Tråd for sjeldne fisker.

Inaktiv bruker
denne posten er for oss som er på utkikk etter litt mere sjeldnefisker, eller fisker som ikke "alle" har,(sånn som at "alle" har ancistructs oppdretvarienten) her vill det da heller komme spørsmål som f-eks:
hei er på jakt etter en litt mere sjelden malle enn incistruts oppdretvariant.
da kan svaret f.eks. bli: da kan du jo se på L-134, eller L-025.

jeg personlig er på jakt etter det meste som akn apsse i karet mitt, det er på 540liter, 150x60x60, tempen ligger på rundt 25grader.
noen litt mere uvanlige/sjeldnere fisker som kan passe oppi her?
liker best fisk som ikke blir diger(les: 25cm blir alt for stort., helst ikke over 20cm)
noen som aknhjelpe meg emd dette?
andre er velkomne til å stille lignede spørsmål, det er også lov å stille spørsmål rundt disse fiskene, så posten er ganske åpen, også for småprat til en viss grense(tilatt av meg som trådstarter, men hvet ikke hva admin. sier), om det skeier helt ut, vill jeg nok be dere stoppe opp litt

ps. om noen hvet ett bedre plass til tråden, så si i fra, og flytt den.
der var tråden "vår" åpnet ja; )
må da også stille spørsmålet om litt skjeldne, særegne fisker som kan gå inn i en 285 liter på 120x50x60 (LxBxh), karret skal hovedaklig være ett malle karr, men de som kommer på bessøk må jo se noe annet også så er åpen for alle forslag på spessielle fisker; )
denne er lek for øyeblikket, men er snart oppe å går igjen ettersom karret bare må tørke og vaskes før nytt lagg legges på.
Inaktiv bruker
forslaget ditt om L-025 var bra, men det krever minst 750L og 200cm langt kar, så det går ikke emd det jeg har akkurat nå, men ellers en pen malle.
om man skulle hatt noe helt ekstra ordinært, hadde det da kanskje vært bedre å gått utenlands? kan være med å importere noen fra utlandet om det trengs, men akkurat nå er lommeboka veldig tynn, så da må de eventuelt være veldig billige, eller at man kan ta inn noen ekstra, og selge de med en lite forteneste, så man kunne dekka noen av utgiftene ved det.
utenlands er ikke så dumt, men har selv ikke funnet noen utenlanske sider hvor de sender fisk, vet ikke med deg Chriss?

man kunne jo kanskje gått flere sammen og bestilt, er kanskje enklere å få de til å sende da.
å så tat motaker seg av alle fisk litt, som f.eks. å ha de i ett karantenekarr for å fore de litt og gi de en pause i reisingen før de blir sendt vidre?
det blir da den mottakeren som ligger mest sentralt til som da eventuelt sender videre til de andre som har bestilt.

hva tror dere andre om dette forslaget?

en liten fortjeneste skader vell ikke om de blir/er etterspurt, men det som er er jo at profitten ikke må bli for stor da ferre blir intressert, er en veldig fin balansegang i slike ting.
Inaktiv bruker
her var det ikke snakk om å starte en dyrebutikk med import fisk tenkte kanskje om vi tok inn L-134, som jeg har forstått er rimelig "dyr", la oss si vi fikkd en till 150 i utlandet, kunne man kanskje tatt inn 3-4 ekstra og solgt de for en 300kr, noen går jo så høyt som opp i 800kroner om man leser her inne, så da kunne jo ikke 300kroner vært så galt, om det hadde vært litt størelse på de, dette var ett EKSEMPEL, og ikke noe reelt.
men elelrs må andre gjerne komme med forslag til fisker til oss som ikke ønsker de vanlige i fiskebutikken, jeg selv leter etter versvannsmusling, noen som hvet hvor man kan få tak i i det? kan dhals dyrerike ha noe sånt?
var vell noen ferskvannsmuslinger i en butikk i tromsø, kan sjeke etter for å se om de enda har disse for p sende de i en isopor kasse med heatpacker i for å holde tempen oppe og merke med akvarie eller glass, ettersom det ikke er lov å merke med levende fisk lengere.

joda det eksemplet du kom med er ikke så dumt i mine øyne, man kunne kanskje lagd en slags bestillingsliste hær når tiden for bestillingen kom, eler vil dette ødlege den nye "akvariesjappa" di fulstendig?

tar selvkritikk om det var ett dårlig forslag; )
Inaktiv bruker
var jo ikke meningen å åpne f"akvarie sjappe" sa jeg jo, men om folk bestiller to-tre ekstra og selger de her inne etterpå, det får være opp til de eventuelt mente jeg, jeg selv hvet at jeg ville blitt fristet til det om jeg meldte meg på en sånn liste. jeg har ikke noe imot om andre gjør det, hvet ikke hav vi skulle sakt som krav til de som meldte seg på lista ennå heller, det må vi eventuelt komme nærmere tilbake til, om det blir aktuelt, i første omgang får vi satse på fisker som er mulig å skaffe her i landet, men alikevell ikke er helt vanlige.
ja, først å fremst må vi vell finne en plass å importere fra, kan høre med gammelsjefen min fra utplasseringen min på dyrebutikk om han kan avse en importør til dette formålet.

om denne listen skulle bli en realitet er det jo en selvfølge med visse betingelser ja, men tilbake til dette senere.

hva med L350 eller L199, er disse noe for deg kanskje?
Inaktiv bruker
L350 stod det ikke mye om i fiskebasen, men var en fin rakker det der, en "jeg vill ha" fisk hehe
L-199 var jo å pen, også spiser den ikke alger heller, så blir jo litt spesiell da etter min mening, ingen dum fisk det der. trur jeg fant to stykker jeg skal holde øyne oppe for nå ja
L350 har jeg ikke sett noen plasser, annet enn i fiskebasen da:P
men ha sett L199 priset til 799 stk, en skjønn, men dyr liten rakker; )
Prøv Tropheus.
Ta kontakt dersom interessert.
Inaktiv bruker
L350 blir vist ganske stor, 40cm fant jeg på en svensk side, linker til siden

hvet ikke om det er en seriøs side eller ikke, men fant i hvertfall ut størelsen, den stod på en annen side også.
synd at den blir så stor, eller hadde jeg nok komemt tilo å lete etter denne, men passer ikke emd 40cm fisk i et kar som er 150
hehe...goc eller guardians of catfish er vel noen av de mest seriøse når det gjelder maller her i norden og beklager hvis jeg tråkker noen på tærne når jeg sier dette
Det er flere av oss her inne som er GOC medlemmer Det er i det hele tatt bra med malleentusiaster her på af.

Hvis dere ønsker å prøve å drette noe på sikt anbefaler jeg å skaffe et større antall av samme art. Seriøse fiskebutikker kan ta bestillinger på slikt, og det bør da være noe billigere enn normal utsalgspris. Dyrt er det selvfølgelig uansett.
Inaktiv bruker
fant en malle på fiskebasen her, men veldig lite info om den, noen som aknhjelpe til emd noe info?
linker til den, for den ahdde ett veldig vasnkelig navn syns jeg
Pterosturisoma microps

Dette er ett lite utdrag fra en artikkel om arten, hentet fra goc.se:

http://www.goc.se/j/index.php?option=com_content&view=article&id=48:pterosturisoma-microps&catid=1:latest-news

P.microps er en meget krevende art som krever perfekte vannkvalliteter og riktig fòring.
denne fisken må holdes i ett stort arts karr, temperaturen burde ligge på ca 30 grader og vannet være meget oksygenrikt.
for å oppnp dette er en kombinasjon av utvendig filter og innvendige sirkulasjonspumper det mest idèele.
PH må ligge på 5.5-6.5 og GH på 1-10, dette er en art som dør om den får feil fòr(feilærnering). riktig fòr vil være artemia, mygglarver eller vegitabilsk fòr med høyt proteininnhold.

P.microps skall heller ikke ha bunnsubstrat da den liker harde flater, innredning kan være noen mangroverøtter og store skifer plater, da de liker store harde flater.
Inaktiv bruker
den hørtes ikke så bra ut for meg forløbig nei, får nok vurdere ett artskar for den ja, det blir det nok, men ikek på en god stund ennå
artikkelen nevnte at 2 P.microps ble holdt i en 720L så dette sier noe om plassen de trenger.

har nå selv endret infoen i fiskebasen basert på infoen hentet på goc.se
så gjennstår det bare å se om det blir godtatt.
denne L047 er ikke så dum for de med ett middels stort karr; )

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap