Flytting av kar!

ok no har jeg og samboern bestemt oss at i MÅRRA skal vi flytte karet! gjelder et rio 240!! skal flytte det fra en veldig upraktisk del i stua til en bedre plass! blir flytta en 5-8meter! har masse bøtter og slikt så har muligheten å ta vare på ca 100liter av vannet! men når det fyttes hvor går MAX grensa for vannet som er oppi? om det er en 10cm vann går det fint å flytte da? eller må det helst være heilt tomt???

tips motas me takk
Jeg har et juwel 180l. og vil tro at du kan ta ut så mye vann at dere klarer å løfte det 8m. ikke nødvendig å ta ut alt..

PS: viktig at filteret i pumpa deres ikke står for lenge uten vann helst så lite som mulig, det er kanskje lurt å legge filteret ned i vannet mens dere flytter, for å unngå at bakteriene dør!
litt kipt om det å ha i litt vann ødleger karet..vil ikke ha lekarsje her i leiligheta..trokke e har sikkelig forsirking til det:P
hvis dere er forsiktige og "drar" karet sakte så går det sikkert bra... det blir ikke mye svinging i glasset når det ikke er fullt med vann.

Hvis dere tapper ut det meste slik at plantene dinne akkurat har litt vann og ligge i, så holder vel det, hvis dere lagrer noe vann i bøtter...

Det som er viktig er at ph-en ikke forandre seg for mye.. kan føre til fiskedød
simpsons
når det fyttes hvor går MAX grensa for vannet som er oppi? om det er en 10cm vann går det fint å flytte da? eller må det helst være heilt tomt??? tips motas me takk

Du svar jo deg selv her. Akvariet bør være tomt, men det går med noe vann også. Flytter du hele bordet og akvariet og kan dra det forsiktig på feks ei matte over gulvet, kan du ha ganske mye vann vann i det. Regner med at du har et noenlunde standard kar og 10 cm vann vil da si ca 50 liter vann + akvariet og bunn substratet blir dette fort noen kg. Fugene og glasset tåler som oftest dette såfremt dere ikke mister akvariet ned på gulvet eller noe..
takk for svar!! burde jo tåle dette,,er jo heilt nytt om trent. snart 1år gammelt..har aldri blitt flyttet på før
det burde vel gå greit, men sjekk ut at det står sånn noen lunde i water før du fyller det igjenn.. jeg flyttet min 540ltr noen cm til en side med endel vann, planter, sand, steiner o.l (bare dro det 20-30cm til siden på gulvbelegget) dette stod i ca 1 døgn eller 2 så sprakk hele bunnen på tvers.. nå var jo også dette ett eldre akvastabil akvariE.. men jeg hadde nok flyttet det slik som forklart her, det BURDE gå greit.. 8-) lykke til!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap