Hjelp! gult vann!

Har søkt rundt men finner ikke noe.. Vannet i Akvariumet mitt blir mer og mer gult! Ser ut som om noen har pisset i vannet..

Akvariet inneholder, biltema sand, butikk kjøpt rot, otta skifer, selv lagde skiferhuler, butikk kjøpt stein bakgrunn, malawi golden, delfin ciklider, ca 20 sandsnegler, 2 eplesnegler, stein funnet i mjøsa og ett par butikk kjøpte huler..

Noen som vet hva misfargingen kan komme av ? Vasket og kokte steinen jeg fant i Mjøsa..
jeg gjetter på rota jeg. selv om det som regel blir mer bruntone på vannet da...
Hm...
Ok.. Bare bytte mye vann hver dag til det er borte da eller ? Tror det er en Mopani rot, kan legge ut bilde..

Kan det være andre årsaker ? Noen som har opplevd lignende ?
Mopani skal visst farge ekstra mye og lenge har jeg lest. Ingen erfaring fra denne selv, men har andre røtter som fremdeles farger vannet et år etter at de kom i karet :b
...
Her ser du rota og annet inventar..
Bakgrunnen der skal egentlig være hvit/grå, ikke gul o_0
...
Tante Astrid
Mopani skal visst farge ekstra mye og lenge har jeg lest. Ingen erfaring fra denne selv, men har andre røtter som fremdeles farger vannet et år etter at de kom i karet :b

Hm ok.. Men synes det er litt merkelig at det er slik gul farge da.. Samt jeg hadde rota oppi fredag, men ikke sett noe antydning til misfarging før i går..
Det er jo fort gjort å sjekke det egentlig. Bare ta ut rota og vent et par vannbytter og se om det bedrer seg. Kan ikke se noe annet som kan føre til misfarging.
:-)
Ok, da gjør jeg det Er første gang jeg har snegler , biltemasand og mopani ... Så var greit og spørre ihvertfall :P Men verdiene ser bra ut.. Så da er det ikke noe og frykte ihvertfall
fargen kommer ganske sikkert fra rota. jeg har selv noen mopani røtter i ett av mine kar. kjøpt nye i butikk. de farger fortsatt litt, etter nesten 2år.
i begynnelsen ble vannet veldig gult, nå kan man bare se det om jeg har vært sløv med vannbytte.
Ok!
Da er jeg veldig beroliget Da får jeg bare bytte vann som en helt og holde verdiene i sjakk jeg da..

Tusen takk for raske svar !! :-P
Hvis ikke roten har lagt i bløt før du la den i karet er det nok synderen. Gjorde det samme i et av mine kar, og det gikk ganske lang tid før vannet ble klart igjen. Tok 20-30% vannskift annenhver dag i ca 3 uker før det ble normalt.
Ok !!
Nå går ihvertfall Mopani rota ut Blir en plastikk rot fra i morgen av :P Så da håper jeg på klart vann igjen snart ! Men takk for god informasjon
Nå studerte jeg bildene litt nærmere, og ser at du har mbunas. Da skal du strengt tatt ikke ha røtter, de bare senker PH'en din + ikke mye røtter i malawisjøen. Fyll heller på med masse stein så fiskene får huler.
Hm
Merkelige greier... Jeg har da en perfekt 8 i Ph, sjekket senest istad.. Mbunas`n er bare på besøk for en liten periode dog..

Men uansett, roten går ut i morgen, blir erstattet med en plast rot som sagt

Utrolig fint Malawi kar du hadde btw!!
Hi hi - skal ikke blande meg for mye, men plast er noe herk. Ville lagt roten i bløt i en balje og brukt den når den er ferdig å lekke - den var jo veldig fin!
Hei
Liker ikke helt den roten, synes ikke den hører helt hjemme oppi der.. Vil ha en annerledes type.. Men er rookie, så om plast gjør noe med vannet jeg ikke har fått med meg, så må du for all del skrike ut :-P

Men legge ut ett bilde med og uten plast rot, så kan du se hva du synes..

Angrer litt på den lyse bakgrunnen også, begynner bli en dyr hobby dette :P
Begynte med en bolle, og står nå med 4 operative akvarium :-O
Plastprodukter som du får i dyrebutikk er normalt helt safe å bruke. Jeg tror dog at de fleste falske røtter i butikken er laget av keramikk, og ikke plast Uansett; så skal det være helt safe å bruke mtp vannverdier etc.
Ok..
Høres bra ut Har funnet "den perfekte" roten :P En kompis skal plukke den opp for meg i Oslo i morgen! Håper det blir bra
Klarer ikke helt å se hvilken bakgrunn du har, men selv har jeg BTN hvit fakse i et kar. Tok ikke så lang tid før den mørknet. Hvis du har mye planter/alger vil du snart merke forskjell. Og ja, det blir fort dyrt. Selv har jeg spredd meg over flere områder med malawi, selskapskar og plantekar. Det er ikke spesielt økonomisk, men gøy er det.
Når det gjelder plast er min erfaring at algene fester lett til det, og det flasser gjerne hvis man må ta litt hardt i. Produkter som er beregnet for akvarier avgir nok ikke noe til vannet, men jeg er tilhenger av naturlige kar - de er alltid de peneste.
Har samme ting ..-.-
Har okså hadd gult vann enn stund ..:S men har ikke rot da..
Fiskene ble bare lysere og lysere:S
Men , vannet ble lysere og .. til slutt da . til jeg skulle bytte ijenn..
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap