postet 08.01.09 kl 16:56
Postet 08.01.09 kl 18:04